Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Omdat de niveaus van de kinderen zo uiteenlopend zijn, is een resultaat boven of onder het gemiddelde niet toepasbaar als meetinstrument voor onze onderwijskwaliteit. De uitstroom laat altijd een uiteenlopend beeld zien, van praktijkonderwijs tot het gymnasium.
We zijn zeer tevreden over de resultaten op 1F. Alle leerlingen hebben ondanks de Corona pandemie met alle bijbehorende maatregelen 1F behaald op alle onderdelen.
De resultaten op 2F/1S zijn nog boven de signaleringswaarde van de onderwijsinspectie, echter wel onder het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen. Nadere analyse van de resultaten maakt duidelijk dat deze huidige groep 8 een klein aantal kinderen bevat welke naar verwachting 2F/1S zouden behalen. De leerlingen die over het leervermogen beschikken om 2F/1S te behalen hebben dit allen behaald.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
Het afgelopen 2,5 jaar hebben we te maken gehad met de Corona-pandemie. Dit heeft effect gehad op de resultaten. Helaas merken we ook dat we door het huidige lerarentekort niet altijd de continuïteit kunnen bieden die we zouden willen, en die de leerlingen nodig hebben. We zien dat terug in de resultaten van een deel van onze leerlingen, die lager zijn dat we zouden verwachten. Vanaf januari 2023 is het lerarenteam stabiel geworden en hebben we veel kunnen investeren om de hiaten in te halen. In de bovenbouw is een extra leerkracht toegevoegd en zijn er extra ondersteuners ingezet voor rekenonderwijs in kleine groepen.
In de bovenbouw nemen we u mee in het verwachte eindadvies voor uw kind. Wij geven in mei een voorlopige advies in leerjaar 6 en leerjaar 7. Dat voorlopig advies is gebaseerd op het beeld wat de school van uw kind heeft van de afgelopen 3 schooljaren. We nemen daarin de Cito- en de methode gebonden resultaten van rekenen en begrijpend lezen mee, maar uiteraard ook onze observaties van de leerlingen.
Om de overgang van uw kind van leerjaar 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’. Alle kinderen in leerjaar 8 maken een verplichte eindtoets. Op onze school is dat 'Route8'.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De school heeft oog voor de verschillende achtergronden van mensen en biedt veiligheid en geborgenheid voor elke leerling. Ieder kind is welkom. Er is veel aandacht voor een veilig pedagogisch klimaat. Het is van belang dat kinderen op sociaal-emotioneel gebied zich goed kunnen ontwikkelen. Met elkaar kunnen wij deze omgeving creëren waarin een ieder zich betrokken en verantwoordelijk voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat.
In schooljaar 2017-2018 bezocht de onderwijsinspectie onze school voor een vierjaarlijks verificatie onderzoek. We zijn trots op de uitkomst!
Op het gebied van onderwijsproces hebben wij een mooie 'voldoende' gekregen en voor kwaliteitszorg en ambitie zelfs een 'goed'!
De inspectie omschrijft het volgende:
Team zet mooie stappen in het 21e eeuwse leren. Het aanbod is breed en eigentijds. Het is dekkend voor de kerndoelen en sluit aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De school besteedt veel aandacht, in tijd en in aanbod, aan actief burgerschap. Daarnaast is het team enthousiast aan het werk om het 21e eeuwse leren op de school vorm te geven in onderzoekend en ontdekkend leren, vooral in de zaakvakken. Zij noemt daarin de kernwaarden samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Een doorgaande lijn in deze waarden wil de school nog gaan beschrijven.
In deze fase waarin de school het zaakvakonderwijs op een andere manier gaat invullen is het van belang dat zij aandacht blijft houden voor twee aspecten. Ten eerste of deze manier van werken voldoende is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. En ten tweede voor de doorgaande lijn in haar invulling van het 21e eeuwse leren.
De school kan het didactisch handelen meer op één lijn brengen Het didactisch handelen op de school is van voldoende niveau.
Over INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS - VIERJAARLIJKS ONDERZOEK 19/59 het algemeen realiseren de leraren een heel positieve werksfeer met actief betrokken leerlingen. We zien in de geobserveerde lessen wel veel verschillen tussen de leraren in klassenmanagement en in het geven van een duidelijke uitleg. Ook varieert de kwaliteit van de verwerkingsopdrachten, met name in de mate waarin deze passend zijn bij de lesdoelen en/of bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We zien hier veel mogelijkheden van de leraren om te leren van elkaar, iets waar het team ook al mee bezig is.
Een ander punt waarop de school in ontwikkeling is, is hoe zij haar didactisch handelen aan kan passen aan haar zeer gevarieerde leerlingpopulatie, die zwakke en heel sterke leerlingen kent.
Het team werkt enthousiast samen vanuit een gedeelde visie. Op de school is duidelijk sprake van een professionele kwaliteitscultuur, die uitstijgt boven de basiskwaliteit. Opleidingen die leraren volgen passen bij de schoolontwikkeling. Het team heeft een heldere gedeelde visie en werkt vanuit deze visie aan voortdurende verbetering van het onderwijs. De leraren werken hier op zeer enthousiaste manier aan in de werkgroepen en vertonen in hoge mate eigenaarschap voor de verbeteractiviteiten. Leren van en met elkaar wordt steeds meer een normale werkwijze op de school.