Kindercampus Molenpark

Van Riebeeckstraat 40 3531 EJ Utrecht

  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark
  • Schoolfoto van Kindercampus Molenpark

Het team

Toelichting van de school

Ons team is enthousiast en barst van de talenten. Die talenten zetten we in tijdens ons werk en bouwen we uit tijdens teambijeenkomsten en studiemomenten. We hebben hart voor de kinderen en oog voor elkaar.

Naast groepsleerkrachten werken we met coaches (leerkrachten die met kleine groepjes werken) en expertleraren. De leerkrachten vormen één team, samen met de pedagogisch medewerkers van BLOS, ondersteuning van conciërge en administratie en intern begeleider.

Wilt u weten uit wie ons team allemaal bestaat? Neem een kijkje op de website: Team - website


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht proberen we altijd in eerste instantie de opvang van de leerlingen te laten verzorgen door een collega die de kinderen al kent. Soms kan een parttimer een tijdje fulltime gaan werken of kan een leerkracht die leerlingen begeleidt als coach de afwezige leerkracht vervangen. In sommige gevallen vangt een BSO medewerker of onderwijsassistent een groep op.

Lukt dit niet, dan wordt vervanging buiten de school gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We hebben twee combinatiegroepen 1-2, een groep 3/4 en een groep 5/6, een 7 en een groep 8. De groepen zijn ingedeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw, waarin naast de leerkrachten ook een coach de leerlingen begeleidt bij hun leerontwikkeling. 

We vinden het belangrijk dat kinderen op hun eigen niveau uitgedaagd worden. Vooraf kijken we steeds welke doelen er centraal staan en op basis daarvan bepalen we het aanbod voor de kinderen: 

  • Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben, wordt de reguliere lesstof in compact aangeboden en aangevuld met verrijkingsstof. Daarnaast zijn er uitdagende projecten waaraan kinderen kunnen deelnemen, zoals Latijn of het maken van een literatuurdossier.
  • Voor kinderen die meer hulp of ondersteuning nodig hebben, passen we de leerstof aan aan de onderwijsbehoeften van het kind. Door het inzetten van coaches in iedere bouw hebben we de mogelijkheid om leerlingen extra instructie en begeleiding te bieden. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Veel onderdelen van taal en rekenen zijn in de kleutergroep dus geïntegreerd in het thema-aanbod. Vanuit de doelen voor groep 1 en groep 2 worden leuke en leerzame activiteiten vormgegeven door de leerkrachten. Deze activiteiten sluiten aan bij het thema dat op dat moment centraal staat. In de klas is dan ook volop spel- en ontwikkelingsmateriaal aanwezig. 

Voor het uitbreiden van de woordenschat wordt de methode Logo 3000 ingezet. Kinderen worden dagelijks uitgenodigd naar nieuwe woorden te luisteren, te verwoorden en te beleven.

Creatieve vorming is een belangrijk onderdeel van het aanbod in de kleutergroepen, dit is ook onderdeel van het hoekenspel.

Voor sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gewerkt met de methodes Vreedzame School en Kleur. Tijdens Vreedzame school leren leerlingen conflicten oplossen, zorg voor elkaar te hebben en hoe een democratie werkt. Tijdens de lessen Kleur praten we over levensbeschouwelijke en meer filosofische thema's, zoals liefde/geloof/de natuur.

Buitenspelen doen de kleuters in onze prachtige groene tuin!

Engels geven we met de methode Blink, waarbij kinderen gesprekken voeren en woorden leren aan de hand van een liedje.

Voorbereidend schrijven (groep 2) doen we met Pennenstreken

De kleutergroepen gymmen twee keer per week in de speelzaal, waarvan 1 les door een vakleerkracht gym gegeven wordt.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor de bovenstaande vakken gebruiken we de volgende methodes:

Lezen:

  • Technisch lezen - Estafette - Kinderen leren om vlot teksten en woordjes te lezen op niveau.
  • Technisch lezen - Lijn 3 - Kinderen leren aan het begin van groep 3 de letters en leren om steeds vlotter woordjes en teksten te lezen.
  • Close Reading - Kinderen duiken een tekst in en gaan in 3 sessies op zoek naar de inhoud en bedoeling van de schrijver.

Taal:

  • Woordenschat - Logo3000 - Kinderen leren vanaf de peuters t/m gr3 dagelijks nieuwe woordjes.
  • Woordenschat - Taalactief - Kinderen leren vanaf gr4-8 nieuwe woorden die bij een thema horen.
  • Taal - Taalactief - Kinderen leren hoe taal in elkaar zit (bv woordsoorten, zinsontleding).
  • Spelling - Taalactief - Kinderen leren hoe woorden gespeld moeten worden.

Rekenen/wiskunde:

  • Pluspunt - Kinderen rekenen dagelijks uit de methode volgens de leerdoelen vastgesteld door de overheid. De les bestaat uit instructie, verwerking en herhaling en conditietraining.
  • RekenXL - Kinderen krijgen met uitdagende wiskundige projecten meer rekeninzicht.

Wereldoriëntatie:

  • Zaakvakonderwijs geïntegreerd - Blink Wereld - Aan de hand van thema's, zoals klimaatverandering of cultuur, leren kinderen geschiedenis en aardrijkskunde. Ze sluiten een thema altijd af met een eigen onderzoek.

Engels:

  • Blink - Aan de hand van een populaire popsong, leren de kinderen Engelse woordjes begrijpen en spreken.
  • Newswise - Kinderen beantwoorden vragen over een nieuwstekst in het Engels.

"Ik vind het leuk dat we al vanaf groep 1 Engels krijgen, nu met de nieuwe methode Blink. We beginnen met een liedje en praten er daarna over in de klas. Zo leer je veel nieuwe woordjes." Karim (groep 7)

Schrijven:

  • Pennenstreken - Kinderen leren losse letters te schrijven met deze methode van groep 2-8.

Levensbeschouwing/burgerschap:

  • Kleur - Kinderen praten en maken opdrachten over filosofische thema's, zoals geloof, cultuur, liefde.
  • Vreedzame School - Kinderen leren over de democratie en burgerschap. Ze leren conflicten oplossen en samenwerken.

Voor de vakken kunstzinnige vorming, muziek en wetenschap en techniek gebruiken we vaste leerlijnen met doelen, waar we lessenseries voor gemaakt hebben. Dit geven we tijdens 'Talent Centraal' op donderdagmiddag.

"We doen veel activiteiten op school. Muziek, dans en tekenen doen we bijvoorbeeld tijdens de lessen Talent Centraal. Dit vind ik leuk, want dansen is mijn sport, muziek luister ik graag, en ik hou erg van tekenen." Saar (groep 7)

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Kindercampus Molenpark werken we handelingsgericht. Dit betekent dat we onze aanpak voortdurend afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling en de groep. Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften maken onderdeel uit van een jaargroep en werken met een eigen leerlijn aan de hand van een ontwikkelingsperspectief (OPP). In het ontwikkelingsperspectief staat in hoeverre het reguliere onderwijsprogramma is aangepast voor de betreffende leerling en welke begeleiding en ondersteuning er wordt geboden. Ouders worden actief betrokken bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief: in overleg met ouders bespreken we hoe we gezamenlijk ervoor kunnen zorgen dat de doelen, die genoemd worden in het OPP, worden bereikt. 

"In ons team vinden we het belangrijk dat alle kinderen groeien in hun eigen ontwikkeling, ongeacht het uitstroomniveau. In alle groepen hebben kinderen het afgelopen jaar voldoende leerwinst geboekt. We zijn trots op ons onderwijs en zorgen ervoor dat kinderen het beste uit zichzelf halen. In samenwerking met ouders doen we er alles aan dat te bereiken." Annet Baart (schoolleider)




Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Kindercampus Molenpark kijken we goed naar de kinderen en naar wat zij nodig hebben om zich te ontwikkelen. We stemmen het aanbod af op de doelen. In de toekomst blijven we graag werken met coaches: een leerkracht of ondersteuner die de kinderen goed kent en extra hulp, ondersteuning of uitdaging biedt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met BLOS bieden wij de jongste kinderen (2,5-4 jaar) een fijne plek op de speelschool van Kindercampus Molenpark. Door intensief samen te werken organiseren we een uitgebreid taalaanbod, een rijke leeromgeving en doorgaande lijnen naar de kleutergroepen. 

"De kinderen van de peutergroep spelen iedere week samen met de kleuters buiten in de schooltuin. Op donderdagmiddag spelen ze altijd samen in de klas. Zo wennen ze alvast aan school en maken ze een soepele overstap als ze 4 jaar worden." Juf Nette (1/2 de Ontdekkers).

In de praktijk betekent dit: gezamenlijke thema’s, samen buiten spelen, samen Vreedzaam, samen in de hoeken, samen werken aan doelen en samen (met ouders) overdragen. Wilt u uw kind vast laten wennen aan de schoolse vaardigheden? Dan is de speelschool misschien een goede optie. Heeft u interesse of lijkt het u leuk een keer een kijkje te komen nemen? Neem dan contact met ons op via contact@kindercampusmolenpark.nl

Naast de speelschool hebben we op Kindercampus Molenpark ook een regulier kinderdagverblijf. Ook zij sluiten aan bij de thema's van school en hanteren een zelfde pedagogische aanpak.

"Fijn dat onze zoon al helemaal gewend was op de Speelschool. Zo was de overstap naar school makkelijker: 'Ik ga toch gewoon naar de andere klas', zei hij toen hij bijna 4 werd. Onze dochter zit nu op het KDV en is ook al helemaal gewend op Kindercampus Molenpark. Ze staat al te trappelen om straks ook naar school te gaan." Rick (vader Curtis en Donna)

Terug naar boven