Openbare basisschool De Cirkel

Prinses Margrietstraat 124 3554 GJ Utrecht

Schoolfoto van Openbare basisschool De Cirkel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2021-2022 is een grote groep kinderen van school gegaan in de bovenbouw. In 2022-2023 zaten er nog 13 leerlingen in groep 8. Hierdoor is het huidige beeld van de eindtoets geen representatieve weergave van de gemiddelde onderwijsresultaten op de Cirkel.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys).  De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.  Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. 

Tussentijdse resultaten
Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren de BOOM LVS toetsen afgenomen. We gebruiken deze gegevens om de kwaliteit van het onderwijs vast te stellen en waar nodig te verbeteren. kind-, groeps- en schoolniveau. Ook geven deze toetsen zicht op de ontwikkeling van een groep en/of individuele leerling.

Hieronder staan de belangrijke peilers voor het meten van onze onderwijskwaliteit:

  • groepen drie en vier: het niveau van technisch lezen moet goed genoeg zijn om succesvol mee te doen aan alle andere onderdelen van het onderwijs;
  • groep 4: de basisvaardigheden in het rekenonderwijs moeten in orde zijn;
  • groep 6: de leerlingen kunnen omgaan met complexere, wiskundige vraagstukken;
  • groep 6: het niveau van begrijpend lezen is voldoende om de zaakvakken goed te begrijpen.

De school gebruikt verschillende middelen om de resultaten en de voortgang van leerlingen in kaart te brengen:

  • Observatieformulieren en signaleringslijsten.
  • Methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen.
  • Toetsen Leerlingvolgsysteem (BOOM).
  • IEP eindtoets.
  • Uitstroomcijfers naar het voorgezet onderwijs en speciaal (basis)onderwijs.

Er wordt op verschillende manieren aangesloten bij het niveau van de leerlingen. Dat noemen we differentieren. Er kan worden gedifferentieerd op tempo. Leerlingen krijgen dan meer of minder werk. Er kan ook worden gedifferentieerd op niveau. Leerlingen krijgen dan aangepaste opdrachten aangepast aan het beheersingsniveau van de leerling. Bij het geven van instructie, feedback en ondersteuning staat de leerkracht centraal. In de methoden die wij op school gebruiken staat hoe leerkrachten in de les kunnen differentiëren.

De NRO/NCO heeft onderzoek gedaan naar de leergroei op onze school in Coronatijd. Daarbij vergeleken ze de toetsprestaties op twee verschillende meetmomenten om te zien hoe de leergroei van de leerlingen op De Cirkel zich ontwikkelt. Dit onderzoek is gedaan op het gebied van taal en rekenen (onderdelen: begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde).  De leergroei is berekend over een periode van 1 - 1,5 jaar. De resultaten zijn over het algemeen stabiel. Het gemiddelde van alle vakken geeft een kleine afname aan maar er is geen achterstand ontstaan. Op gebied van rekenen is de grootste achterstand is ontstaan. Dat is meegenomen in het verbeterplan vanuit de NOP middelen.

Vanaf 2021 werken wij met een verbeterplan. De focus van het verbeterplan is gericht op rekenen, begrijpen lezen en spelling. Onderdeel van het verbetertraject is EDI scholing voor alle leerkrachten. Uit de analyse van de M toetsen in 2023 kunnen we concluderen dat de opbrengsten een eerste lichte stijging laten zien. Deze scholing wordt in 2023/2024 voortgezet.  In 2023-2024 starten we met een nieuwe rekenmethode: Getal en ruimte Junior. Ook hierbij werken we met EDI.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’. 

Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Jaarlijks doen we daarvan verslag in de schoolgids. Op onze school is dat de IEP toets. In 2022-2023 hebben 13 leerlingen de IEP eindtoets gemaakt. In de afgelopen 2,5 jaar heeft deze groep te maken gehad met veel uitstroom. Hoewel de resultaten van de eindtoets volgens verwachting waren (op basis van observaties, methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem), lag de gemiddelde score van deze groep onder het landelijk gemiddelde.

De leerlingen zijn uitgestroomd naar de volgende onderwijstypes: 15% praktijkonderwijs; 23% BB/KB; 8% KB; 23% TL; 8% TL/Havo; 8% Havo; 15% VWO.

Wij besteden veel aandacht aan het maken van het schooladvies voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf leerjaar 6 geven wij de ouders een indicatie voor een schooladvies. In leerjaar 7 ontvangen de kinderen al een voorlopig advies. Deze adviezen worden besproken in een team van leerkrachten/IB/directie. Op deze manier zijn wij er zeker van dat we alle opties zorgvuldig hebben afgewogen. Het voorlopige advies wordt gegeven in januari in leerjaar 8. In februari wordt de doorstroomtoets gemaakt.

Het definitieve advies krijgen de kinderen in maart, na de doorstroomtoets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilig en positief pedagogisch klimaat is de basis voor alle leren. We willen kinderen het gevoel geven dat ze erbij horen. Ons uitgangspunt is dat ieder mens een natuurlijke behoefte heeft aan relatie, autonomie en competentie. We vinden het belangrijk om niet alleen ‘te leren weten’ en ‘te leren kunnen’, maar ook ‘te leren zijn’ en ‘te leren samenleven’. Onze school staat open voor alle kinderen van alle gezindten. Wij gaan uit van erkenning van die verschillen. Kinderen werken actief samen met anderen, ongeacht culturele of levensbeschouwelijke verschillen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • een prettige en veilige school
  • ontmoetingsplaats
  • leer jezelf en de ander kennen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven