Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof

Pieterskerkhof 10 3512 JR Utrecht

  • Schoolfoto van Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof
  • lekker en veel lezen met onze methode De Schoolschrijver.
  • Schoolfoto van Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof
  • De boom van de 7 gewoonten zelf bedacht en gemaakt door groep 4

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De inspectie hanteert verschillende normen voor verschillende scholen. Onze school valt in de hoogste categorie. D.w.z. dat de inspectie haar normen voor onze school hoger stelt dan gemiddeld. De resultaten op de eindtoets liggen al jaren boven de inspectienorm.

Wij maken gebruik van de adaptieve digitale eindtoets van Route 8.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in Parnassys, ons digitale leerlingvolgsysteem. Het centrale dashboard van Leeruniek zorgt ervoor dat we een goed overzicht hebben en gemakkelijk analyses kunnen maken van de ontwikkeling van de leerlingen individueel en als groep, om hierop passend aanbod voor de leerlingen af te stemmen.

De leerlingen worden regelmatig getoetst a.h.v. methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen de landelijk genormeerde toetsen de IEP. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen op- of bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte eindtoets. Op onze school is dat de digitale adaptieve eindtoets van Route 8. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.

Om de overgang van leerlingen van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Voordat we tot een definitief advies komen midden groep 8, nemen we kinderen en ouders vanaf eind groep 6 mee in dit proces richting het VO. Elk jaar is er voor ouders een informatieavond waarbij ouders van groep 6 welkom zijn, aan ouders van groep 7 adviseren we om aanwezig te zijn en ouders van groep 8 worden verwacht aanwezig te zijn. 

De POVO procedure bij ons op school ziet er als volgt uit: 

  • Eind groep 7: pre-advies (meervoudig advies) - adviesgesprek
  • Groep 8: eind januari voorlopig advies (meervoudig advies) - adviesgesprek. Na de doorstroomtoets in maart wordt het definitieve advies bepaald.

Het pré-advies en het voorlopige advies komt bij ons op school altijd tot stand na overleg met de leerkrachten, intern begeleider en directeur.

Pré-advies - eind groep 7

Aan het einde van groep 7 vindt een pré-adviesgesprek plaats. Een pré-advies betekent bij ons dat we een advies geven voor een leerweg in het voortgezet onderwijs waarvan wij denken dat het kind na groep 8 het best zal passen. In groep 7 is dit advies vrijwel altijd meervoudig. Dit betekent dat we een gecombineerd advies van twee leerwegen geven (bijv. breed vmbo, vmbo-tl/havo of havo/vwo).

Totstandkoming pré-adviesDe leerkracht(en) van groep 7 nemen het voortouw en bereiden per kind een voorlopig advies voor. Daarbij nemen we observaties, producten, methodetoetsen, leerwerkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en methodeonafhankelijke lvs-toetsen (Cito) mee. Vervolgens worden alle kinderen besproken met intern begeleider, leerkrachten groep 8 en directeur. Gezamenlijk komen we tot een weloverwogen, kansrijk pré-advies dat we als school geven aan het kind.

Voorlopig advies - groep 8

Eind januari is er een voorlopig advies gesprek met ouders en leerling. De totstandkoming van het voorlopig advies gaat op dezelfde manier als die van het pré-advies, alleen neemt nu de leerkracht van groep 8 het voortouw. Begin februari maakt groep 8 de doorstroomtoets. Na de uitslag van deze toets wordt het definitieve advies bepaald. Hierna melden alle kinderen zich met het definitieve advies aan op de middelbare school van voorkeur.Begin groep 8 ontvangen ouders en leerlingen uitgebreid informatie van de leerkracht over de aanmeld- en toelatingsprocedure op VO scholen in Utrecht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school kenmerkt zich, vanuit de uitgangspunten van Dalton, door een pedagogisch klimaat waarin iedereen zichzelf mag zijn; ieders eigenheid gerespecteerd en gewaardeerd wordt door de ander en ieders talenten en kwaliteiten worden gezien en ten volste benut.

Wij streven naar:

  1. een omgeving waarin we vanuit enkele kernwaarden ons gedragen en met elkaar omgaan (o.a. rustig, open, ontspannen en plezier).
  2. een omgeving waarin we verantwoordelijkheid nemen voor ons eigen gedrag en anderen daar op een respectvolle positieve manier op aanspreken.
  3. een omgeving waar iedereen met plezier naar toe gaat en gemotiveerd is om te werken, leren en spelen.

Onze kernwaarden zijn de basis voor de verwachtingen die we hebben van elkaar en de afspraken die we met elkaar maken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verbondenheid
  • vertrouwen
  • plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 19 januari 2017 heeft de onderwijsinspectie het kwaliteitsonderzoek uitgevoerd en geconcludeeerd dat de kwaliteit op ODBS Pieterskerkhof op orde is en het basisarrangement gehandhaafd wordt. 

"Daltonbasisschool Pieterskerkhof heeft een duidelijke visie op wat zij haar leerlingen wil leren en dit is goed terug te zien in het aanbod. De uitleg die de leraren geven is helder en doelgericht. Bovendien biedt de school leerlingen die structureel een onderwijsaanbod nodig hebben op een ander niveau dan de leeftijdsgroep passende ondersteuning en een passend onderwijsaanbod. Ook behaalt de school met haar leerlingen hoge eindresultaten. Het pedagogisch klimaat op de school is prettig en ondersteunend. Het team van de Daltonschool Pieterskerkhof heeft goed zicht op de eigen kwaliteit en voert verbeteringen door waar dat nodig is. Bovendien ligt de focus van het team op leren en verbeteren en de leraren voelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs."

In de bijlage het hele rapport van de onderwijsinspectie. 

Terug naar boven