Openbare basisschool De Cirkel

Prinses Margrietstraat 124 3554 GJ Utrecht

Schoolfoto van Openbare basisschool De Cirkel

Het team

Toelichting van de school

Naast groepsleerkrachten kent de school ook personeel met speciale taken/functies:

  • Intern Begeleider (IB)
  • Specialist gedrag
  • Specialist taal/lezen
  • Specialist rekenen
  • Specialist excellentie
  • Schoolopleider
  • Vakleerkracht gym
  • Administratief medewerker
  • Conciërge
  • Onderwijsassistenten
  • Directeur

Onze Intern Begeleiders (IB) zijn samen met de directeur verantwoordelijk voor het zorgbeleid en de resultaten binnen de school. De IB begeleidt leerkrachten in planmatig handelen ten aanzien van handelingsplannen, groepsplannen van de basisondersteuning. Ook voert ze gesprekken met leerkrachten, ouders en kinderen wanneer er problemen ontstaan op leer- en sociaal/emotioneel gebied.

Begeleiding en inzet van stagiair(e)s en collega’s in opleiding
De Cirkel is een opleidingsschool. Wij hebben een gecertificeerde schoolopleider. Studenten uit alle leerjaren van de opleiding (PABO/ALPO en van de HU Pabo en MBO onderwijsassistent) kunnen hier stage lopen. Er zijn verschillende categorieën voor opleidingsscholen. Voor informatie over stages kun je via de website contact opnemen met Sanne van Gaalen, onze schoolopleider.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Voor vervanging doen we eerst een beroep op de invalpool. Als dat echt niet lukt wordt er een lerarenondersteuner ingezet om de groep te begeleiden onder toezicht van een ambulante leerkracht die geen lesactiviteit heeft. Als dat niet lukt wordt de ambulante leerkracht (incidenteel en max. 25% van de ambulante dagen) ingezet of de groepen worden verdeeld. De kleuters en groep 3 worden verdeeld over de kleutergroepen en groep 3. De groepen 4 t/m 8 worden verdeeld over de groepen 4 t/m 8. Als er onvoldoende mankracht is om de verdeling van groepen op te vangen, zullen we de ouders vragen om hun kinderen thuis te houden. Indien mogelijk zetten we werk klaar dat online gemaakt kan worden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Cirkel werken we met een combinatie van enkele (homogene) en samengestelde (heterogene) groepen. Dat doen we vanuit onze visie op onderwijs en op leren: De kinderen op De Cirkel leren van en met elkaar.

Goed onderwijs maak je samen.
Iedere leerkracht draagt bij vanuit zijn of haar expertise. Daarom werken leerkrachten veel samen. We werken met een combinatie van heterogene en homogene groepen. Bij het samenstellen van de groepen hebben we gekeken naar de leerbehoeften en sociale en lichamelijke ontwikkeling van kinderen.

Homogene groepen (groep 3 en groep 8) 
Leerjaar 3 en 8 zijn specifieke momenten in het leerproces tijdens de basisschoolperiode. Het leren lezen speelt een grote rol in leerjaar 3. Goed kunnen lezen is een vaardigheid waar we met aandacht aan willen werken. In leerjaar 3 gaan de kinderen meer methodisch werken, maar is er ook nog behoefte om te spelen. Daar willen we ruimte voor hebben. In leerjaar 8 bereiden de kinderen zich voor op de stap naar het voortgezet onderwijs en nemen de kinderen afscheid van de basisschool.  

Heterogene groepen (groepen 1/2, 4/5 en 6/7)
Door te werken met heterogene groepen werken zowel de kinderen als de leerkrachten samen om aan ieder kind het beste onderwijs te geven. In heterogene groepen ben je als kind afwisselend jongste of oudste leerling. Als jongste kind ervaar je dat je hulp kunt krijgen. Kinderen die makkelijk leren ervaren dat de leerstof in het hogere leerjaar nog uitdagend is. Als oudste kind help je vaak kinderen. Ook als je niet de beste leerling bent, kun je een ander helpen. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen van kinderen maar ook aan een sociaal klimaat waarbij we elkaar helpen en voor elkaar zorgen. Ieder kind ervaart dat hij/zij trots kan zijn op de inspanning bij het leren. 

In schooljaar 2023-2024 werken we met drie groepen 4/5. Hierbij werken de leerkrachten samen. Sommige lessen (bijvoorbeeld bij het thematisch werken) worden groepsdoorbroken gegeven. De leerkrachten kunnen op deze manier werken vanuit hun eigen expertise. Samenwerken maakt dat ook leerkrachten van en met elkaar leren. Dit draagt bij aan het vakmanschap van leerkrachten en verhoogt het werkplezier. Dat zijn belangrijke aspecten die een positief effect hebben op de kwaliteit van het onderwijs. En wij willen uw kind zo goed mogelijk onderwijs bieden!

