Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt aan de hand van thema's.
De taal- en rekenactiviteiten worden zowel in de grote als in een kleine kring aangeboden. In de kleine kring wordt een doel extra aangeboden (weer-groep) of krijgen kinderen extra uitdaging (meer-groep).De ontwikkelingslijnen worden uitgewerkt in de themaplanner (groepsplan 1 en 2) en sluiten aan bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
De kinderen in groep 1 en 2 leren spelend en spelen lerend.
Wij hebben oog voor de verschillen tussen leerlingen. Bij iedere aanmelding wordt beoordeeld of de school tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoefte van het kind. Wanneer wij door de aard en/of ernst van problematiek, door de groepssamenstelling of door andere factoren niet aan de onderwijsbehoefte van een kind tegemoet kunnen komen, kunnen wij in specifieke gevallen beredeneerd aangeven dat we geen plaats aan het kind kunnen bieden.
Wanneer wij twijfels hebben ten aanzien de ondersteuningsvraag kunnen we bij het samenwerkingsverband een kansrijk maar risicovol onderwijs indicatie aanvragen. Met deze indicatie kunnen we een leerling, met ondersteuning van de onderwijsassistent, kansrijk plaatsen.
Wij hebben ervaring met:
- Jonge Risico Kinderen (JRK);
- leerlingen met ASS, gedrags- en Sociaal Emotionele problematiek;
- leerlingen met spaak/taal moeilijkheden;
- leerlingen met auditieve beperkingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een van de strategische doelen van de schoolvereniging is 'kansrijk onderwijs voor alle kinderen'.
Naar de school vertaalt betekent dat, dat we in de komende jaren visie gaan ontwikkelen ten aanzien van inclusiever onderwijs.
Het lijkt erop dat steeds meer kinderen op school instromen met taalachterstand
Concreet betekent dit voor de school dat we in eerste instantie het onderwijs voor leerlingen met taal spraakproblematiek gaan versterken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.