Openbare Basisschool De Koekoek

Koekoeksplein 1 A 3514 TT Utrecht

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Koekoek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methoden gebonden toetsen.
Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijv. rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de groepsplannen (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.  De resultaten van de leerlingen op de toetsen behorende bij de methoden, alsmede de resultaten op de Cito-toetsen, laten ruimschoots zien dat het onderwijs op onze school goed is. Hiervan geven de scores van de afgelopen vier jaar op de eindtoets Cito een goed beeld (groep 8). Met dien verstande dat er in 2020 niet met een eindtoets is gewerkt vanwege Corona.

     De Koekoek                     Landelijk

2017: 541,7                           535,1
2018: 540,4                          534,9
2019: 537,8                          535,7
2020: geen eindtoets
2021: 536,2         
2022: 539,5                          534,8       
2023: 538,6                          534,9

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten
Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methode-onafhankelijke toetsen (van het CITO volgsysteem primair onderwijs) afgenomen.
Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen.
Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen:
-       in de groepen 3 en 4 dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te kunnen lezen, dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs.
-       in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal.
-       in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken.
-       verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn, met het oog op het onderwijs in de zaakvakken.           

Hieronder treft u resultaten van midden- en eindtoets van 2023 

                                               Februari 2023                Juni 2023

Technisch lezen gr 3                  13,9 (Niveau V)              26,9 (Niveau III)

Technisch lezen gr 4                  50,5 (Niveau II)             60,8 (Niveau I)

Rekenen en wiskunde gr 4         178,1 (Niveau I)           199,7 (Niveau I)

Rekenen en wiskunde gr 6         240,7 (Niveau I)           248,8 (Niveau I)

Begrijpend lezen gr 6                184,2 (Niveau I)            194.7 (Niveau I)   

Technisch lezen
In groep 3 merken we dit schooljaar de gevolgen van Corona. De kinderen waren bij de instroom minder ver in hun beginnende geletterdheid dan eerdere jaren.
De kinderen hebben zowel in groep 1 als 2 te maken gehad met periodes van thuisonderwijs. Er is heel veel extra inzet geweest zodat de kinderen minimaal op het niveau van E3 zouden komen. Dat is voor veel kinderen gelukt, maar niet voor allemaal.
Het leesniveau eind groep 3 is gemiddeld genomen sterk vooruitgegaan.
In groep 4 zien we dat het gemiddelde leesniveau op beide momenten op een I score uitkomt.

In groep 3 is er veel extra ondersteuning geweest door leerkrachten en onderwijsondersteuners.
Er is gelezen in tweetallen, met tutoren uit groep 7-8, er is ingezet op het lezen van rijtjes vanaf thema 1 en er is veel geoefend d.m.v. toneellezen. Dit zorgt voor leesmotivatie.
In groep 4 is ook ingezet op duolezen, lezen met een tutor en lezen in de vorm van een leescircuit. Een boekbespreking en voorlezen zorgt ook voor leesmotivatie.

Aandachtspunten voor het komend schooljaar:
Extra ondersteuning en extra leestijd voor leerlingen uit groep 4.

Rekenen
We zien dat we dit schooljaar een hogere gemiddelde vaardigheidsgroei laten zien t.o.v. vorig schooljaar. Het lijkt erop dat de nieuwe methode effect heeft op de resultaten. We hebben in de combinatiegroepen ingezet op minimaal 2 keer per week de groep splitsen om goede instructie te kunnen geven en tijd te hebben voor verlengde instructie.     

Aandachtspunten voor het komend schooljaar zijn: 
Structureel aandacht voor automatiseren, doorgaan met 2 keer per week splitsen van de combinatiegroep, afstemmen wanneer en hoe we tafels leren, invoering van een nieuw LVS.   

Begrijpend lezen
Het begrijpend lezen komt in groep 6 uit op een I score. Dit is vergelijkbaar met de scores van vorig schooljaar en in lijn met de resultaten van de andere groepen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van een leerling van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over deze procedure.

De leerlingen van groep 8 van het schooljaar 2022-2023 zijn verwezen naar:
VMBO kader     02
VMBO t            02
VMBO t-Havo   06
Havo               12
Havo-Vwo        05
Vwo                17

De procedure:
De procedure start met een kijk-advies november groep 7 en eindigt met een definitief advies halverwege groep 8.  
De onderstaande  informatie is verdeeld over vijf items: 
1.     Terminologie rondom het advies
2.     In welke periode speelt het advies?
3.     Welke gegevens worden er gebruikt en waarom?
4.     Hoe worden de kinderen op de hoogte gebracht?
5.     Welke richtingen zijn er na de basisschool en op welke gegevens is het advies gebaseerd?

Terminologie rondom het advies  

- Pre-advies: dit is een advies om een kijkrichting te hebben voor de open dagen (november groep 7)
- Voorlopig advies: een tweevoudig advies (eindgesprek groep 7)
- Definitief advies: enkel- of tweevoudig advies (rapportgesprek in februari groep 8)
- Enkelvoudig advies: het advies beperkt zich tot één schoolsoort.
- Tweevoudig advies: het advies is voor twee aan elkaar grenzende schoolsoorten.  

In welke periode speelt het advies?  
De leerkrachten adviseren uw zoon of dochter over het passende niveau in het voortgezet onderwijs. Dit doen zij tijdens de kindgesprekken in groep 7 en 8. Het gaat in groep 7 nog niet over een schoolkeuze. Die wordt in groep 8 na het definitieve advies bepaald.  
 
Groep 7: Tijdens de informatieavond aan het begin van het schooljaar wordt uitleg gegeven over de?POVO- procedure?op onze school.?Ook wordt het belang van het bezoeken van open dagen dit schooljaar benadrukt.?De presentatie (i.s.m. POVO) op deze avond wordt naar de ouders gestuurd.   
In november groep 7 wordt er een kijk-advies gegeven, om richting te geven voor het bezoeken van open dagen.   ? 
In juni groep 7 wordt er een voorlopig advies gegeven. Het voorlopig advies in groep 7 is meervoudig. Alleen wanneer er duidelijk sprake is van een VWO-niveau, is dit enkelvoudig. Er wordt bijna geen enkelvoudig advies (één schoolsoort) gegeven, omdat er nog een schooljaar volgt waarin uw zoon of dochter de tijd heeft zich verder te ontwikkelen. 
Tijdens het eindgesprek worden ook het rapport besproken, het afgelopen schooljaar en de nieuwe doelen voor groep 8.  
Het voorlopig advies dat uw zoon/dochter in groep 7 krijgt is tweevoudig. Dat betekent dat de leerkracht twee aan elkaar grenzende schoolsoorten adviseert (bijvoorbeeld vmbo-havo).  

Groep 8  Uw zoon of dochter krijgt een voorlopig advies tijdens de gesprekken in januari voorafgaand aan de doorstroomtoets. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen en aan de hand hiervan kan het voorlopig advies van januari worden bijgesteld. In maart volgt het definitief advies. Het advies is leidend en zoveel mogelijk meervoudig.?Dan wordt ook het besluit genomen over de schoolkeuze.?Na dit gesprek zet de leerkracht de aanmeldprocedure in gang voor de school naar keuze. 

Welke gegevens worden er gebruikt en waarom? 
In de periode dat uw zoon of dochter op De Koekoek onderwijs volgt, maakt het verschillende toetsen: zowel methode- als niet-methodetoetsen.  
Onder methodetoetsen verstaan we de toetsen vanuit de verschillende vakgebieden: taal (taal verkennen en woordenschat), rekenen, begrijpend lezen, spelling en Engels. Deze toetsen worden in een cyclus van ongeveer 3 weken afgenomen.
Op basis van deze toetsen stemmen wij ons onderwijsaanbod af op de leerbehoefte van uw zoon of dochter. De methodetoetsen geven weer of een leerling de aangeboden stof beheerst.  

De niet-methodetoetsen nemen wij op 2 momenten (januari en juni) in het jaar af. Dat doen wij vanaf dit schooljaar met IEP toetsen.  Hieronder vallen technisch lezen (AVI en DMT), spelling, rekenen en wiskunde, tempotoets rekenen, begrijpend lezen en woordenschat. De IEP toetsen meten de algemene vaardigheden van een leerling. Zowel de methode- als niet-methodetoetsen geven een nauwkeurig beeld van de cognitieve ontwikkeling van uw zoon of dochter.  

