Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Zie toelichting groep 3 t/m 8
Toelichting: In algemene termen bestaat de helft van de onderwijstijd uit de basisvakken Rekenen, Taal, Spelling, Lezen en Engels.
De andere helft van de onderwijstijd wordt besteed aan Wereldoriëntatie, Muzikale vorming, Creatieve vorming, Burgerschap, Sociaal-emotionele ontwikkeling en Bewegingsonderwijs.
De school biedt onderwijs aan kinderen die het reguliere onderwijs volgen. Om de kinderen goed te begeleiden zijn er onderwijsassistenten op school. De school is aangesloten bij Berseba (een samenwerkingsverband tussen scholen). Naast de aangegeven specialisten die op de school werken, kunnen we bij Berseba specialistische hulp vragen. Met deze hulp kunnen we kinderen met specifieke onderwijsbehoeften goed begeleiden. In het Ondersteuningsprofiel staat beschreven welke specifieke ondersteuning de school kan bieden aan welke doelgroepen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op onze school hebben we voor de leerlingen die meer aankunnen vanaf groep 3 een plusgroep. We willen in het komende jaar het aanbod van de plusgroepen verder gaan verrijken. Daarbij willen we blijven zoeken naar de mogelijkheid om dit onder te brengen bij de groep zelf, waardoor kinderen zoveel mogelijk in de klas zijn en daar een eigen aanbod krijgen naar wat ze nodig hebben. De opzet is om eerst het aanbod stevig neer te zetten en dan te integreren in de groep zelf.
Omdat we een streekschool zijn, bieden we geen VVE aan. Als leerlingen een peuterspeelzaal hebben bezocht, ontvangen we een overdrachtsdossier. Dit overdrachtsdossier wordt door de leerkrachten gelezen en verwerkt in het digitale dossier. Indien nodig is er telefonische overdracht tussen de VVE en de basisschool. Er is een kennismakingsgesprek met het gezin. Kort voor de plaatsing nemen de leerkrachten van groep 1 contact op met het gezin. Na ongeveer vier weken is er een afstemmingsgesprek tussen de ouders en de leerkracht(en). Indien nodig is de Intern Begeleider hierbij aanwezig. Om het onderwijs optimaal af te stemmen op de ontwikkeling van de kinderen, wordt gebruik gemaakt van ontwikkelingslijnen jonge kind in ParnasSys, waarmee de ontwikkeling van kinderen systematisch wordt gevolgd. De rapportage die uit de observaties voortvloeit, wordt twee keer per jaar met de ouders gedeeld. De leerkrachten van de kleutergroep werken nauw samen, delen elkaars ideeën en inzichten en geven gezamenlijk gestalte aan het kleuteronderwijs.