GBS De Vuurbaak

Almerelaan 18 8321 JB Urk

Schoolfoto van GBS De Vuurbaak

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van een meester of juf van onze school wordt binnen de school gekeken of er een andere leerkracht kan invallen.  Wanneer dat niet het geval is, maken wij gebruik van de zogenaamde invalpool van onze schoolvereniging 'Floron'. 

Wanneer er geen invalleerkracht is, proberen het te organiseren dat groepen mogelijk gecombineerd kunnen worden (voor de korte termijn).

We streven ernaar dat het onderwijs doorgang krijgt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt aan de hand van thema's.
De taal- en rekenactiviteiten worden zowel in de grote als in een kleine kring aangeboden. In de kleine kring wordt een doel extra aangeboden (weer-groep) of krijgen kinderen extra uitdaging (meer-groep).

De ontwikkelingslijnen worden uitgewerkt in de themaplanner (groepsplan 1 en 2) en sluiten aan bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen.

De kinderen in groep 1 en 2 leren spelend en spelen lerend.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij hebben oog voor de verschillen tussen leerlingen. Bij iedere aanmelding wordt beoordeeld of de school tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoefte van het kind. Wanneer wij door de aard en/of ernst van problematiek, door de groepssamenstelling of door andere factoren niet aan de onderwijsbehoefte van een kind tegemoet kunnen komen, kunnen wij in specifieke gevallen beredeneerd aangeven dat we geen plaats aan het kind kunnen bieden.  

Wanneer wij twijfels hebben ten aanzien de ondersteuningsvraag kunnen we bij het samenwerkingsverband een kansrijk maar risicovol onderwijs indicatie aanvragen. Met deze indicatie kunnen we een leerling, met ondersteuning van de onderwijsassistent, kansrijk plaatsen. 

Wij hebben ervaring met:       

  • Jonge Risico Kinderen (JRK);
  • leerlingen met  ASS, gedrags- en Sociaal Emotionele problematiek;
  • leerlingen met spaak/taal moeilijkheden;
  • leerlingen met auditieve beperkingen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Een van de strategische doelen van de schoolvereniging is 'kansrijk onderwijs voor alle kinderen'. 

Naar de school vertaalt betekent dat, dat we in de komende jaren visie gaan ontwikkelen ten aanzien van inclusiever onderwijs.

Het lijkt erop dat steeds meer kinderen op school instromen met taalachterstand

Concreet betekent dit voor de school dat we in eerste instantie het onderwijs voor leerlingen met taal spraakproblematiek gaan versterken. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven