Luc Stevensschool

Marco Pololaan 485 3526 GH Utrecht

Schoolfoto van Luc Stevensschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 maken vanaf 2019 allemaal de eindtoets (Route 8). In 2020 was er vanwege Corona geen eindtoets. Hieronder is te lezen hoe onze leerlingen scoorden op de eindtoets in de afgelopen jaren. Ook is te zien welke referentieniveaus zij behaalden voor lezen, rekenen en taalverzorging. Het niveau 1F is het fundamentele niveau. Dit niveau is nodig om je goed door te kunnen ontwikkelen op het vmbo. Het niveau 2F of 1S is het streefniveau dat nodig is voor uitstroom naar havo of vwo.

2021 - 145,5 (lezen 1F: 82% / 2F: 32%; rekenen 1F:   5%;  taalverzorging 1F: 64%, 2F:  9%)

2022 - 123,7 (lezen 1F: 73% / 2F: 9%;   rekenen 1F: 18%;  taalverzorging 1F: 65%, 2F:  8%)

2023- 118,6  (lezen 1F: 75% / 2F: 5%;   rekenen 1F: 20%;  taalverzorging 1F: 30%, 2F:10%)

Als we dit vergelijken met andere scholen voor speciaal basisonderwijs die dezelfde eindtoets afnemen dan zien we vergelijkbare percentages bij 1F lezen, 1F taalverzorging en 1S rekenen. Deze scholen behalen met iets meer kinderen de overige referentieniveaus.Het grootste deel van de uitgestroomde leerlingen (82%) blijft na twee jaar in het voortgezet onderwijs op het onderwijsniveau dat is geadviseerd. Enkele leerlingen stromen door naar een ander niveau. Dit zijn vooral leerlingen waarvan de leerkrachten aangaven dat zij meer tijd nodig hadden om zich verder te ontwikkelen. Het is goed om te zien dat dit inderdaad het geval was en dat zij in het VO de kans krijgen om verder te groeien. De adviezen en uitstroom zijn passend bij de capaciteiten en ontwikkeling van onze leerlingen. Onze ambitie en streven is om toe te werken naar een hoger percentage behaald referentieniveau 1F (vmbo-niveau) en naar hogere functioneringsniveaus voor begrijpend lezen en rekenen, zodat er passender aansluiting is met het aanbod en de gevraagde vaardigheden op de vervolgschool. Om dit te bereiken maken wij aanpassingen in het aanbod en bieden wij extra ondersteuning om eventuele hiaten in te lopen. Ook is het streven om meer praktijkgericht handelend onderwijs aan te bieden en extra aandacht te geven aan het leren leren (het ontwikkelen van executieve functies), zodat alle leerlingen goed voorbereid naar het vervolgonderwijs gaan.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen en de observaties wordt de planning van het onderwijs in de groep op- of bijgesteld (het leerstofaanbod, de aanpak, extra ondersteuning).

In het OPP van elke leerling worden twee keer in het jaar doelen geëvalueerd en nieuwe doelen opgesteld. Deze doelen worden vervolgens vertaald naar de groepsplannen en de dagelijkse planning.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs-Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld, die wij volgen. Meer informatie kunt u vinden op de site: Ouderinformatie-Naar het VO

Aan het begin van het schooljaar organiseren wij een ouderinformatieavond over de POVO-procedure en het schooladvies aan ouders van de leerlingen van groep 8.

Wij geven een beredeneerd en kansrijk schooladvies, waarin we aangeven welk onderwijsniveau (en brugklasniveau) het best passend is bij de leerling. Dat advies wordt gebaseerd op de resultaten van de CITO- toetsen, de daarin bereikte referentie-niveaus, cognitieve mogelijkheden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en  leerlingkenmerken zoals werkhouding en motivatie.                                                                                 Eind groep 6 geven wij een pre-advies over het verwachte uitstroomprofiel. In groep 7 krijgt de leerling weer een pre-advies. In januari van groep 8 krijgt de leerling een voorlopig advies en na de afname van de doorstroomtoets volgt het definitieve advies.  

Alle adviezen worden in overleg vastgesteld door de leerkrachten, intern begeleiders, orthopedagogen en directie. De adviezen worden door de leerkracht met ouders en kinderen besproken en opgenomen in het OPP.

Alle kinderen in groep 8 maken de eindtoets, de uitslag van deze toets ontvangen wij nadat wij het schooladvies hebben gegeven. Als het toetsadvies hoger is dan het schooladvies zullen wij ons advies heroverwegen. Wij kunnen dan besluiten ons advies bij te stellen. Wij doen dat altijd in overleg met de ouders.

Na één jaar en na drie jaar wordt gekeken of de leerlingen van de Luc Stevensschool op het voortgezet onderwijs nog op, boven of onder het schooladvies zitten. In de meeste gevallen is dat inderdaad zo.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om te werken aan de sociale- en emotionele vaardigheden en om het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen te vergroten werken we op dit moment met:·       

  • De Vreedzame school
  • Grip op de groep           
  • Rots en Water       
  • Kinderyoga      
  • Mindfulness

Waar nodig wordt dit aangevuld door onderzoek en advies door de orthopedagoog. De Luc Stevensschool volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van observaties, gesprekken en het invullen van twee analyse-instrumenten: de Monitoring sociale veiligheid (van Vensters PO) en het door ons zelf ontwikkelde leerlingvolgsysteem SLC (Sociaal gedrag, Leren leren en Creatief thematisch onderwijs). Wij doen dat eenmaal per schooljaar. Voor de Monitor sociale veiligheid vullen leerlingen uit de leerjaren 6 tot en met 8 een vragenlijst in. In 2022 gaven de leerlingen de school een gemiddeld rapportcijfer van 8,0. Over het algemeen blijkt dat zij tevreden zijn over het onderwijs dat wordt aangeboden en zich veilig tot heel veilig voelen op of rond school.De leerkrachten vullen vanaf leerjaar 3 voor hun eigen groep de SLC-observatielijsten in. In schooljaar 2023-2024 zal daar het nieuwe leerlingvolgsysteem voor worden gebruikt.

Daarnaast staat de Luc Stevensschool als openbare school open voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond. De school erkent culturele en levensbeschouwelijke verschillen. Kinderen leren op school respectvol om te gaan met andersdenkenden. Zij spelen en werken actief samen met anderen, ongeacht culturele of levensbeschouwelijke verschillen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Autonomie
  • Competentie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven