Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Alle scholen in Nederland moeten in ieder geval de basisondersteuning bieden voor kinderen van 4 t/m 12 jaar.
Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband (in de regio) bieden. De scholen in het samenwerkingsverband maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming van) gedragsproblemen en extra begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben.Vanuit onze schoolvisie streven we naar passend onderwijs voor alle kinderen. Met voldoende ondersteuning en aandacht die elke individuele leerling nodig heeft.
Onze uitgangspunten zijn:· Kinderen mogen niet langere tijd onopgemerkt uitvallen.
· Er zijn voldoende faciliteiten en materialen aanwezig om de leerlingen op de juiste manier hulp te bieden
(vanaf groep 3 krijgt elke leerling een eigen tablet/laptop van school in gebruik)· De Opdracht investeert in extra kennis en vaardigheden bij de intern begeleider om de leerlingen op de juiste wijze
hulp te bieden.· Als een kind bij een volgende leerkracht komt, moet deze op de hoogte zijn van de gegevens en verworvenheden van de
leerlingen,daarom moeten deze gegevens goed worden geregistreerd. Aan het eind van het jaar vindt er een
groepsoverdracht plaats.· Er worden geplande leerlingbesprekingen per cluster georganiseerd.
· Ouders moeten goed op de hoogte zijn van het functioneren van hun kind.
· Er is een duidelijke afstemming tussen de intern begeleider en de leerkracht. Dit leidt tot kindvolgend onderwijs,
waarbij de leerkracht om kan gaan met de verschillen tussen de kinderen. Dit garandeert een optimale ontwikkeling.· Alle teamleden zijn bereid om zich in te zetten voor de opvang van alle leerlingen binnen de school,
zolang de leerling er bij gebaat is en er perspectief geboden kan worden voor zijn/haar ontwikkeling.· In elke groep zorgt de leerkracht voor een goed pedagogisch klimaat als voorwaarde voor het onderwijsleerproces.
De nadruk ligt op het verwerven van basisvaardigheden, waarbij goede instructie en zelfstandig werken kenmerken zijn.
De leerkracht stemt zijn instructie, de activiteiten en de materialen zo breed mogelijk af op de verschillende behoeften van
de individuele leerling. We werken met 5 leerlijnen.· Er wordt op onze school voor (hoog) begaafden, in onderwijsinhoudelijk en pedagogisch didactisch opzicht, een passend
en gestructureerd onderwijsaanbod gerealiseerd. Er zijn twee dagdelen ingericht voor de plusgroepen.· De organisatie in de klas is zo geregeld, dat kinderen optimaal gebruik kunnen maken van individuele begeleiding.
· We gebruiken methoden met mogelijkheden tot differentiatie.
· Adaptief onderwijs krijgt o.a. vorm doordat de kinderen na een korte instructie zelfstandig aan het werk gaan.
De leerkracht heeft dan de mogelijkheid tot herhaling of aanvullende instructie aan de instructietafel.· Wij leggen de nadruk op basisvaardigheden, maar hechten tevens veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.
· Wij hebben hoge verwachtingen van alle kinderen en stellen eisen.
· Wij hanteren duidelijke minimum- en einddoelen, maar voor kinderen met een aparte leerstoflijn hanteren we
andere doelen (na overleg met de ouders).
Organisatie: De rol van de groepsleerkracht staat centraal. Deze wordt ondersteund door het team en de interne begeleider en de onderbouwcoördinator. Deze personen zijn hiervoor speciaal opgeleid en gecertificeerd. We werken in elke groep met groepsplannen. Daarin staat aangegeven welke tussendoelen we per leerjaar hebben vastgesteld. Met behulp van toetsen wordt nagegaan welke leerlingen deze doelen wel/niet halen. Hierna volgt het remediëren door de groepsleerkracht. Geeft dit onvoldoende resultaat, dan wordt er in het team besproken wat er verder moet gebeuren. Ook kinderen die opvallend hoger presteren, krijgen een op onderdelen aangepast programma.
Onze school is bereid om leerlingen met een handicap toe te laten, maar centraal staat steeds de vraag of wij de voorwaarden kunnen scheppen om de leerling op een verantwoorde wijze op te vangen en om de gewenste zorg te bieden.Hiervoor heeft onze school een procedure vastgesteld die op hoofdlijnen bestaat uit:
* intakegesprek met ouders waaruit blijkt dat het kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning
* een oriënterend gesprek met de ouders
(waarbij directeur, intern begeleider en contactpersoon Passsend Onderwijs Opsterland aanwezig zijn)
* informatie inwinnen/dossiervorming (schriftelijk/mondeling/observatie)
* het formuleren van een voorstel
* het presenteren van het voorstel aan de ouders
* het nemen van een besluit door de directie
* het formeel schriftelijk melden van het besluit aan de ouders.
Ouders kunnen, nadat het besluit in een gesprek is toegelicht, het besluit accepteren of bezwaar aantekenen bij de landelijke geschillencommissie.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school heeft de eerste stappen gezet richting een volwaardig kindcentrum. Er worden (deels in samenwerking met de BSO) veel naschoolse cursussen aangeboden. Die of aansluiten bij het onderwijs van De Opdracht of het versterken.
Lopende cursussen zijn:
- gedrag extra Fideslessen (sociaal emotioneel, kinderen sterker maken m.b.t. eigenwaarde en zelfvertrouwen)
- techniek cursussen elektronica
- typelessen opleiding tot een volwaardig typediploma
- damlessen
- extra muzieklessen i.s.m. de plaatselijke muziekverenigingen
Wat is VVE?
VVE betekent vroeg- en voorschoolse educatie. De aanbieders van peuteropvang in Opsterland gebruiken een programma voor VVE. Een VVE-programma is gericht op de totale ontwikkeling van het kind, dus zowel taal- en cognitieve ontwikkeling als ook sociale, emotionele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling. Er wordt gewerkt aan de hand van thema’s, bijvoorbeeld ‘lente’, ‘huis’ of ‘hoe zie ik eruit?’.Extra uren VVE
Sommige peuters kunnen een duwtje in de rug gebruiken bij hun taalontwikkeling. Zij kunnen extra uren VVE volgen op de peuteropvang. Zo verloopt de overgang naar de basisschool soepeler. Heeft uw kind een VVE-indicatie gekregen van het consultatiebureau? Dan zijn de extra VVE-uren kosteloos.Voor meer informatie over VVE, zie website van de gemeente Opsterland.