In de toekomst willen we een school zijn met maximaal 13 groepen. Groter willen we niet worden. Met 13 groepen passen we ook goed in ons mooie nieuwe gebouw. We nemen per jaar maximaal 40 kinderen aan. Daarmee kunnen we de groepen goed vullen. 

Op onze school is vier dagen per week een vakleerkracht bewegingsonderwijs aanwezig. De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer in de week gym. De kleuters krijgen 1 x per week gym van de vakleerkracht gym. Dat kan een klim- en klautercircuit zijn maar ook een spelles of een andere bewegingsactiviteit. Daarnaast krijgen zij gym van hun eigen leerkracht en spelen ze dagelijks buiten. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op de Cirkel werken we ontwikkelingsgericht in de groepen 1/2 en in de middagen in de groepen 3.

Bij ontwikkelingsgericht werken gaan we uit van de ontwikkeling van het kind. We creëren een uitdagende, inspirerende en rijke leeromgeving waarin ieder kind in de groep zich optimaal kan ontwikkelen. Dat doen we door te werken vanuit thema's. Hierbij spelen de vakken wereld orientatie en burgerschap een belangrijke rol. In de groepen 1/2 worden verschillende hoeken ingericht om spelend te leren. Bij het thematisch werken en het spelen in de hoeken worden taal- en rekenvaardigheden gestimuleerd. Vanuit het spelen sluiten we aan op het ontwikkelingsniveau van het kind. Door te werken met de Vreedzame school geven we vorm aan een veilig pedagogisch klimaat.

Naast het spelen worden de kinderen in groep 1 en 2 in de kringen voorbereid op leren lezen en schrijven. De kinderen leren letters herkennen en schrijven en leren ook hun eigen naam schrijven. We besteden ook veel aandacht aan het leren van nieuwe woorden. Door middel van verschillende activiteiten wordt gewerkt aan zowel de ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheid als aan de beginnende geletterdheid en taalbeschouwing.

De kinderen leren op speelse wijze omgaan met begrippen als groot/klein, veel/weinig, licht/donker, voor/achter enz. Door middel van deze activiteiten vormen we een basis waarop de rekenvaardigheden zich verder kunnen ontwikkelen.

In de groepen 3 wordt 's middags met spelend leren/hoekenwerk gewerkt. 

Kinderen uit de groepen 1/2 die meer uitdaging nodig hebben, kunnen later in het schooljaar, aansluitend aan hun ontwikkelingsbehoefte 'stage' lopen in groep 3 tijdens het hoekenwerk.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Taal, thematisch werken en gelijke kansen 
Door leerlingen brede, algemene kennis als basis mee te geven zijn zij goed in staat om zich te ontwikkelen tot zelfbewuste, kritische, gelijkwaardige wereldburgers die samenwerken in en aan de toekomst. Door de vakken vanuit een thema aan te bieden maken we het onderwijs betekenisvol. Door het taalonderwijs te verbinden met wereldoriëntatievakken wordt de toepassing van taal effectief en zinvol. Taal is dan ook een belangrijk aspect in ons onderwijs. Taal verrijkt, biedt mogelijkheden en geeft inzicht. Taal biedt mogelijkheden en uitdagingen voor kinderen op elk niveau. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen passend onderwijs. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Soms is er speciaal onderwijs nodig. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Een samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op onze website. 

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school 
Om de didactische ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun schoolloopbaan goed in beeld te brengen, worden vanaf groep 3 methodetoetsen en de toetsen van het BOOM leerlingvolgsysteem afgenomen. In de groepen 1/2 worden observaties gebruikt om behaalde doelen te registreren. Deze informatie wordt opgeslagen in ons digitaal leerlingvolgsysteem ParnasSys.  

Handelings- en ontwikkelingsgericht werken
Minimaal 3 keer per jaar is er overleg tussen de leerkracht en de IB (intern begeleider) om de vorderingen van de groep en indien nodig de leerlingen individueel te bespreken. Vanuit informatie van het BOOM LVS (op kind-, groeps- en schoolniveau) worden groepsoverzichten en groepsplannen gemaakt. Dit groepsplan is de basis voor het plannen van de te geven onderwijsactiviteiten. 

De verslaggeving van gegevens over leerlingen door de groepsleerkracht
De leerkracht van uw kind is verantwoordelijk voor het verzorgen van het dossier van uw kind. Alle informatie hierin wordt vertrouwelijk behandeld. Als ouder mag u de gegevens inzien als u dat wenst. Aan het eind van het schooljaar vindt er een overdracht plaats aan de toekomstige leerkracht van uw kind.   

Leerlingenzorg 
Binnen de leerlingenzorg staan de volgende doelen centraal:   

  • De intern begeleider coördineert de leerlingenzorg.   
  • Er wordt handelingsgericht gewerkt: er worden groepsoverzichten, groepsplannen en groepsoverdrachten gemaakt.   
  • Er is een vastgestelde procedure voor groepsbesprekingen.  
  • Er is een vastgestelde procedure voor leerlingenbesprekingen.  
  • De leerkrachten voeren in november en in mei een voortgangsgesprek met ouders. 
  • Ouders worden op de hoogte gebracht en betrokken bij specifieke zorgtrajecten.    

De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
De school streeft ernaar om voor alle leerlingen zoveel mogelijk een passend onderwijsaanbod te realiseren. Indien er problemen zijn met uw kind (leerproblemen, lichamelijke of sociaal-emotionele problemen), is het streven om extra ondersteuning binnen de eigen groep en tijdens de normale schooluren te laten plaatsvinden. Het kan zijn dat de instructiebehoeften van een kind zo afwijkt, dat het kind voor één of meer vakken instructie volgt bij een andere leerkracht/groep.  In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn dat een kind een groep herhaalt. Dit wordt alleen gedaan als het kind door een extra leerjaar de streefdoelen van leerjaar 8 zal halen. Als de verwachting is dat deze streefdoelen niet gehaald worden, wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt: aangepaste leerstof in tempo en/of niveau. Het doel van een OPP is dat de leerling aan het einde van de schoolloopbaan op een aantal vakken de doelen van leerjaar 6 behaald heeft. Als de begeleidingsbehoefte van de leerling buiten de basisondersteuning valt en meer expertise nodig is, kan er in samenspraak met de ouders een arrangement worden aangevraagd.  

  • Binnen de basisondersteuning van onze school valt:
    Extra-, basis en intensief leerstofaanbod.
  • Instructie op 3 niveaus. Instructie bij een andere groep.
  • Pluswerk, extra uitdaging en verdieping/verbreding van de verwerking van de thema's.
  • Pré teaching en inzet extra middelen (leesmaatjes) van leerlingen met dyslexie en dyscalculie. (Kinderen met gediagnosticeerde hardnekkige enkelvoudige dyslexie kunnen in aanmerking komen voor vergoede begeleiding door een dyslexie-specialist.)
  • Buiten de basisondersteuning valt:
    Begeleiding van leerlingen die extreme moeite hebben met toepassen van de executieve vaardigheden.
  • Begeleiding van leerlingen die extreem internaliserend of externaliserend gedrag vertonen.
  • Begeleiding van leerlingen waarbij de ondersteuningsbehoefte zo anders is dan het basisaanbod, dat het voor de leerkracht (of in een andere groep) niet mogelijk is om deze leerling naar behoefte te begeleiden.

Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband
Om zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt te bieden, werken we samen met het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV). De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een arrangement niet passend is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in bijvoorbeeld het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl.  

Churchilllaan 11 
3527 GV Utrecht 
030 303 6420 (info) 
info@swvutrecht.nl   

Buurtteam
Het buurtteam kan ouders/verzorgers ondersteunen en begeleiden bij de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.  Meldcode huiselijk geweld  Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode  

Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind medische zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, gaat het kind, in overleg met ouders, naar huis. Wanneer het toedienen van medicijnen nodig is, zal dat in overleg met ouders (of in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig/dagelijks medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en directeur. Medische zorg, zoals injecties of bloedafname, mogen wij niet bieden. Wij verlenen wel onze medewerking als u dat zelf tijdens schooltijden bij ons op school komt doen. Meer informatie leest u in het Protocol medische handelingen op onze website. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms kan een school niet de noodzakelijke ondersteuning bieden die een kind nodig heeft. Dan wordt er gezocht naar een school waar de leerling het beste op zijn/haar plek is. Dat kan speciaal onderwijs zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden.

Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, deondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Een samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) vindt u op onze website.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Cirkel werkt samen met Ludens voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor kinderen vanaf 2,5 tot 4 jaar. Doel van VVE is om taal te stimuleren en kinderen voor te bereiden op groep 1 van de basisschool. De VVE hanteert dezelfde regels als de kleutergroepen. Hierdoor verloopt de overgang van de VVE naar de basisschool soepeler. De organisatie van het Peutercentrum is in handen van Ludens. De VVE is ondergebracht in ons gebouw.

Bij Ludens hechten ze waarde aan een stevige basis waarbinnen kinderen zich spelenderwijs kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat er goed naar het kind gekeken en geluisterd wordt om zo te ontdekken wat zij nodig hebben. Ludens biedt activiteiten en materialen aan die bij de ontwikkeling aansluiten en uitdagend zijn en er is veel ruimte voor eigen initiatief: "Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en dat mag en kan bij ons." Zij laten de kinderen zoveel mogelijk zelf proberen en roepen niet te snel: “kom maar, ik doe het wel voor je”. Dit sluit goed aan bij de pedagogische opvatting van obs De Cirkel. Er is daarom een samenwerking tussen de pedagogisch medewerkers van Ludens en obs De Cirkel om een goede doorgaande lijn naar de basisschool te waarborgen.

Terug naar boven