Basisschool De Klim

Eifel 26 -28 3524 HH Utrecht

  • Dat hoeft niet altijd op de computer of uit boeken, maar kan ook door experimenten.
  • Bij elk thema is er een opening. Soms samen, soms per klas, of per bouw, maar altijd inspirerend!
  • We sluiten het thema af met leerlingen en de ouders.
  • In de klassen, in de gangen is het werk van onze leerlingen overal aanwezig.
  • We onderzoeken vanuit verschillende perspectieven.  Zo wordt er gewerkt vanuit het perspectief: geschiedenis.

Het team

Toelichting van de school

Binnen SPO Utrecht is met instemming van de GMR een SPO functieboek vastgesteld. Conform de cao po wordt jaarlijks besloten of er nieuwe functies op schoolniveau worden ingevoerd. Op dit moment zijn er op onze school de volgende functies:

·         Directeur
·         Interne Begeleider
·         Leerkrachten
·         Seniorleerkracht: schoolopleider
·         Seniorleerkracht: taalspecialist
·         Seniorleerkracht: onderzoekend leren
·         Vakleerkracht gymnastiek
·         leraarondersteuner
·         onderwijsassistent
·         Administratief medewerker
·         Conciërge

Begeleiding en inzet van stagiair(e)s en collega's in opleiding.
Door het lerarentekort moeten we ons inzetten om kwalitatief goed personeel te behouden en binnen te halen voor SPO Utrecht. Onze schoolopleider zal daarbij een spil zijn. In onze school begeleiden we regelmatig stagiair(e)s van de PABO/ALPO van de HU Pabo. Studenten werken altijd onder eindverantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht. Elke leerkracht na het 2e jaar dienstverband begeleidt jaarlijks een stagiaire. De stagiaires in de eindfase van hun studie worden ook ingezet voor het leveren van een bijdrage aan de schooldoelen. Studenten werken altijd onder verantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht.          

De school voert geen actief beleid met betrekking tot een specifieke verhouding tussen fulltimers en parttimers. We streven er naar om het leerlingenaantal in de groepen zo laag mogelijk te houden. We prefereren een aantal rond de 27 per groep. Als maximum houden we rond de 31 leerlingen aan. Uit onderzoek blijkt dat de basis voor goede ontwikkeling bij de kinderen wordt gelegd in de onderbouw (groep 1 t/m 4). Bij het vormen van de groepen nemen we dit als uitgangspunt mee. Doordat de schooltijden in de onder- en bovenbouw gelijk zijn, creëer je meer onderwijstijd voor de leerlingen en meer gezamenlijke studiedagen voor het team.   

We verwachten dat het tekort aan leerkrachten op de arbeidsmarkt de komende jaren verder zal toenemen. Ondanks de bovenschoolse vervangingspools SPO PRO en SPO FLEX merken we dat het niet altijd lukt om met name in de bovenbouw vervangingen of vacatures in te vullen. Mocht dit op onze school gebeuren, zullen steeds creatiever moeten gaan denken. Het uitgangspunt blijft om het zo te organiseren dat goed onderwijs aan de leerlingen gewaarborgd blijft. Het inzetten van onderwijsassistenten/ leraarondersteuners kan hierbij uitkomst geven. Het doorschuiven van  leerkrachten, samenvoegen van groepen, een wisselende samenstelling in de ochtend en de middag, zijn allemaal mogelijkheden. Binnen SPO Utrecht blijven we creatieve oplossingen zoeken.

