Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Gedurende het schooljaar zijn er verschillende momenten waarop we de tussenresultaten evalueren. Dit gebeurt o.a. tijdens de lessen. De leerkracht observeert en volgt het proces van de leerling.
Het product wat kinderen maken is een bewijs van beheersing of ruimte voor ontwikkeling van de lesstof. Dit kan bijvoorbeeld een presentaite zijn of een collage, verhaal of toneelstuk. We kijken kritisch naar de methode toetsen en nemen alleen die delen af die nodig zijn om dat inzicht te krijgen die weer gebruikt kan worden voor de aanpassing van de instructie aan de leerling en de groep. Waar staat de groep en de leerling en wat is de volgende stap in de ontwikkeling. Het moet een duidelijk doel hebben en helpend zijn voor de leerling en de leerkracht.
De cito toetsen werden normaliter tweemaal per jaar in alle groepen afgenomen. We werken sinds vorig schooljaar met een nieuw leerlingvolgsysteem: Leerling in Beeld. We kijken kritisch naar welke toetsen we wanneer en in welke groep gaan afnemen. De vraag zal steeds zijn: wat hebben we nodig om de ontwikkeling van de leerling goed te kunnen volgen en op welke manier doet de leerling hierin mee. Hierom hebben we ervoor gekozen dat de DMT toets van lezen alleen nog wordt afgenomen bij leerlingen met de vertraagde leesontwikkeling en kenmerken van dyslexie. Zo kijken we komend schooljaar kritisch naar de spellingtoetsen. Wat hebben we naast alle dictees en oefeningen nodig om de ontwikkeling van de kindereen nog beter te monitoren?
Dit geldt ook voor de methode toetsen. Welke toetsen, of toetsonderdelen zijn nodig om af te nemen. We kunnen namelijk ook op andere manieren 'toetsen' of de leerling zich de stof en vaardigheden eigen heeft gemaakt, middels observatie, een gesprek of een product.
De schooladviezen komen tot stand door de cognitieve groei en ontwikkeling de en sociaal emotionele ontwikkeling van de gehele schoolloopbaan per kind in kaart te brengen. Er is overleg met de kwaliteitscoordinator, leerkrachten en de schoolleider.
Er wordt gekeken naar groei en iedere ontwikkeling van de kinderen. We letten daarbij op de opbrengst van de toetsen en daarnaast worden uiteraard de wensen van de kinderen en ouders, de werkhouding, het doorzettingsvermogen en de aanwezige talenten meegenomen in de advisering.
Als de doorstroomtoets een ander beeld laat zien kunnen we samen met de ouders en het kind het aanpassen van het eindadvies in overweging nemen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We streven er naar dat de kinderen goed in hun vel zitten. Dat is een belangrijke voorwaarde om te komen tot leren en tot zelfontplooiing. Het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen heeft onze voortdurende zorg en aandacht.
De Bavoschool: ‘Het mooiste wat je kunt zijn is jezelf!’
De speerpunten in ons onderwijs zijn:
· Continue aandacht voor sociaal emotioneel welbevinden
· Aandacht voor jezelf, de ander en de omgevingOnze kernwaarden zijn: Positief pedagogisch klimaat, Veiligheid, structuur en respect, Zelfstandigheid en betrokkenheid.
Deze kernwaarden hebben betrekking op onze leerlingen, teamleden en ouders.
De waardering van de inspectie is voldoende en het basisarrangement is opnieuw toegekend.
In mei 2021 is er een online inspectiebezoek geweest met het thema: De cyclus van analyse en afstemming.