De resultaten I t/m V op de IEP toetsen zijn richtinggevend en we hanteren hierbij de volgende indeling: 
- Overwegend I scores: VWO 
- Overwegend II scores: HAVO
- Overwegend III scores: TL
- Overwegend IV scores: VMBO kader
- Overwegend V scores: VMBO basiskader/kader  

Naast de toets resultaten en de cognitieve ontwikkeling kijken wij ook naar werkhouding en motivatie. In het rapport komen deze items terug onder het kopje sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast kijkt de leerkracht ook naar concentratie, werktempo, werkverzorging en samenwerken. Andere belangrijk items, zeker binnen de schoolontwikkeling, zijn zelfverantwoordelijkheid en eigenaarschap. In hoeverre heeft uw zoon of dochter sturing nodig bij het aangaan van een activiteit?  
Al deze resultaten en observaties samen vormen belangrijke input over de leerbehoefte van uw zoon of dochter en voor het school meekijkadvies.

Hoe worden de kinderen op de hoogte gebracht?
In onze visie geven we aan dat onze kinderen het vertrouwen en de ruimte krijgen om te groeien. We stimuleren hen om kritisch te denken en weloverwogen keuzes te maken. Daarin spelen de ouders en de leerkracht een rol.  

Deze visie heeft ervoor gezorgd dat wij samen met de gesprekken (in de gesprekscyclus) samen met uw zoon of dochter voeren.
De leerkracht bespreekt dan met hem/haar de cognitieve ontwikkeling, de ontwikkeling van vaardigheden en de door het kind zelf gestelde doelen. We vinden het erg belangrijk dat uw zoon of dochter ruimte krijgt om zijn of haar talent te kunnen exploreren. Dit zorgt voor een groei van betrokkenheid, zelfverantwoordelijkheid en vooral het plezier om te leren leren.  
Wij zien de aanwezigheid van uw zoon of dochter bij de gesprekken, en dus ook tijdens de verschillende adviesrondes, als essentieel in de ontwikkeling uw kind.    
In de groep besteedt de leerkracht aandacht aan de verschillende richtingen en keuzemogelijkheden na de basisschool.  

Welke richtingen zijn er na de basisschool?   
Als we spreken over richtingen dan spreken we over de verschillende niveaus die scholen uit het VO aanbieden: 
- Praktijkonderwijs 
- VMBO basiskader
- VMBO kader
- VMBO gemengd 
- VMBO tl/ mavo 
- HAVO 
- VWO
- Gymnasium     

Voor meer informatie over de betekenis van de verschillende leerwegen binnen het VMBO, zie:   Ontdek het vmbo! - Go VMBO   
Voor meer informatie over de weg naar het VO met de bijbehorende richtingen en schoolkeuzes, zie: www.naarhetvo.nl.    

Onze op- en afstroom van leerlingen in het voortgezet onderwijs
Na groep 8 stromen onze leerlingen door naar het voortgezet onderwijs. In het eerste jaar en in het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van ons schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het eerste jaar of in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Boven advies = de oud-leerlingen zitten in het vo hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8
Op advies = de oud-leerlingen zitten in het vo op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8
Onder advies = de oud-leerlingen zitten in het vo lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8

Percentage eerste jaar
Boven advies
De Koekoek = 14 %
Vergelijkbare scholen: 19 %

Op advies 
De Koekoek = 81 %
Vergelijkbare scholen: 79 %

Onder advies
De Koekoek = 5 %
Vergelijkbare scholen: 2 %

Percentage derde jaar
Boven advies
De Koekoek = 14 %
Vergelijkbare scholen: 27 %

Op advies
De Koekoek = 78 %
Vergelijkbare scholen: 65 %

Onder advies:
De Koekoek = 8 %
Vergelijkbare scholen: 9 %

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een belangrijke voorwaarde voor het realiseren van een goed leef- en werkklimaat is ons uitgangspunt: ‘Vreedzaamheid’.

Op OBS De Koekoek hebben leerlingen, ouders en leerkrachten samen afgesproken hoe zij met elkaar en de omgeving omgaan. Dit is gebaseerd op de drie hoofdlijnen: respect, verantwoordelijkheid en samenwerking.
1.     Respect: Iedereen in de wereld heeft het recht waardig en gerespecteerd te leven. Dat kun je niet alleen. Vandaar ook ons motto: Niet apart, maar samen. Doe niet bij een ander, wat je zelf niet zou willen overkomen. Heb respect voor jezelf en voor de ander. Leerlingen, ouders en leerkrachten hebben respect voor elkaar, onze omgeving en ons zelf.
2.     Verantwoordelijkheid: Dat is verantwoordelijkheid nemen voor wat gedaan kan en moet worden en dat doe je zo goed mogelijk. Leerlingen, ouders en leerkrachten zijn verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en voor de afspraken die wij samen maken.
3.     Samenwerken: Dat is het samenwerken aan en naar een gemeenschappelijk doel. Leerlingen, ouders en leerkrachten streven naar een zoveel mogelijk laten participeren van een ieder, naar eigen vermogen, in het werken aan en naar een gemeenschappelijk doel.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • verantwoordelijkkheid
  • samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 16 november 2017 hebben wij meegedaan aan een bestuursgericht onderzoek.

De inspectie onderzocht een viertal standaarden te weten: ons aanbod, het didactisch handelen, onze kwaliteitszorg en verantwoording en dialoog.

Korte samenvatting van dit onderzoek:
We zijn TROTS op het feit dat de beide inspecteurs de terugkoppeling startten met de tekst:

"De Koekoek is een school in ontwikkeling, in beweging.
Een bruisende school met een enthousiast team. Dat wordt door de ouders bevestigd." 

OP1 Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en de samenleving.
Aanbod voldoet aan kerndoelen en past bij de populatie en bij behoeften. Daar bovenop zien zij het 21eeuws leren in het aanbod duidelijk terug. Eigen leerdoelen, middelen en materialen horen daarbij. Ruimte voor zelfverantwoordelijk leren. Ruimte en inrichting geschikt gemaakt voor het aanbod. Houd oog voor de doorgaande lijn (bijvoorbeeld bij IPC). 
Goed 

OP3:Het didactisch handelen van de leraren stelt leerlingen in staat tot leren en ontwikkelen.
Acht lesmomenten gezien met daarin een positief werkklimaat. De school is echt in ontwikkeling. Zelf noemt de school 'zowel leerlingen als leerkrachten moeten opschuiven op de participatieladder'. Vraag is hoe je daarop stuurt en hoe je afstemt op de verschillen?
Kansen voor de school is het beter benutten van de onderwijstijd (o.a. inloop) en het verhogen van de taakgerichtheid en het aansluiten bij de ontwikkeling in zelfsturing van kinderen.
Voldoende  

KA1: Het bestuur en de school hebben een stelsel van kwaliteitszorg ingericht en verbeteren op basis daarvan het onderwijs.
Er is gekeken naar opbrengsten en veiligheid. De school is gericht op verbetering. Hier ook kijken naar hoe je stuurt. Advies om bij de analyse van de leerling resultaten nog dieper in te gaan op de verklaringen en verder te beschrijven van wat werkte en wat niet werkt.
De schooldoelen zijn nu vastgesteld. De vraag is of ze ambitieus genoeg zijn en hoe ze in balans zijn met je doorgroeidoelen (leerlijn) voor het zelfverantwoordelijk leren.
Vraag is hoe cyclisch (onderzoeksmatig) leer je van de evaluatie van proeftuinen/experimenten. 
Voldoende  

KA3: Het bestuur en de school leggen intern en extern toegankelijk en betrouwbaar verantwoording af over doelen en resultaten en voeren daarover actief een dialoog.
De school verantwoordt zich naar MR, bestuur, ouders en anderen en voert de dialoog over het onderwijs. O.a. met ouders over DVS en in samenwerking met de TSO en BSO over de doorgaande lijn in het pedagogisch klimaat. Je kunt hierin doorgroeien in het expliciteren van je eigen normen en communicatie over resultaten. Ouders geven aan dat ze de informatie soms wat versnipperd vinden en hebben behoefte aan duidelijkheid over het communicatiekanaal.
Voldoende 

Terug naar boven