Extra ondersteuning
Op onze school is er een administratief medewerkster voor 18,5 uur per week werkzaam. Vanwege de schoolgrootte is het ook van belang dat er een conciërge op school aanwezig is voor 40 uur per week. Tevens verricht de conciërge ondersteunende en/of beheersmatige werkzaamheden die betrekking hebben op ICT en BHV. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door een actief personeelsbeleid streeft de school naar een laag ziekteverzuimbeleid. Alle leerkrachten beschikken over het protocol ‘Ziekte- en vervangingsbeleid’ waarin vermeld wordt welke stappen men moet ondernemen bij ziekte of afwezigheid. Is er toch een leerkracht ziek, dan maken wij o.a. gebruik van de vervangerspool van SPO. Wanneer er geen vervanging is, trachten we te komen tot een interne oplossing. Dit kan zijn dat iemand die een andere taak heeft binnen school een dag voor de groep werkt. Ook kan het zijn dat we de groep verdelen over diverse andere groepen. Hierbij wordt het verdeelplan gehanteerd dat in alle groepen klaarligt. Soms is het niet mogelijk een goede oplossing te vinden. In dat geval krijgen de leerlingen een dag vrij. Wanneer dat thuis problemen geeft, kan de leerling in een andere groep worden opgevangen. Bij afwezigheid van de leerkracht worden de ouders/verzorgers van de leerlingen uit de groep zo spoedig mogelijk via de mail op de hoogte gebracht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De inzet van personeel  
Er wordt veel samengewerkt binnen het team en de goede samenwerking straalt uit naar de sfeer van de school. We willen samen een school neerzetten waar goed onderwijs gegeven wordt. Daarvoor is het noodzakelijk dat wij van elkaars kwaliteiten gebruik maken en van elkaar leren. Samenwerking vindt ook plaats binnen de klassen. Bij een groot aantal klassen is er sprake van duopartners. De twee leerkrachten die voor de klas staan overleggen over de aanpak van het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen. Zij bundelen hun kennis en ervaringen. Binnen de bouwen wordt ook overlegd over hoe we het onderwijs geven en organiseren, over leerlingen en over te organiseren activiteiten. Op deze manier gebruik je de kennis van je collega’s. Tenslotte zijn er collega's met speciale taken buiten de klas, zoals de leerkrachten die extra ondersteuning geven aan leerlingen. Zij hebben regelmatig overleg met de leerkrachten van de leerlingen waarmee ze werken, zodat het onderwijs op elkaar afgestemd kan worden.  

Personeel schooljaar 2023-2024
Groep 1/2A      Kelly (ma-vr); Tessa (zij-instromer)
Groep 1/2B      Ingrid (ma-wo); Nancy (do en vr)
Groep 1/2C      Demi (ma-do); Ingrid (vr)
Groep 3           Nadine (ma-wo); Lieke (ma-do-vr)
Groep 4a         Marieke (ma-wo); Charlotte (do-vr)
Groep 4b         Judith (di-wo); Amaranta (ma-do-vr) 
Groep 5           Laura (ma-vr) 
Groep 6           Ly (ma-vr)
Groep 7           Corinne (ma-wo); Coen (di-do en vr)
Groep 8           Jos (ma-vr)      

Directeur:             Marco Murk (ma-vr)
Intern Begeleider: Kirsten Nichting (ma-wo)

Vakleerkracht Gymnastiek:   Nick (ma en do)

Extra ondersteuners Passend onderwijs:

Specialist Taal: Andrea (di-do-vr)
Specialist onderzoekend leren: Andrea (di-do-vr)  
Opleidingsleerkracht: Charlotte en Laura (in opleiding)
BOUW coördinatie: Nadine (vr)
Ondersteuning in de groepen:
Amaranta (wo)
Kirsten (do-vr)
ICT geletterdheid: Demi (vr)

Onderwijsassistent: Teresa (ma, di, en vr)
Onderwijsassistent: Ellen (di-do)
Leraarondersteuner: Eelco (vr) en Juul (vr)

Conciërge:   Jan Peter (werkdagen ma-vr)
Administratief medewerkster:   Esther (werkdagen ma, wo en do)

Begeleiding en inzet van stagiair(e)s en collega's in opleiding
Alle scholen van de SPO Utrecht begeleiden stagiairs van de PABO en de ALPO (Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs). Wij begeleiden voornamelijk stagiairs van de HU-PABO. Daarnaast zijn er ook onderwijsassistent-stagiairs in onze school vanuit het ROC Midden-Nederland. De leerkrachten begeleiden hun eigen stagiairs. De opleidingsleerkracht coördineert en begeleidt de inzet van de stagiairs. Studenten werken altijd onder verantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht.

Scholing van het team
In het kader van kwaliteit  volgen we als team en individueel personeelslid nascholing. Bij ons nascholingsbeleid wordt  de lange termijn ontwikkeling van onze school in het oog gehouden. De nascholing dient ten gunste te komen van de ontwikkeling van de school.  We willen elke dag een beetje beter worden. Leren van en met elkaar staat hierbij centraal.  
De komende jaren staan de leerling- en leerkrachtvaardigheden in ons onderwijs centraal:
· Samenwerken (zie sociaal-emotionele ontwikkeling)
· ICT-geletterdheid
· Sociale en culturele vaardigheden (zie sociaal-emotionele ontwikkeling en kunstzinnige oriëntatie)
· Communiceren (zie sociaal-emotionele ontwikkeling)
· Kritisch denken
· Creativiteit (zie kunstzinnige oriëntatie)
· Probleemoplossend denken
In de komende schooljaren staat het werken met het portfolio centraal. Hoe ga je het gesprek aan met de leerlingen en ouders over hun ontwikkeling? Hoe en wat observeer je? De leerlingen vanaf groep 3 zijn bij de gesprekken aanwezig. Daarnaast willen we leren meer klassendoorbrekend te werken met de homo- en heterogene groepen. Door middel van intervisie willen we ons onderwijs een kwaliteitsimpuls geven. We gaan aan de slag met digitaal geletterdheid te borgen in ons curriculum.  De digitale geletterdheid bestaat uit: -basisvaardigheden ICT -informatievaardigheden -mediawijsheid -computational thinking (programmeren). We hebben de kwaliteitskaart van onze nieuwe rekenmethode  geschreven en gaan deze nu op een effectieve manier inzetten.
Dit schooljaar willen we ook onderzoeken hoe we de leerlingen nog meer kunnen uitdagen in ons onderwijs om zich verder te ontwikkelen in executieve vaardigheden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

OBS de Klim werkt thematisch. De verschillende activiteiten worden in elkaar verweven aangeboden aan de kinderen. Voor de vakken rekenen, topografie, spelling, Engels en aanvankelijk lezen gebruiken we reguliere methodes.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

OBS de Klim werkt thematisch. Wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, levensbeschouwing, onderzoekend leren en wetenschap en techniek is hierin verweven.  Het overgrote deel van ons taal-leesonderwijs valt ook binnen ons thema onderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Leerlingen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) is op aanvraag bij ons op school te verkrijgen.

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school
Zodra een leerling op school zit, beginnen de leerkrachten met het volgen van de ontwikkeling. In groep 1 en 2 gebeurt dit voornamelijk door het observeren van de leerlingen. Er wordt geobserveerd hoe de leerling zich in de groep voelt, of het bepaalde vaardigheden al bezit als knippen, rennen, samen spelen, fantasiespel spelen. De ontwikkelingen worden bijgehouden in een observatie- en registratiesysteem KIJK. Naast KIJK maken we groepshandelingsplannen voor beginnende geletterdheid en gecijferdheid. In deze plannen stellen we doelen die aansluiten bij wat de leerling nodig heeft. Leerlingen met dezelfde onderwijsbehoeften worden geclusterd in het groepshandelingplan (GHP). Dit groepshandelingsplan voor groep 1/2 wordt na ieder thema bijgesteld. Dit komt neer op 5 keer per jaar. De indeling van deze groepjes wordt gemaakt op basis van wat de leerling laat zien in de klas.   

Vanaf groep 3 blijft observatie een belangrijke manier voor het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast zijn er steeds meer toetsen. Er zijn methode gebonden toetsen die horen bij de  spelling- reken-, lees, Engels- en topografiemethode. Door regelmatig te toetsen kunnen we zien of de aangeboden en geoefende leerstof wordt beheerst en waar extra uitleg of uitdaging in nodig is. Daarnaast nemen wij ieder jaar in januari en juni Cito-toetsen af. Voor iedere leerling is er een leerlingendossier in Parnassys. Hierin staan de Cito- en toetsresultaten, de observaties en verslagen van de gesprekken met en over het kind.  

Binnen het team bespreken wij na iedere toetsperiode de resultaten en sturen wij waar nodig ons onderwijs bij. Wij vullen een tot twee keer per jaar het leerlingvolgsysteem ‘Kindbegrip!’ in. Kindbegrip! is een pedagogisch volgsysteem dat de voorwaarden om tot leren te komen en het sociaal functioneren van kinderen in kaart brengt. Dat gebeurt zowel op individueel als op groepsniveau. We hebben 2 keer per jaar groepsbesprekingen om de behoeften van de groep in kaart te brengen. Daarnaast zijn er leerling besprekingen voor leerlingen waar een extra zorg over is. Ook hebben we een aantal keren per jaar zorgvergaderingen waarin we het handelen in het geval van specifieke zorg met elkaar  bespreken.  

Gemiddeld drie keer per jaar wordt er voor lezen, rekenen en spelling, voor de hele groep een groepshandelingsplan gemaakt. Hierin staat of een kind extra uitleg nodig heeft, meer uitdaging of goed mee komt met de basisstof en worden nieuwe doelen gesteld. Dit plan wordt op basis van de toetsen en observaties gemaakt en in de groepsbespreking met de intern begeleider doorgesproken.  

Het is belangrijk dat school en u als ouders/verzorgers goed contact hebben met elkaar. Aan het begin van het schooljaar vult iedere ouder/verzorger het startformulier in en heeft eventueel met de leerkracht een startgesprek. Hierin kunt u als ouder uw verwachtingen uitspreken over uw kind en school. Ook kunt u vertellen hoe u naar uw kind kijkt en wat u belangrijk vindt dat school weet. Daarnaast zijn er twee keer per jaar 10-minutengesprekken. In februari en juni/juli op basis van een rapport-portfolio.  

De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften

De ondersteuning binnen onze school
De leerkracht is als professional de eerste verantwoordelijke voor goed onderwijs en een goede leerlingbegeleiding, gebaseerd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Op basis van het ontwikkelingsniveau van de leerlingen en de leerlijnen voor de verschillende vakken en vakgebieden houden leraren bij het geven van instructie en opdrachten tot verwerking rekening met niveauverschillen tussen leerlingen. Dit gebeurt volgens het Directe instructiemodel. De klassenorganisatie draagt bij aan het bieden van mogelijkheden tot differentiatie.  

Indien er bij een leerling een achterstand geconstateerd wordt die om verklaarbare redenen niet meer ingehaald kan worden, stellen we onze doelen bij. Een kind gaat in dat geval over op een eigen leerlijn voor een of meerdere vakgebieden. We noemen dit een OPP (ontwikkelingsperspectief). Er worden in goed overleg met ouders/verzorgers, leerkracht en intern begeleider nieuwe doelen gesteld en een  uitstroomverwachting richting VO (Voortgezet Onderwijs) geformuleerd.  

De intern begeleider (IB-er) vervult binnen de school een coördinerende en begeleidende rol op het gebied van de leerlingenzorg. Hiertoe ondersteunt deze de leerkrachten door het systematisch bespreken van de groepsoverzichten en groepshandelingsplannen (GHP) en indien nodig een individuele leerlingbespreking aan de hand van een hulpvraag van de leerkracht. De hulpvraag kan te maken hebben met de cognitieve ontwikkeling, sociaal- emotionele ontwikkeling of fysieke ontwikkeling. Binnen school bieden wij extra ondersteuning bij leerproblemen zoveel mogelijk aan binnen de groep. Elke 12 weken wordt het groepshandelingsplan geëvalueerd.  

Vanuit de visie op handelingsgericht werken gaan we uit van een goede en structurele samenwerking tussen leerkracht, leerling, ouders/verzorgers en begeleiders om gezamenlijk gestelde duidelijke doelen op het niveau van de leerling te bereiken. Door het systeemdenken gaan we er vanuit dat het één van invloed is op het ander. Daarom worden de ouders/verzorgers en de leerlingen zelf betrokken in het benoemen van de doelen en de onderwijsbehoeften. Wat heeft deze leerling, met deze ouders/verzorgers, in deze klas met deze leerkracht nodig om doel x te bereiken?      

Leerkrachten werken aan de hand van de cyclus en volgen de volgende stappen:  

Waarnemen:     Relevante leerling gegevens worden verzameld in een groepsoverzicht. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden gesignaleerd.
Begrijpen:        Van alle leerlingen worden algemene onderwijsbehoeften benoemd. Van een aantal leerlingen wordt de specifieke onderwijsbehoeften benoemd en zo nodig nader onderzocht.
Plannen:           Opstellen van het groepsplan(GHP): clusteren van leerlingen die met en van elkaar leren.              
Realiseren:       Uitvoeren groepsplan.
Evalueren:        Afnemen van toetsen en evalueren of gestelde doelen behaald zijn.

Hierna wordt de cyclus opnieuw doorlopen. Bij de overgang naar een volgende groep vindt er een overdracht plaats aan de hand van het groepsoverzicht en maakt de nieuwe leerkracht een nieuw groepsplan afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen en aangepast aan de nieuwe (tussen)doelen die zij met hen wil bereiken. Bij sociaal-emotionele problemen kan een leerling gesprekken voeren met de schoolmaatschappelijk werkster(Buurtteam). Het kan ook zijn dat uw leerling de basisleerstof erg makkelijk aankan. Voor deze kinderen hebben wij  binnen ons groepshandelingsplan ook ruimte gemaakt voor extra uitdaging. Wij zijn van mening dat we de leerlingen binnen de thema’s en onze methodes voldoende verdieping op eigen niveau kunnen geven. De ib-er  ondersteunt en adviseert de leerkrachten over de excellente leerlingen.  

Voor leerlingen met dyslexie volgen wij het protocol leesproblemen en dyslexie. Wij zijn er alert op om dyslexie zo vroeg mogelijk te constateren. In groep 1/2 worden leerlingen al extra in de gaten gehouden. In groep 3 wordt vaak duidelijk dat het leren lezen en het spellen zich trager ontwikkelt. De leerlingen waarbij dit het geval is, krijgen aanpassingen gericht op mogelijke dyslexie. Indien nodig zetten we extra leeshulp in waarbij de principes van het Connect- en RALFI-lezen gehanteerd worden. Daarnaast maken wij gebruik van het digitale programma Bouw!. Bouw! is het unieke computergestuurde interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 t / m 4 voorkomen kunnen worden. De leerling leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg. Dit zijn beproefde methodieken voor leerlingen met leesproblemen of dyslexie. De teksten voor Connect- en Ralfi-lezen komen uit onze leesmethode of er wordt gewerkt met teksten bij het aangeboden thema. Mocht het beeld zich doorzetten en de vorderingen, ondanks de geboden hulp, onvoldoende blijken, zal met ouders/verzorgers gesproken worden over een dyslexieonderzoek. De intern begeleider en de dyslexiespecialist (extern) kunnen u hierbij verder helpen en adviseren.
Expertise binnen de school: Naast de intern Begeleider maken de specialist onderzoekend leren, taalspecialist, specialist Het Jonge Kind, ICT-geletterdheid en de POVO-specialist deel uit van het onderwijsteam. Via ons samenwerkingsverband (www.swvutrechtpo.nl) kan onze interne begeleider een zogenaamd arrangement voor een leerling aanvragen voor de nodige extra hulp.
Ouders kunnen geholpen worden via het ouder- en jeugdsteunpunt van het SWV: https://swvutrechtpo.nl/ouder-en-jeugdsteunpunt/

Contact met de GGD

Het eerste contact met de GGD vindt plaats in groep 2. Deze bezoeken zijn op school. De leerlingen worden door een verpleegkundige bekeken op lengte, gewicht, gehoor en gezichtsvermogen. Sommige leerlingen zullen aansluitend worden opgeroepen door de jeugdarts. Dit kan het geval zijn als de gegevens van de leerling niet volledig zijn of als op het consultatiebureau bepaalde zaken zijn opgemerkt die een vervolgonderzoek vragen. Ook leeringen die vaak ziek zijn, zullen door de jeugdarts worden uitgenodigd voor een onderzoek. Verder krijgen de leerlingen uit de groepen 4 en 7 een oproep van de schoolarts.  

Als een ouder/verzorger of leerkracht (in overleg met de ouders) zich zorgen maakt over de ontwikkeling of het functioneren van een leerling op school of thuis, kan een onderzoek of gesprek plaatsvinden met de arts of de verpleegkundige. Dit kan ook als de leerling zelf zich zorgen maakt. U kunt hen bellen voor inlichtingen of een afspraak. Het onderzoek vindt meestal plaats tijdens de schooluren.  

Op onze school is een klachtencontactpersoon aanwezig die kan adviseren op welke wijze er het best met een klacht kan worden omgegaan. Het kan zijn dat de contactpersoon verwijst naar de vertrouwenspersoon of rechtstreeks naar de klachtencommissie. De contactpersoon voor onze school is Ly Ngo. Ook de leerlingen kunnen bij haar terecht. Ly stelt zich aan het begin van elk schooljaar voor in alle groepen.

De gemeente Utrecht heeft een protocol voor de aanpak van kindermishandeling in Utrecht. Dit protocol geeft richtlijnen voor scholen wat ze moeten doen bij een vermoeden van kindermishandeling en of huiselijk geweld. Het protocol staat op: https://www.handelingsprotocol.nl/. Onze school hanteert een wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.

