Basisschool Harmpje Visser

Clausstraat 2 8322 GH Urk

  • Schoolfoto van Basisschool Harmpje Visser
  • Schoolfoto van Basisschool Harmpje Visser
  • Schoolfoto van Basisschool Harmpje Visser

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of afwezigheid van het personeel wordt er gezocht naar een vervanger/vervangster. Dit wordt door het MT geregeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen de Harmpje Visserschool werken we met een jaarklassensysteem. De leerlingen worden gegroepeerd per leeftijd. In de onderbouw werken we altijd met groep 1/2 combinaties.
Een andere ontwikkeling binnen ons onderwijs is het gegeven dat we de ontwikkeling van de leerlingen meer willen volgen, dan de norm van de lesstof die bij hun leeftijd zou horen. We sluiten daarom steeds meer aan bij de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Dat maakt dat er binnen een groep op verschillende niveaus les wordt gegeven.
In de toekomst moet duidelijk worden hoe we hier als school mee omgaan. In een groep van 30 leerlingen kun je niet altijd alle ontwikkelingsniveaus rechtdoen. Vandaar dat de Harmpje Visserschool zich de komende jaren gaat bezinnen op het jaarklassensysteem en het groepsdoorbrekend werken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Per cursusjaar wordt een lessentabel per groep gemaakt. Hierbij wordt rekening gehouden met de kerndoelen en met een ruime tijd voor Nederlands en Rekenen/Wiskunde.
Het urentotaal per leerjaar per cursusjaar is 940 lesuren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Per cursusjaar wordt een lessentabel per groep gemaakt. Hierbij wordt rekening gehouden met de kerndoelen en met een ruime tijd voor Nederlands en Rekenen/Wiskunde. Het urentotaal per leerjaar per cursusjaar is 940 lesuren.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Veel extra hulp wordt ingezet voor het mediumarrangement Taal Ontwikkeling Stoornis (Cluster 2)

"In de mediumvoorziening op Urk streven we naar integratie, participatie en normalisatie van kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, in het regulier onderwijs".

Met deze visie is het in 2012 begonnen. Kentalis, schoolvereniging Rehoboth en de Harmpje Visserschool zijn tot deze gezamenlijke visie gekomen.

In schooljaar 2012-2013 is door het pilotteam en de medewerkers vanuit Rehoboth veel tijd besteed aan het komen tot een gezamenlijke visie op het geven van onderwijs binnen een mediumvoorziening. De basis en het draagvlak moest dus solide zijn. Een visie om op te kunnen bouwen.

Het belangrijkste standpunt daarbij is dat alle leerlingen aangesproken worden op het reguliere curriculum én hun specifieke onderwijsbehoefte en dat dit zoveel mogelijk in de reguliere onderwijssituatie gerealiseerd moet worden: dus maximale integratie en participatie ook voor de cluster 2 leerlingen.
Concreet betekent dit dat ondersteuning van de onderwijsbehoeften primair in de groep moet gebeuren door de reguliere leerkracht én expertise leerkracht, ondersteund door de logopediste en de onderwijsassistente van cluster 2.

Verder is afgesproken dat er in principe maximaal 5 TOS-leerlingen per groep geplaatst worden. Hiermee willen we - de 'kleur' en de 'positie' van deze groepen benadrukken: het is en blijft een regulier samengestelde groep waar het reguliere onderwijsaanbod centraal staat. Uitgangspunt is verder dat het voor de TOS-leerlingen goed is om met mede-TOS-leerlingen in een groep te zitten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Lezen/taal: Onder leiding van een externe deskundige richten we ons op Rijke Taal.

Rekenen: Onder leiding van een externe deskundige is er dit cursusjaar extra aandacht voor de didactische aanpak van de methode en de benodigde leerkrachtvaardigheden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Schoolbesturen werken hiervoor samen met onder andere:

  • Gemeentebestuur
  • GGD
  • Peuterspeelzaal
  • Taaltrein
  • Paddestoel/ Vuurtoren 

VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een slechte start op de basisschool te voorkomen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Voorschoolse educatie is bedoeld voor peuters van 2,5 en 3 jaar.

Vroegschoolse educatie is bedoeld voor groep 1 en 2 van de basisschool.

De basisschool is verantwoordelijk voor de vroegschoolse educatie. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders (ouderbetrokkenheid) een belangrijk onderdeel.

Leerlingen vanaf de peuterspeelzaal worden met ons besproken als ze naar groep 1 gaan.

Voor risicoleerlingen wordt het aanbod passend gemaakt.

Terug naar boven