De Kaleidoskoop

Columbuslaan 40 3526 EP Utrecht

  • Alle onderbouwkinderen hebben aan dit kunstwerk meegewerkt! Wat kunnen we veel bereiken samen!
  • Alle bovenbouwkinderen hebben aan dit kunstwerk meegewerkt. Wat een prachtig resultaat!
  • Schoolfoto van De Kaleidoskoop
  • Schoolfoto van De Kaleidoskoop

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We nemen in januari de M - toets van IEP af. We analyseren deze toets, zodat we zien welke doelen de leerlingen wel en nog niet beheersen en nog wel kunnen behalen voordat ze naar de middelbare school gaan. We gaan werken aan de doelen die de leerlingen nog niet beheersen. Hiervoor krijgen we extra ondersteuning van een extra leerkracht of onderwijsassistente. 

We gaan werken aan de intrinsieke motivatie van de leerlingen. Leerlingen die uitvallen op een eerdere IEP, toetsen we terug, zodat we weten waar de hiaten liggen. Deze leerlingen werken op eigen niveau aan hun eigen doelen. 

We gaan meer focussen op de referentieniveaus met als doel om te kijken of onze leerlingen met een goed niveau van school gaan. We willen de kinderen hier ook bij betrekken om zo hun intrinsieke motivatie te vergroten. We volgen de leerlingen die een hoger advies hebben gekregen. 

Schooleigen normen referentieniveau

Alle leerlingen behalen 1F niveau op lezen, taal en rekenen

De leerlingen behalen op de onderstaande vakken het 1S/2F niveau:

  • lezen = 50% 
  • taal = 45%
  • rekenen = 45%

Resultaten IEP Eindtoets 2022/2023

U heeft ongetwijfeld gehoord over de referentieniveaus van taalverzorging, lezen en rekenen. Deze term wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt in het basisonderwijs. Zo ook bij ons op school. Referentieniveaus spelen een belangrijke rol in het bepalen op welk niveau wij als school werken. Het streven van onze school is dat alle leerlingen die uitstromen in groep 8 minimaal referentieniveau 1F hebben behaald. Het referentieniveau 1F weerspiegeld een goede basiskennis bij leerlingen, waardoor zij een mooie aansluiting hebben in het voortgezet onderwijs.  Bij de IEP uitslag wordt ook gekeken naar de referentieniveaus op landelijk niveau (het gemiddelde van alle basisscholen in Nederland). Wij worden daar als school mee vergeleken. Dit jaar laten wij als school ook weer zien dat het ons lukt leerlingen te laten uitstromen met het 1F referentieniveau. Wij scoren hierbij met taalverzorging boven het landelijk gemiddelde. Met lezen en rekenen scoren wij op het landelijk gemiddelde. We zien hier als school de afgelopen jaren een mooie groei in en zijn daar erg trots op.   

Daarnaast heb je ook nog het 2F referentieniveau, ook wel het streefniveau genoemd. Dit is het niveau dat leerlingen moeten behalen wanneer zij een goede basis willen hebben voor het HAVO en VWO niveau. Twee van de pijlers van onze school zijn het taal- en rekenonderwijs. Wij maken hierdoor óók een mooie groei door op het gebied van het 2F referentieniveau. Waar het verschil in percentage met het landelijk gemiddelde vorig jaar nog 13% was, is het verschil met het landelijk gemiddelde dit jaar nog maar 7% wanneer we kijken naar de uitstroom op het 2F referentieniveau.   

De score van ons schoolrapport is dit jaar 76,3 en dat van het landelijk gemiddelde 79, 5.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/ persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methode onafhankelijke toetsen (van het CITO volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. In de bijlage staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen: in de groepen 3 en 4 dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs ; in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal ; in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken; verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar het voortgezet onderwijs

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website: www.naarhetvo.nl onder het tabblad 'ouders'.

Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte eindtoets. Op onze school is dat de IEP-toets. Het advies voor het VO wordt gebaseerd op de resultaten van de Cito-toetsen in groep 6, 7 en 8 én op de observaties van de leerkrachten. Dit wordt tijdig gecommuniceerd met ouders.       

Eind groep 6 wordt er een 'kijk-advies' gegeven. Na de M-toets groep 7, in januari, volgt daarop het pré-advies. Dit advies komt tot stand op basis van de IEP-resultaten vanaf groep 6 én de kind-kenmerken. Eind groep 7, na de E-toets, krijgen kinderen en ouders dan een voorlopig advies. In groep 8 wordt in januari de M-toets afgenomen. Daar volgt dan een definitief advies op, op grond van de IEP-resultaten tot dan toe mét daarbij meegenomen de kind-kenmerken. 

Het schooladvies komt tot stand in overleg met leerkrachten, intern begeleider en directie. Het advies van de school is bindend. 

Mocht een leerling bij de IEP toets een hoger resultaat behalen dan overeenkomstig het advies, vindt er een heroverweging plaats. Deze wordt besproken met leerkracht, IB-er en directie. Daarna komt er een overleg met ouders en kind. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons motto is: De Kaleidoskoop, de school waar je leert te durven…en durft te leren! Om dat te bereiken moet een een kind zich eerst veilig voelen, gezien voelen, vertrouwen hebben en zichzelf waarderen. Wij doen ons uiterste best om dat voor elkaar te krijgen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leren in Veiligheid
  • Vertrouwen in jezelf
  • Leren met Lef!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs kent aan basisschool de Kaleidoskoop het basisarrangement toe. Dit betekent dat de inspectie op dit moment geen reden heeft om het toezicht te intensiveren.

Basisschool De Kaleidoskoop heeft haar kwaliteit op orde. De eindopbrengsten zijn voldoende. De school wil de leergroei van leerlingen in beeld brengen en zo meer opbrengstgericht werken. De school heeft voldoende zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. Het didactisch handelen van de leraren is voldoende. Verschillen tussen de leraren wil de school gebruiken om meer van elkaar te leren. Het schoolklimaat is veilig. De school heeft goed zicht op haar kwaliteit en het team verbetert de kwaliteit volgens een heldere koers. De visie op onderwijs aan het jonge kind moet verder ontwikkeld worden met daarbij behorend beleid.

Terug naar boven