Logopedie
Ieder jaar komt de logopedist bij ons op school. Alle kinderen van groep 2 worden aan het begin van het schooljaar onderzocht. Daarbij wordt gelet op ademhaling, stem, articulatie, taalbegrip, auditief geheugen, mondgedrag en gehoor. Met de leerkracht worden de gegevens besproken en in onderling overleg wordt bekeken welke leerlingen voor nader onderzoek, controle of behandeling in aanmerking komen. Mocht u bezwaar hebben tegen deze logopedische screening, wilt u dit dan tijdig kenbaar maken aan de leerkracht? Hierover wordt vooraf een brief meegegeven. Als er verdere actie, nader onderzoek of behandeling nodig is, wordt altijd toestemming aan de ouders/verzorgers gevraagd.  Natuurlijk is het mogelijk dat de ouders of de leerkracht na onderling overleg, leerlingen uit de andere jaargroepen aanmelden voor onderzoek. De behandeling is, indien medisch geïndiceerd, voor rekening van de ziektekostenverzekeraar of de ouders/verzorgers. Voor meer informatie over logopedische hulp, kunt u via de school contact opnemen met de logopediste.  

Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor leerlingen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning.  Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders/verzorgers en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat de leerling nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl.
Churchilllaan 11,
3527 GV Utrecht
030 303 6420
(info) info@swvutrecht.nl  

Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen. Onze buurtteammedewerkers zijn regelmatig op onze school te bereiken. We geven dat aan in onze nieuwbrief.

Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode
Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.

Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind extra, medisch zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat de leerling naar huis moet. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders/verzorgers. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders/verzorgers in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen, ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of anderen door u aangewezen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.  

Verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs
Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement niet voldoende effect heeft of niet mogelijk is, doen ouders/verzorgers en school samen een aanvraag voor een plaatsing in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Deze aanvraag wordt gedaan bij een onafhankelijke commissie: de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Meer informatie vindt u op de website van het SWV: www.swvutrechtpo.nl.   

De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders/verzorgers en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website van de POVO-commissie: www.naarhetvo.nl. Het beeld wat de verschillende leerkrachten door de jaren heen van de leerling hebben gekregen door middel van observaties, werkhouding in de klas en toetsen is bepalend voor het advies wat gegeven wordt. Daarnaast nemen we de scores van de Cito-toetsen die gedurende de schoolloopbaan afgenomen zijn mee in ons advies. Rekenen en begrijpend lezen zijn hierbij de belangrijkste indicatoren voor de uitstroom. Eind groep 6 wordt een uitstroomprofiel gegeven, dat is een advies op drie niveaus. Eind groep 7 wordt een preadvies gegeven op twee niveaus en in groep 8 volgt in februari het definitieve advies. De leerkracht van groep 8 stelt voor ieder kind een Onderwijskundig Rapport op, dat bestemd is voor het voortgezet onderwijs. Ouders hebben inzage- en correctierecht bij de uitwisseling van het onderwijskundig rapport. Scholen zijn verplicht ouders actief te informeren over de inhoud van het onderwijskundig rapport. Alle leerlingen maken de verplichte doorstroomtoets. We gebruiken hiervoor de doorstroomtoets van Route8. Deze toets kan in geval van twijfel over het advies, een extra meetmoment zijn waarna het advies aangepast kan worden. Alle leerlingen worden in maart al aangemeld op het voortgezet onderwijs en zijn al aangenomen, voordat de doorstroomtoets plaatsvindt. Een aanpassing van het advies geldt alleen voor uitzonderlijke gevallen. Nadat de leerlingen zijn geplaatst is er contact tussen school en de brugklascoördinator van de betreffende school. Ook in het nieuwe schooljaar is er contact met het voortgezet onderwijs. Er worden gesprekken gevoerd met de brugklasdocenten. Vaak komen de leerlingen ook nog even ‘buurten’ om te vertellen hoe het gaat op de middelbare school.
Meer informatie vindt u op de website: www.naarhetvo.nl onder het tabblad "ouders".     

Gegevens instanties:

Inspectie van het onderwijs
info@owinsp.nl www.onderwijsinspectie.nl
Voor algemene vragen over onderwijs kunt u terecht bij: 0800 – 8051 (gratis).
Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld:
meldpunt vertrouwensinspecteurs 0900 – 111 3 111 (lokaal tarief).

