Blauwe Aventurijn

Ridderlaan 4 3523 HT Utrecht

  • De Blauwe Aventurijn is een vreedzame school. Kinderen leren op een vreedzame en respectvolle manier met elkaar om te gaan.
  • Bij de opening van de nieuwe school is dit kunstwerk gemaakt. U vindt het op vieer plaatsen in de school
  • Schoolfoto van Blauwe Aventurijn
  • Schoolfoto van Blauwe Aventurijn
  • Schoolfoto van Blauwe Aventurijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De samenstelling van de groepen varieërt per schooljaar. Hierdoor zien we grote verschillen in de eindscores per schooljaar. Daarnaast is het aantal gewichtsleerlingen in de onderbouw veel lager dan in de bovenbouw. Hierdoor geven de eindtoetsresultaten geen goed beeld van de resultaten van de school in haar geheel.

Bij de advisering en plaatsing van de leerlingen in het Voortgezet Onderwijs zien we dat de leerlingen binnen een voor hen passend schooltype terecht komen. Uit de terugkoppeling van het Voortgezet Onderwijs blijkt dat de leerlingen zich volgens verwachting ontwikkelen. Dit zien we zowel op sociaal-emotioneel gebied als op cognitief gebied (leerprestaties).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodetoetsen nemen we halverwege het schooljaar en aan het eind van het schooljaar Cito-toetsen af. De resultaten hiervan analyseren we direct daarna op groeps- en schoolniveau. Nav de analyse worden er eventuele interventies ingeschakeld of onze onderwijskundige aanpak opnieuw bekeken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Blauwe Aventurijn is een Vreedzame school in een Vreedzame wijk. In onze visie komt samen terug. Wij willen graag dat de leerlingen zich overal veilig voelen in de school. Dit faciliteren we met samen lessen tussen alle klassen. Hierdoor leren de leerlingen elkaar kennen en kunnen ze met elkaar samenwerken. Dit heeft de leerlingenraad bij ons op school bedacht. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • onderzoeken
  • samen
  • schitteren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inmiddels heeft de school in juni 2013 opnieuw een Periodiek Kwaliteits Onderzoek gehad.

Het basisarrangement is toegekend met een goede aantekening voor de zorg die op onze school wordt geboden.

De borging van de onderwijskwaliteit werd ook als goed gekwalificeerd door de onderwijsinspecteur.

In 2019 heeft de inspectie onderzoek gedaan in het kader van doorstroom naar het voortgezet onderwijs icm met kansongelijkheid. Conclusie was dat er geen sprake van kansongelijkheid is en de adviezen voor doorstroming gemiddeld of soms zelfs bovengemiddeld zijn. 

Terug naar boven