Kindercampus Molenpark

Van Riebeeckstraat 40 3531 EJ Utrecht

  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn trots op de ontwikkeling die de kinderen bij ons op school doormaken. Wij hebben op school een gemengde leerlingpopulatie en dit betekent dat kinderen op verschillende niveaus uitstromen. Het is dus belangrijk om niet alleen naar het eindniveau te kijken, maar naar de leerwinst die de individuele kinderen in hun schoolloopbaan behaald hebben.

We adviseren kansrijk en zetten hoog in. We vinden het een positieve ontwikkeling dat de eindtoets van groep 8 dit jaar een 'doorstroomtoets' wordt, omdat dit bijdraagt aan gelijke kansen voor kinderen.

"Een mooi voorbeeld van hoe we ons onderwijs aanpassen op het doel van het kind, is de ontwikkeling in ons leesonderwijs van de afgelopen jaren. We kijken naar het niveau van het kind en lezen samen op niveau, waar nodig groepsdoorbroken. In de landelijke discussie horen we vaak dat het leesonderwijs onder de maat is. Wij zijn trots dat de kinderen op onze school, ondanks de Coronatijd, een mooie groei laten zien." Juf Emmeke (IB-er)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de leerlingen volgen we nauwgezet en houden we bij in het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Ouders kunnen op elk moment inzien hoe de vorderingen van hun kind zijn in het Ouderportaal van Parnassys.

Naast methodegebonden toetsen nemen we in groep 3-8 twee keer per jaar de toetsen van Leerling in Beeld af. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met toetsprotocol. Het team analyseert de toetsresultaten en kijkt of de leerlingen voldoende groei doormaken. Naar aanleiding van de toetsgegevens wordt het onderwijsprogramma van de kinderen (indien nodig) aangepast. Dit geldt zowel voor kinderen die extra leerstof aan kunnen als voor kinderen die extra hulp of oefenstof nodig hebben. 

Aan de hand van de toetsresultaten bekijken we eveneens welke lesstof voldoende is aangeboden en welke doelen meer aandacht behoeven. Zo gebruiken we de resultaten van de toetsen om ons onderwijs verder te verbeteren. 

In de kleutergroepen volgen we kinderen met het observatiesysteem KIJK. Deze observaties delen we twee keer per jaar met ouders tijdens het rapportgesprek. In de aanloop naar groep 3 observeren we of kinderen aan alle voorwaarden voldoen om in groep 3 te kunnen starten.

Dit schooljaar nemen we met de werkgroep 'Kijk op ontwikkeling', waarin we ook ouders betrekken, onze wijze van rapportage en advisering onder de loep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

  • "Tof om op een school te werken waar een plek is voor álle kinderen op alle niveaus. Al jaren stromen bij ons kinderen uit van Praktijkonderwijs tot Gymnasium. We zijn trots dat we al deze kinderen goed kunnen begeleiden in hun onderwijsontwikkeling, zodat ze met een passend advies de school verlaten." Juf Marith en juf Angela (groep 8).

Op Kindercampus Molenpark besteden we veel aandacht aan het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Met leerlingen bespreken we wat hun dromen en ambities zijn en welke hulp ze nodig hebben om hun doelen te bereiken. Vanaf eind groep 7 geven we ouders en kinderen een 'kijkadvies' mee, zodat zij alvast een beetje weten van welke scholen ze open dagen kunnen bezoeken. 

Nieuw dit jaar is dat leerlingen van groep 8 tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies ontvangen. Dit advies baseren wij op toetsen die het kind eerder gemaakt heeft, maar ook andere informatie, zoals: sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, of (indien van toepassing) een onderzoek.

Leerlingen maken daarna in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets en leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Na de doorstroomtoets kan het voorlopig advies nog bijgesteld worden.

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. In Utrecht moeten kinderen een top 6 van scholen doorgeven, dus is het van belang dat ouders en kinderen op tijd open dagen van middelbare scholen gaan bezoeken.

We zetten in op hoge verwachtingen en adviseren kansrijk. In de afgelopen jaren gingen onze leerlingen naar diverse scholen voor voortgezet onderwijs, waaronder het Christelijk Gymnasium Utrecht, het St. Gregoriuscollege, Unic, Academie 10, het Gerrit Rietveld College, het Globe College, X-11, Volt en het Amadeus College. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Kindercampus Molenpark telt elk talent: we gaan uit van de kracht van kinderen. Aanwezige talenten van kinderen stimuleren we, zowel binnen als buiten schooltijd. We hebben een breed naschools aanbod waar alle kinderen gebruik van kunnen maken; oa met workshops muziek, sport, theater of kunst.

Onze school is een 'ontmoetingsschool' waar kinderen en ouders met uiteenlopende achtergronden samenkomen. Wij vinden het belangrijk dat zij elkaar leren kennen, vertrouwen en respecteren. 

We omarmen verschillen en vinden het belangrijk elkaar te leren kennen en te respecteren. We streven naar kansengelijkheid en vinden het belangrijk dat ieder kind dezelfde mogelijkheden krijgt. 

We zijn een vreedzame en veilige school voor ouders, kinderen en het team.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Elk talent telt
  • Iedereen is welkom
  • Veilige en vreedzame school

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

"De school biedt de leerlingen een breed, eigentijds en op de kerndoelen gericht aanbod. Naast taal en rekenen/wiskunde is er een ruim aanbod voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en burgerschapsvorming. Daarnaast is er een aanbod voor onder meer Engels, wereldoriëntatie en expressievakken. De school streeft ernaar om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de gemengde schoolpopulatie. Zo is er een VVE methode en een uitbreiding voor o.a. leersterke, meer- en hoogbegaafde leerlingen. Het sociale klimaat is een sterk punt van de school. Zij hanteert duidelijke regels, zorgt voor een prettige sfeer en ondersteunt daarmee het leren van de leerlingen. Leerlingen worden gezien en gehoord. Uitkomsten van enquêtes en gesprekken die de inspectie voerde met ouders, leraren en leerlingen ondersteunen dit positieve beeld. De school evalueert en verbetert haar onderwijs planmatig. Het team toont gedrevenheid om gezamenlijk het onderwijs te verbeteren en te ontwikkelen."

bron: Inspectie van het Onderwijs - 2016

Terug naar boven