Buurtteam Lunetten
Hondsrug 17 (Muskieto)
3524 BP Utrecht
030 7400 511
lunetten@buurtteamsutrecht.nl

Logopedist Logopediepraktijk Binnenstad & Lunetten
Oeral 1
3524DS Utrecht (
030 - 288 40 84
info@gezondheidlunetten.nl  

Schoolarts Wijkgebouw Jeugdgezondheidszorg
Marco Pololaan 10
3526 GJ Utrecht
030 – 286 30 50  

Dienst Onderwijs (afdeling Leerplicht)
Postbus 2158
3500 GD Utrecht
030 – 286 10 00  

Vereniging Openbaar Onderwijs (V.O.O.)
Blekerstraat 20
Postbus 20
1301 AE Almere
036 – 533 15 00  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We onderzoeken wat de leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nodig hebben. De spil hierin is de eigen leerkracht en de intern begeleider. Zij gaan samen met de specialist van het gebied waarop de extra ondersteuningsbehoefte zit, en de ouders en leerling een ondersteuningsplan opstellen.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school in de wijk
Wij hebben als school in de wijk een belangrijke functie. Samenwerking met andere instanties (buurtteam, MIL, Musketon e.d.) in de wijk is belangrijk. Door elkaar op de hoogte te houden en gebruik te maken van elkaars kennis en faciliteiten bieden wij meer aan de leerlingen. Wij hebben regelmatig overleg met de andere twee basisscholen in de wijk en met de kinderopvang en peuterspeelzaal. In het kader van Nu voor Later (Utrechtse onderwijsagenda) hebben we een intensief contact met kinderdagverblijf BLOS en Ludens. Ook maken wij gebruik van de faciliteiten van de Musketon, het wijkcentrum, Stichting Muziek voor ieder Kind en onderhouden wij contact met onder andere de bibliotheek, kinderboerderij De Koppel en de bouwspeeltuin Fort Luna. We werken met de leerlingen, ouders/verzorgers, teamleden en wijkbewoners aan ons groene schoolplein. Groep 5 gaat wekelijks naar de moestuintjes van stadsboerderij De Koppel. 

Samenwerking met instanties buiten de wijk
Ook buiten de wijk is er veel aanbod voor school om ons onderwijs te ondersteunen en te verrijken. Voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven, maken we gebruik van de kennis van onderwijs begeleidingsdiensten. Voor culturele activiteiten hebben wij contact met o.a. verschillende kunstenaars en het Nederlands Filmfestival. Deelname aan activiteiten van hen is een verrijking van ons eigen culturele onderwijs. De leerlingen maken kennis met theater en dans.  
Ieder jaar hebben we de intentie om een museum te bezoeken om de leerlingen kennis te laten maken met deze vorm van kunst. Dit gebeurt binnen het thema, zodat het kader voor de leerlingen duidelijk is en het enthousiasme vergroot wordt.  
Voor sportactiviteiten maken wij gebruik van de velden van voetbalvereniging DVSU. Ook zijn er sportevenementen waaraan wij als school mee kunnen deelnemen: schoolatletiek, schoolvoetbal e.d. Dit is afhankelijk van het aanbod en de organisatorische mogelijkheden van de school. Wij willen de kinderen kennis laten maken met een ruim aanbod van sporten.

Contactgegevens andere instanties:

Peuterspeelzaal
Peuterspeelzaal Winnie de Pooh
Eifel 20
3524 HH  Utrecht
06 34 94 82 25
https://ludens.nl/vestigingen/winnie-de-pooh/

Logopedist

Logopediepraktijk Binnenstad & Lunetten
Oeral 1
3524DS Utrecht
030 - 288 40 84
info@gezondheidlunetten.nl

Schoolarts
Wijkgebouw Jeugdgezondheidszorg
Marco Pololaan 10
3526 GJ Utrecht
030 – 286 30 50

Dienst Onderwijs (afdeling Leerplicht)
Postbus 2158
3500 GD Utrecht
030 – 286 10 00  

Vereniging Openbaar Onderwijs (V.O.O.)
Blekerstraat 20
Postbus 20
1301 AE Almere
036 – 533 15 00

Terug naar boven