Basisschool Anne Frank

van Bijnkershoeklaan 280 3527 XL Utrecht

  • Schoolfoto van Basisschool Anne Frank
  • Schoolfoto van Basisschool Anne Frank
  • Schoolfoto van Basisschool Anne Frank
  • Schoolfoto van Basisschool Anne Frank
  • Schoolfoto van Basisschool Anne Frank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Elk kind is verschillend en maakt een eigen ontwikkeling door. Er zijn kinderen die een snellere ontwikkeling doormaken. Voor deze kinderen zoeken wij als school naar extra taken of andersoortige taken die voor het kind uitdagend zijn en waarmee hij of zij zich verder zal ontwikkelen. Sommige kinderen vinden bepaalde dingen moeilijk of maken een langzamere ontwikkeling door. Voor deze kinderen kunnen wij de leerstof op verschillende manieren aanpassen. Wij kijken hierbij per kind wat aanpassingen kunnen zijn.

De leerlingpopulatie is elk jaar weer anders en heel divers. Dit verklaart de verschillen in de gemiddelde cito eindscore van diverse jaren.

Wij zijn vooral tevreden als ouders, kind en leerkrachten aan het einde van de basisschoolperiode het gevoel hebben dat ‘er uit gehaald is wat er in zit’. Hierdoor kan een verwijzing naar het VMBO ons in bepaalde gevallen net zo tevreden stellen als een verwijzing naar het VWO.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor het systeem met de naam Parnassys. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het Cito. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toetsprotocol. De gegevens worden vastgelegd in het computerprogramma van de Cito. Dit Cito-LVS is automatisch gekoppeld aan het programma Parnassys, zodat alle leerlinggegevens in één programma terug te vinden zijn. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. 

Onze school richt zich op het behalen van goede resultaten. Daarom volgen we de ontwikkeling en de resultaten van de kinderen op de voet. Resultaten van kinderen zijn niet altijd makkelijk te meten. Het resultaat van ons onderwijs is meer dan de toetsresultaten voor de leervakken. Het gaat om de totale ontwikkeling van de leerling, dus ook om sociale vaardigheden en het gedrag, creativiteit, de werkhouding, zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Dat zijn immers net zo belangrijke zaken, maar wat lastiger te meten. We gebruiken hiervoor een speciale module in ons leerlingvolgsysteem.

Van zowel de leer- als gedragsopbrengsten worden overzichten gemaakt. Deze worden op groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Op basis van de analyses worden groepsplannen gemaakt, met doelstellingen voor een bepaalde periode. Deze worden na de looptijd van het uitgevoerde groepsplan geëvalueerd en worden nieuwe doelen gesteld. De Anne Frankschool streeft naar een schooladvies op maat. Het advies moet passen bij de leer- en gedragsopbrengsten, met de focus op toekomstig succes in het voortgezet onderwijs. De advisering start in groep 6 om zo een realistisch zelfbeeld te creëren bij kinderen. Voor ouders geeft de vroegtijdige advisering een goed beeld van het ‘willen’ en ‘kunnen’ van hun kind. 

Tussentijdse resultaten

Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (van het CITO volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau.

  • in de groepen 3 en 4 dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs; 
  • in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal; 
  • in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken; 
  • verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 7 en 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Op onze school is dat de Centrale Eindtoets van Cito.

Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl

De Anne Frankschool besteedt veel aandacht aan het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Eind groep 6 krijgen de ouders een kijk-advies, waarin school aangeeft of de verwachte uitstroom, onder, rond of boven VMBO-TL zal zijn. Vanaf groep 7 informeren wij ouders van de kinderen van de POVO-procedure, eind groep 7 krijgen alle kinderen een voorlopig advies. Vervolgens kijken we samen met ouders welke school het beste past bij de leerling. Hierbij kijken we niet alleen naar de resultaten van de toetsen, maar ook naar de talenten en kenmerken van het kind.

Het advies van de leerkracht en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem zijn bij toelating voor het voortgezet onderwijs doorslaggevend. Als het leerlingvolgsysteem niet eenduidig is en/of er twijfel bestaat over het meest geschikte startniveau kan de basisschool uw kind aanmelden voor aanvullend onderzoek naar het cognitief functioneren.

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Deze wordt gemaakt in februari. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. In het begin van schooljaar 8 maken de leerlingen ook nog de begin groep 8 toets, zodat we in het laatste jaar nog kunnen werken aan de hiaten voordat de uiteindelijke doorstroomtoets wordt gemaakt.

De Cito doorstroomtoets wordt alleen nog maar gebruikt als bevestiging van het basisschooladvies. Indien uw kind een hogere score op de Cito-eindtoets behaalt dan het geadviseerde onderwijsniveau dan zijn de resultaten in het leerlingvolgsysteem doorslaggevend. Uw kind zal niet enkel op basis van de hogere Cito-eindscore geplaatst worden op een hoger onderwijsniveau. Tussen de basisschool en de VO-school vindt altijd overleg plaats als het VO twijfelt over de toelaatbaarheid van uw kind.

De ouders zijn eindverantwoordelijk voor de aanmelding van hun kind op een school voor voortgezet onderwijs, de school zal u daar zoveel mogelijk bij ondersteunen en adviseren. 

Onze leerlingen stromen uit naar diverse scholen voor voortgezet onderwijs in Utrecht en Nieuwegein.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Anne Frankschool wordt door ouders en kinderen benoemd als een warme school waar het fijn is om te zijn als kind en volwassenen. De sfeer in school is positief en er is rust in het gebouw. De medewerkers zijn prettig benaderbaar en er wordt gezamenlijk gezocht naar mogelijkheden. De school heeft een positief kritische MR waar beleidszaken worden besproken en het belang van de kinderen vooraan staat. De school heeft een actieve ouderraad waar de dagelijkse gang van zaken wordt geëvalueerd en tips en adviezen worden gegeven. Deze krijgen plek in het teamoverleg en er wordt teruggekoppeld wat er mee wordt gedaan.

Aan het begin van elk schooljaar besteden de leerkrachten veel aandacht aan positieve groepsvorming door het maken van klassenafspraken waarbij zij leerlingen zelf ook veel invloed geven. De klassenafspraken hangen zichtbaar in de klas, zodat de leerkracht er regelmatig op terug kan komen en leerlingen er elkaar ook op kunnen aanspreken. Daar waar veel leerlingen samen komen, doen zich conflicten voor. Wij leren de leerlingen dat conflicten erbij horen en hoe zij deze zelf kunnen oplossen. En als dit niet lukt, weten zij bij wie zij dan hulp kunnen vragen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positiviteit
  • win-win-oplossingen
  • tolerantie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit het meest recente inspectierapport:

Basisschool Anne Frank heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

De school heeft op succesvolle wijze een intensief kwaliteitsverbetertraject doorlopen, om in het onderwijs basiskwaliteit te kunnen leveren. De leraren volgen de leerlingen in voldoende mate en gebruiken de signaleringsgegevens om het onderwijs aan (groepen) leerlingen te plannen en vorm te geven. Tijdens de les houden de leraren de leerlingen betrokken door activerende werkvormen in te zetten. De leerlingen die wij spraken geven aan zich veilig te voelen.  

Terug naar boven