Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het BOOM LVS. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
Tussentijdse resultaten
Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in de leerjaren 3 t/m 8 de BOOM LVS toetsen afgenomen. We gebruiken deze gegevens om de kwaliteit van het onderwijs vast te stellen en waar nodig te verbeteren. kind-, groeps- en schoolniveau. Ook geven deze toetsen zicht op de ontwikkeling van een groep en/of individuele leerling.
De school gebruikt verschillende middelen om de resultaten en de voortgang van leerlingen in kaart te brengen:
- Observatieformulieren en signaleringslijsten.
- Methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen.
- Toetsen Leerlingvolgsysteem (BOOM).
- IEP eindtoets.
- Uitstroomcijfers naar het voorgezet onderwijs en speciaal (basis)onderwijs.
Er wordt op verschillende manieren aangesloten bij het niveau van de leerlingen. Dat noemen we differentiëren. Er kan worden gedifferentieerd op tempo. Leerlingen krijgen dan meer of minder werk. Er kan ook worden gedifferentieerd op niveau. Leerlingen krijgen dan aangepaste opdrachten aangepast aan het beheersingsniveau van de leerling. Bij het geven van instructie, feedback en ondersteuning staat de leerkracht centraal. In de methoden die wij op school gebruiken staat hoe leerkrachten in de les kunnen differentiëren.
Vanaf 2021 werken wij met een ontwikkelplan. De focus van het ontwikkelplan is gericht op rekenen, begrijpen lezen en spelling. Onderdeel van het ontwikkeltraject is EDI scholing voor alle leerkrachten. Uit de analyse van de BOOM toetsen kunnen we concluderen dat de opbrengsten een eerste lichte stijging laten zien. Deze scholing wordt in 2023/2024 voortgezet. Ook bij het werken met de nieuwe methodes voor rekenen, taal en spelling werken we met EDI.
De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’. Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Jaarlijks doen we daarvan verslag in de schoolgids. Op onze school is dat de IEP toets.Wij besteden veel aandacht aan het maken van het schooladvies voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf leerjaar 6 geven wij de ouders een indicatie om naar schooltypes te gaan kijken. In leerjaar 7 ontvangen de kinderen al een pré-advies. Deze adviezen worden besproken in een team van leerkrachten/IB/directie. Op deze manier zijn wij er zeker van dat we alle opties zorgvuldig hebben afgewogen. Het voorlopige advies wordt gegeven in januari in leerjaar 8. In februari wordt de doorstroomtoets gemaakt.
Het definitieve advies krijgen de kinderen in maart, na de doorstroomtoets.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een veilig en positief pedagogisch klimaat is de basis voor alle leren. We willen kinderen het gevoel geven dat ze erbij horen. Ons uitgangspunt is dat ieder mens een natuurlijke behoefte heeft aan relatie, autonomie en competentie. We vinden het belangrijk om niet alleen ‘te leren weten’ en ‘te leren kunnen’, maar ook ‘te leren zijn’ en ‘te leren samenleven’. Onze school staat open voor alle kinderen van alle gezindten. Wij gaan uit van erkenning van die verschillen. Kinderen werken actief samen met anderen, ongeacht culturele of levensbeschouwelijke verschillen.
In april 2024 werd Obs De Cirkel bezocht voor een herstelopdracht. Hieronder leest u de conclusie van de Onderwijsinspectie.
De kwaliteit van het onderwijs op obs De Cirkel beoordelen we als Voldoende. De schoolleiding en het team hebben met energie gewerkt aan het verbeteren van het onderwijs op de school en daarin veel stappen gezet. De directie heeft samen met de intern begeleiders en de schoolopleiders een werkwijze ontwikkeld die ertoe leidt dat zij zicht houden op de kwaliteit van het onderwijs. Dit vertaalt zich naar lessen die beter aansluiten bij de de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leraren krijgen begeleiding en ondersteuning om hieraan te voldoen en hier verder in te groeien. We constateren dat de tekortkomingen uit het onderzoek in 2023 zijn hersteld. Om het met de woorden van het team te zeggen: "Er is veel gebeurd, er is hard gewerkt en er is veel geleerd".