Frits Bodebasisschool

Nagel 1 8321 RG Urk

Schoolfoto van Frits Bodebasisschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor een uitgebreide analyse zie de bijlage Analyse Iep Eindtoets 2020 - 2021

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het kader van opbrengstgericht werken en continu verbeteren spelen tussenresultaten een grote rol in het onderwijsproces. Aan de hand van de tussentijdse opbrengsten van zowel methode- als niet methode-gebonden toetsen (Cito) worden gezamenlijke en individuele doelen opgesteld door de leerkracht en leerling samen. De groepsdoelen krijgen een plek op de datamuur en de individuele doelen in het portfolio van de leerling. Niet alleen de resultaten zijn hierbij belangrijk, ook het proces dat er aan vooraf is gegaan wordt besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hieronder volgt een overzicht over de laatste drie jaar waarin staat aangegeven naar welke vorm van voortgezet onderwijs de kinderen, na het doorlopen van onze school, zijn vertrokken.

2012: basisberoeps 4, kader 7, theoretisch 5, VMBO/HAVO 6, VWO 11 - totaal: 33

2013: basisberoeps 3, kader 8, theoretisch 13, VMBO/HAVO 3, VWO 14 - totaal: 41

2015: basisberoeps 2, kader 6, theoretisch 11, VMBO/HAVO 6, VWO 6 - totaal: 31

2016: basisberoeps 4, kader 3, theoretisch 4, VMBO/HAVO 17, VWO 15 - totaal: 43

2017: basisberoeps 3, kader 10, theoretisch 15, VMBO/HAVO 9, VWO 2 - totaal: 39

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed pedagogisch klimaat is meer dan alleen maar een leuke sfeer in de klas. Kinderen moeten zich veilig voelen in de klas, vertrouwen hebben in zichzelf, in de leerkracht en de andere kinderen. Dit gaat niet zomaar. De leerkrachten leidt en begeleidt vanuit een vaste benadering, die gekenmerkt wordt door zorg voor de leerlingen. De kinderen leren omgaan met hun eigen emoties en die van anderen. De leerkracht heeft een voorbeeldfunctie voor de kinderen in de omgang met elkaar. Daar zijn de leerkrachten zich ook bewust van. Er wordt gestreefd naar open contact met elkaar. De leerkracht heeft oog voor ieder kind individueel en stimuleert de ontwikkeling van zijn of haar talenten. De verschillen tussen kinderen worden gewaardeerd en gezien als kansen. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze zich respectvol gedragen naar de leerkracht en de andere kinderen. De sociale verbondenheid, het groepsbesef is belangrijk voor het pedagogisch klimaat. Het houdt in dat de kinderen wat voor elkaar over hebben, rekening met elkaar houden en elkaar helpen.

Vanuit deze visie hebben we ook de datamuur gekoppeld aan onze sociale opbrengsten. Iedere periode wordt er in elke groep aan ten minste éen sociaal emotioneel doel gewerkt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Open contact

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2018 hebben wij een inspectiebezoek gehad. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat het toegekende basisarrangement kan worden gehandhaafd. Uit het overzicht valt op te maken dat de kwaliteit van ons onderwijs voor alle onderzochte indicatoren op orde is.

Terug naar boven