Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 gaan de kinderen 24 uur per week naar school.
In groep 5 tot en met 8 gaan de kinderen 26 uur per week naar school.
Wij helpen onze kinderen en houden daarbij rekening met de verschillen die er tussen hen bestaan
Leerlingen hebben het vertrouwen van leerkrachten nodig dat het zal lukken. Leerkrachten die met hun geduld, hun goede vragen naar de problemen die je als leerling met je werk kunt hebben, hun goede reactie op het goede moment, ervoor zorgen dat je als leerling weer verder kunt.
We geven onze leerlingen steun in hun groei naar zelfstandigheid
Wij zijn gewend om kinderen die ergens moeite mee hebben te helpen. Wij nemen dus als volwassenen een deel van de taak of het probleem van het kind over. Dit is soms nodig. Sturen in de ontwikkeling van uw kind vinden wij van belang. Leren komt vaak alleen op gang met een goede begeleiding, maar wij willen hen niet van ons afhankelijk laten zijn. We proberen kinderen wel uit te dagen zichzelf te helpen. Wij zijn er voor hen wanneer dit nodig is. Een duidelijke structuur inclusief dagritme helpt de kinderen overzicht te krijgen over datgene wat er per dag plaatsvindt. We gaan uit van een positieve, aanmoedigende en belonende aanpak, waarbij we de nadruk leggen op wat een kind juist wel kan Veel kinderen die op onze school komen, hebben het vertrouwen in hun eigen mogelijkheden verloren. Ze denken vaak dat het leren van schoolzaken als lezen, taal en rekenen toch niet gaat lukken. Wij zien het als onze taak, kinderen dingen te laten doen waar ze goed in zijn. Daardoor groeit hun zelfvertrouwen. We dagen kinderen uit om nieuwe dingen te onderzoeken en te leren, zodat ze trotszijn op hun eigen vorderingen. We doen dit door het geven van opstekers, oftewel complimenten.
Verschillende vakken
Kinderen volgen op onze school les in taal (lezen, schrijven, taalverzorging - waaronder spelling - en mondelinge taalvaardigheid); rekenen en wiskunde; wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, verkeer en techniek); sport en bewegen, creatieve vorming (beeldend, muziek en cultuurprojecten); lessen uit de vreedzame school en rots&watertraining.
Schoolzwemmen
Dit schooljaar zwemmen alle leerlingen van de groepen 4 en 5. Wij willen dat zoveel mogelijk kinderen in ieder geval het diploma A halen. De kinderen zwemmen in Den Hommel op maandag van 13.00 uur tot 14.00 uur. Ze worden met een bus opgehaald en weer teruggebracht naar school.
Op de Luc Stevensschool staat het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling centraal. Een ontwikkelingsperspectief is een inschatting van de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling voor een langere periode en zegt iets over het verwachte uitstroomniveau van een leerling. Het bestaat uit drie onderdelen: een profiel, een perspectief en een leerroute. Ieder half jaar wordt het OPP van een leerling opnieuw bekeken en daar waar nodig bijgesteld. Ouders worden hier dan tijdens de rapportbesprekingen van op de hoogte gebracht. Aangezien het OPP een wettelijk document is, vragen wij u dit te ondertekenen. Het OPP beschrijft de persoonlijke kenmerken en de huidige situatie van een leerling. Naast IQ en basisvaardigheden worden ook de onderwijsbehoeften in beeld gebracht. En wordt aangegeven wat de doelen zijn voor een komende periode van een half jaar. Het OPP geeft ook een inschatting van de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling voor een langere periode, gebaseerd op het verwachte uitstroomniveau. Het perspectief geeft aan wat wij verwachten dat de leerling gaat leren op school en bevat daarom doelstellingen voor alle leergebieden. Het OPP beschrijft in algemene lijnen naar welk streefniveau op verschillende ontwikkel-gebieden we toewerken met de leerling. De leerroute is de weg naar de te bereiken doelen om te komen op het niveau waar de leerlingen naartoe worden begeleid. Dit is de inhoud van het onderwijsprogramma.
Commissie van Begeleiding
Bij inzet van extra ondersteuning voor de leerling - ondersteuning die aanvullend is op de reguliere leerlingenzorg - zal in bovengenoemde gevallen contact worden opgenomen met ouders door een lid van de Commissie voor Begeleiding. De ouders wordt toestemming gevraagd voor de extra begeleiding en het bespreking van het kind op het CvB. De CvB monitort de ontwikkeling van de kinderen. Indien uw kind op de bespreeklijst staat, zal u na afloop hiervan over de voortgang worden geïnformeerd. De schoolarts is als extern adviseur betrokken bij de CvB-besprekingen.
Extra onderzoek
Soms zal het nodig zijn om extra onderzoek te doen om erachter te komen waarom het leren op bepaalde gebieden maar niet wil lukken. Voor de onderzoeken hieronder geldt dat wij daarvoor eerst toestemming aan u vragen. Tijdens de intake vragen wij hiervoor uw toestemming. Dit onderzoek kan bestaan uit:
Psychologisch onderzoek
De orthopedagoge onderzoekt de denkactiviteiten van het kind en vergelijkt ze met die van zijn leeftijdgenoten. Zij gebruikt hiervoor verschillende tests. Ook probeert zij inzicht te krijgen in de gevoelswereld van het kind en de sociale beleving.
Pedagogisch-didactisch onderzoek
De orthopedagoge doet een onderzoek, waarbij zij na gaat welke leerproblemen het kind heeft en hoe die zich uiten. Zij kijkt of het kind zich kan concentreren op de taak, of het er zin in heeft, of het zelfstandig tot oplossingen kan komen en wat voor soort fouten het maakt. Ook wordt gekeken hoever het kind is met de schoolvakken en hoe het kind zich opstelt t.o.v. volwassenen en andere kinderen. Kortom, zij probeert zich een beeld te vormen van het kind, zowel wat betreft leerprestaties als wat betreft gedrag.
Medisch onderzoek
Soms hebben de ontwikkelingsproblemen een medische oorzaak. Dat is bijvoorbeeld het geval als een kind onvoldoende kan zien of horen. Als er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn roept de schoolarts u en uw kind op om onderzoek te doen. De kinderen die nieuw bij ons op school komen, worden voor een kennismakingsgesprek bij de schoolarts uitgenodigd.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Een samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op onze website.
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning.
Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl. Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht 030 303 6420 (info) info@swvutrecht.nl
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.
Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.
Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind extra, medische zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen, ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of anderen door u aangewezen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, dat op school ter inzage ligt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle basisscholen in Utrecht werken samen met het Samenwerkingsverband Utrecht PO. Het uitgangspunt is dat alle scholen een sterke basis verzorgen en via het samenwerkingsverband steun waar nodig kunnen invliegen. Voor sommige leerlingen is dit niet voldoende passend. Zij gaan naar een school voor speciaal (basis)onderwijs, zoals de Luc Stevensschool.
Wij denken, kijken, praten en handelen in termen van onderwijsbehoeften., gaan uit van een voortdurende samenwerking tussen leerkracht, leerling, ouders en begeleiders. We benutten kansen en positieve factoren en zoeken naar mogelijkheden en werken vanuit een kader dat is gebaseerd op systeemdenken: het één beïnvloedt het andere.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.