Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
'Op-Eigen-Wijze'
Op OBS Jules Verne organiseren we ons onderwijs op onze eigen manier (Op Eigen-Wijze). De toekomst ziet er voor iedere leerling anders uit, we streven ernaar niet te werken aan een zelfde einddoel voor alle leerlingen, maar voor iedere leerlingen het (hoogst haalbare) passende doel te behalen. Het idee achter ons onderwijs is dat er altijd meerdere routes zijn om een leerdoel te behalen. Welke route het beste past, hangt af van de persoonlijkheid en de kwaliteiten van het kind.
We zijn van mening dat leerlingen het meest effectief leren wanneer zij een goede instructie krijgen op de basisvakken en dat er daarnaast veel ruimte nodig is voor eigenaarschap, autonomie en samenwerken. Op deze manier komen alle leerlingen goed tot hun recht en kunnen ze vanuit intrinsieke motivatie nog beter tot leren komen.
Alle kinderen zitten in heterogene stamgroepen, van verschillende leeftijden. We maken hierin onderscheid in onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Tijdens instructietijd geven zogenaamde instructieleerkrachten les op basis van de onderwijsbehoefte van de verschillende leerlingen. Kinderen met een vergelijkbare onderwijsbehoefte volgen dezelfde instructie. De verwerking maken kinderen vervolgens óf in de stamgroep bij de groepsleerkracht, óf op het leerplein. Het betekent dat kinderen gedurende de week instructies kunnen krijgen van verschillende leerkrachten (afhankelijk van het vak en hun actuele onderwijsbehoefte). Er is veel tijd om zelfstandig te werken aan de weektaak. De groepsleerkrachten en de instructieleerkracht stemmen samen het onderwijs af en volgen elke leerling gezamenlijk.
Iedere dag starten de kinderen in de stamgroep. Deze stamgroep is de thuisbasis en er vinden allerei activiteiten in plaats. Taal en sociale ontwikkeling staan hierbij centraal. In de kleuterbouw begint het rekenonderwijs op een speelse manier. Kleuters krijgen allerlei rekenkundige begrippen aangeboden.
Na de dagstart start gaan de leerlingen aan de slag. Kinderen werken individueel of in groepjes in themahoeken of met het ontwikkelingsmateriaal. Ze begeven zich over het gehele onderbouw plein. Daarnaast wordt er aan kleine groepjes kinderen instructie gegeven op de basisvakken (taal en rekenen).
Binnen onze onderbouw groepen leren de kinderen spelenderwijs zelfstandig te werken en te plannen. De leerkrachten bieden verschillende vaste taken/werkjes aan om de overgang naar de middenbouw vloeiend te laten verlopen. De opdrachten worden op verschillende ontwikkelniveaus aangeboden, aansluitend bij de manier van werken in de midden en bovenbouw.
De leerkracht observeert de vorderingen en maakt daarbij gebruik van het OVM (ontwikkelingsvolg model).
Alle aspecten van taalonderwijs zoals spreken, luisteren, spellen en grammatica komen aan bod. Er wordt gewerkt met de methode 'Staal' en in ons projectonderwijs.
In de onderbouw wordt gewerkt met de leesmethode, 'Veilig Leren Lezen', deze methode sluit goed aan bij onze visie waarin onderzoekend leren belangrijk is. In de groepen middenbouw wordt gewerkt met de leesmethode 'Estafette'.
Vanaf de middenbouw wordt naast taal en spelling veel aandacht besteed aan begrijpend lezen. Wij werken met de methode 'NieuwsbegripXL'.
Voor rekenen werken wij met de methode 'Getal en Ruimte'.
Voor alle vakken geldt dat wordt gewerkt met het zogenaamde directe instructiemodel, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillen tussen de kinderen. Het is voor kinderen mogelijk een extra instructie op een onderwerp te volgen of juist meer de verdieping in te gaan op een onderwerp dat ze al beheersen.
Bij wereldoriëntatie wordt hoofdzakelijk projectmatig en vakoverstijgend gewerkt. We maken hierbij gebruik van de methode 'Blinq' als onderlegger. Binnen de kaders die de leerkracht stelt, werken de kinderen vraagstukken in groepen uit. Er wordt dan veel aandacht besteed aan de zogenaamde '21 century skills' (presenteren, samenwerken, digitale vaardigheden etc).
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Een samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden in deze schoolgids en op onze website.
OBS Jules Verne kent een zeer uiteenlopende leerlingpopulatie. Daarom hebben we ervoor gekozen ons onderwijs anders te organiseren, zodat we alle leerlingen zo goed mogelijk kunnen bedienen. Er wordt gewerkt in heterogenen stamgroepen, zodat de leerlingen op sociaal emotioneel gebied goed tot hun recht komen. Daarnaast worden instructies op basisvakken gegeven in homogene groepen ingedeeld op onderwijsbehoefte. Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in het professionaliseren van ons onderwijsteam in het handelingsgericht werken. Wat zeker zijn uitwerking heeft op de manier waarop leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden begeleid.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl. Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht 030 303 6420 (info) info@swvutrecht.nl
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de thuissituatie. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.
Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode. Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.
Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind extra, medische zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen, ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of anderen door u aangewezen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De mogelijkheden die onze organisatievorm biedt willen we nog meer inzetten om alle kinderen optimaal te kunnen bedienen. Een eerste stap hierin is gemaakt, doordat we het jaarklassen systeem bij ons rekenonderwijs hebben losgelaten. We werken in ons rekenaanbod vanuit de cruciale rekendoelen.
Onderwijs aan het Jonge Kind heeft binnen onze organisatie een speciale plek. Kleuters ontwikkelen zich niet conform vastgestelde ontwikkelingslijnen maar sprongsgewijs. Iedere onderbouwleerkracht is gespecialiseerd/geprofessionaliseerd in het goed volgen van kleuters en het daarbij behorende onderwijs.