Basisschool De Klim

Eifel 26 -28 3524 HH Utrecht

  • Dat hoeft niet altijd op de computer of uit boeken, maar kan ook door experimenten.
  • Bij elk thema is er een opening. Soms samen, soms per klas, of per bouw, maar altijd inspirerend!
  • We sluiten het thema af met leerlingen en de ouders.
  • In de klassen, in de gangen is het werk van onze leerlingen overal aanwezig.
  • We onderzoeken vanuit verschillende perspectieven.  Zo wordt er gewerkt vanuit het perspectief: geschiedenis.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets nader bekeken.

Voor rekenen, lezen en taalverzorging streven we naar het behalen van het fundamentele niveau 1F voor al onze leerlingen. De niveaus 2F (lezen en taalverzorging) en 1S (rekenen) hebben we de afgelopen schooljaren respectievelijk met 85%(lezen), 50% (taalverzorging) en 45% (rekenen) van onze leerlingen bereikt. In schooljaar 2019-2020 hebben we onze ambitie voor de leerlingen van groep 8 van 2F/1S vastgesteld op 85% lezen, 65% taalverzorging en 65% rekenen. Deze ambitie is gesteld ruim boven de signaleringswaarde die de inspectie hanteert op basis van ons schoolgewicht (22-23) en ligt rond het landelijk gemiddelde met onze referentiescholen. 

In het schooljaar 2022-2023 hebben 83,9% van de leerlingen van groep 8 1F en 2 F behaald op leesvaardigheid, 67,7% van de leerlingen 1F en 2F op taalverzorging en 41,9% op 1F en 1S rekenen. Alle leerlingen hebben 1F behaald op leesvaardigheid, taalverzorging en rekenen. Gemiddeld over de verschillende leergebieden hebben onze ambitie behaald. 
We zien dat onze inspanning op taalverzorging positief uitpakt. Onze interventies van extra leermiddelen en instructie hebben hiertoe bijgedragen. Het resultaat van het rekenen voldoet nog niet aan onze ambitie. Volgend schooljaar besteden we daarom meer tijd aan het voorbereiden en doelgericht inzetten van onze nieuwe rekenmethode.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in het hoofdstuk ouders en school, onder privacy.

Tussentijdse resultaten 

Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (van het CITO volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen:
-      in de groepen drie en vier dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs;
-      in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal;
-      in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken;
-      verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken(aardrijkskunde, geschiedenis, natuur-techniek, wetenschap-techniek e.d.).                 

Bij de kleuters gebruiken we het observatie- registratieprogramma KIJK. KIJK is een veel gebruikt, digitaal instrument waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen volgt. KIJK ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Er wordt gekeken naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast  wordt er gekeken naar de ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek.

Vanuit KIJK voor de kleutergroepen: 
Bij de jonge instroomleerlingen is een deel al goed gewend en betrokken bij de activiteiten, ander deel heeft voornamelijk nog behoefte aan veiligheid en het wennen aan de regels en routines. Relatie/omgaan met andere leerlingen is nog lastig. Bij de leerlingen uit groep 1/2, zijn de basiskenmerken veelal aanwezig. Betrokkenheid is groot, naar verwachting en leeftijdsadequaat. Welbevinden is in orde. 

Conclusies en acties: Bij de jonge kleuters aandacht voor sociaal emotioneel en omgang met elkaar. De oudere kleuters aandacht voor de fijne motoriek, expressie in brede zin, bewegen.  

Vanuit de CITO-opbrengsten: 

Technisch lezen: 

De opbrengsten zijn naar verwachting vanuit onze ambities.  

Conclusies en acties: 
Een brug slaan tussen het leesonderwijs en het thema. Aandacht blijven houden voor het voortgezet technisch lezen.

Begrijpend lezen:

De gem. leergroei ligt in de groepen op of boven de voorspelde referentiewaarde en het landelijke gemiddelde. 

Conclusies en acties: 
Bij begrijpend lezen meer de strategieën centraal zetten en ook deze klassikaal modelleren. De koppeling met thema voor begrijpend lezen werkt positief. Teksten koppelen aan thema. Ook coöperatieve werkvormen inzetten. 

Spelling:

De gemiddelde leergroei ligt in de verschillende groepen boven de voorspelde referentiewaarde en het landelijke gemiddelde. 

Conclusies en acties: 
We willen de taalverzorging gebruiken om groei in spelling teweeg te brengen. Meer oefenen met spelling en aandacht voor taal. Meer tijd nemen voor herhaling en spelling verwerken in thema. Niet alle opdrachten uit de methode, maar gerichte opdrachten.

Rekenen: 

De leergroei lag iets lager dan de voorspelde referentiewaarde en het landelijk gemiddelde. We zijn gestart met een nieuwe rekenmethode en verwachten de komende jaren een duidelijke groei.

Conclusies en acties: 
Implementeren van de nieuwe methode met de kwaltietskaart. Gezamenlijke voorbereiding per blok. Meer doelgericht werken.                                                                      

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het gaat er ons om dat elke leerling terecht komt op de plek die voor hem/haar het best is! 

Het zijn niet de eindcijfers, maar de weg er naar toe die telt.

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders/verzorgers en leerlingen van groep 6,7 en 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad "ouders".  Alle leerlingen in groep 8 maken een verplichte eindtoets. Op onze school is dat Route8. 

Eind groep 6 wordt door de leerkracht van de desbetreffende groep een kijkadvies gegeven aan ouders/verzorgers. Door middel van dit kijkadvies willen we ouder/verzorger en leerling aan het einde van groep 6,  alvast richting geven op welk type scholen zij zich in groep 7 kunnen gaan oriënteren. Dit kijkadvies is nog een zeer breed en niet vaststaand advies, omdat een leerling pas in groep 6 zit en dus nog twee jaar de tijd heeft om zich te ontwikkelen.  Eind groep 7 wordt een preadvies gegeven. Dit preadvies wordt op twee niveaus gegeven. Midden groep 8 wordt een advies gegeven aan leerling en ouders/verzorgers. Dit is in principe een enkelvoudig advies, dus op 1 niveau. Uitzonderingen zijn mogelijk en staan vermeld in de POVO-procedure. Het brugklasadvies kan wel een advies op twee niveaus zijn. De leerkrachten van groep 6 t/m 8 bespreken samen met de directeur en intern begeleider alle leerlingen en komen tot een kijkadvies, preadvies of definitief advies. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.   

Van onze school zit 37,9% van onze oud-leerlingen na drie jaar boven het advies dat de basisschool heeft gegeven voor het voortgezet onderwijs. Onze oud-leerlingen zit 55,2% op het gegeven basisschooladvies en 6,9% van onze oud-leerlingen zit na drie jaar onder het gegeven basisschooladvies. 

We hebben aan 73,7% van onze leerlingen een HAVO-VWO advies gegeven en aan 26,3% een VMBO advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Opvoeding en onderwijs gaan hand in hand. Vaak is het zo dat een stabiele en veilige thuissituatie invloed heeft op het functioneren op school. Andersom is het ook vaak zo dat als het op school lekker gaat, u dit thuis ook zult merken. Het is belangrijk dat school en ouders het samen doen. Uitgangspunt van ons pedagogisch klimaat zijn de drie basisbehoeften van Prof. Dr. Luc Stevens: “Ieder mens is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie (ik hoor erbij), autonomie (ik kan/mag het zelf) en competentie (ik kan het)”. De houding en vaardigheden van de leerkracht spelen een belangrijke rol bij het creëren van een pedagogisch klimaat, waarin alle leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Autonomie
  • Relatie
  • Competentie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven