Vooraf
Wij stellen het bijzonder op prijs dat u uw kind naar ‘De Opdracht’ laat gaan en we zien dat als een blijk van vertrouwen in het team en in de school. Er is ons alles aan gelegen om dat vertrouwen ook waar te maken. Maar we willen het wel graag samen met u doen. Samen zijn we verantwoordelijk voor onze kinderen. Alleen door samen te werken, dienen we het belang van onze kinderen. En, zoals leerkrachten met één mond moeten spreken, zo zullen ook de ouders en de school elkaar moeten steunen. Ook hierin vragen onze kinderen duidelijkheid. Steun aan een leerkracht is van wezenlijk belang voor zijn/haar functioneren in de klas. Wanneer, om wat voor reden dan ook, school en ouders tegenover elkaar komen te staan, zijn de kinderen de verliezers.
Maar als u toch een klacht hebt?
KLACHTRECHT VAN OUDERS
Het bestuur van onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie GCBO (Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs). Deze klachtencommissie is bedoeld als sluitstuk van een regeling, waarop kan worden teruggevallen als er beslist geen oplossing gevonden kan worden. De klachtenregeling geldt voor een ieder die bij de school betrokken is, zoals teamleden, leerlingen, ouders, bestuursleden, ondersteunend personeel enz. Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
STAPPEN
Als u als ouder/verzorger meent een klacht te moeten indienen, neem dan eerst contact op met de betreffende groepsleerkracht van de school. Wij bieden ruime gelegenheid om onderwijskundige, gedragsmatige of andere zaken met u te bespreken.
Indien u na deze eerste stap nog van mening bent dat er ook op een ander niveau over de klacht moet worden gesproken, bijvoorbeeld omdat u ontevreden bent over de afhandeling, dan kunt u contact opnemen met de contactpersoon ( de directeur) van onze school inzake klachten. Deze contactpersoon heeft geen bevoegdheid de melding te onderzoeken maar zorgt voor de eerste opvang van de melder en kan (indien gewenst) deze begeleiden bij het indienen van een klacht bij de vertrouwenspersoon.
U kunt ook rechtstreeks het bevoegd gezag (het bestuur), de vertrouwenspersoon of de klachtencommissie benaderen. De onafhankelijke vertrouwenspersoon heeft tot taak na te gaan of de klacht kan worden opgelost tussen klager en aangeklaagde. Na overleg met de vertrouwenspersoon bepaalt u of de klacht bij het bevoegd gezag, bij de landelijke klachtencommissie of bij justitiële instanties wordt ingediend. De vertrouwenspersoon neemt met u de procedures door en bewaakt deze ook.
Klachten voor de klachtencommissie dienen uitsluitend schriftelijk en voorzien van naam, adres en handtekening te worden ingediend. Een aangeklaagde heeft er recht op te weten wie hem beschuldigt en waarvan. Een klachtencommissie spreekt overigens geen recht, maar brengt advies uit aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag bepaalt uiteindelijk of het advies wel of niet wordt opgevolgd.
De volledige klachtenregeling alsmede klachtenprocedure liggen ter inzage op school of kunt u lezen op de website: http://www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl/
Samengevat ziet de klachtenlijn er als volgt uit:
1. De klacht eerst met de leerkracht bespreken.
2. Wordt de klacht niet naar tevredenheid opgelost, dan kan de directeur als contactpersoon worden aangesproken.
3. De contactpersoon verwijst u naar eventueel het bevoegd gezag/MR en de vertrouwenspersoon of een andere derde.
(de afhandeling van punt 1 t/m 3 moet binnen drie weken na de aanleiding voor de klacht geschieden)
4. Is er dan nog geen overeenstemming bereikt, dan kan de landelijke geschillencommissie schriftelijk in kennis gesteld
worden. (de afhandeling van het bestuur naar de klachtengever moet binnen drie weken geschieden)
Het reglement van de externe geschillencommissie kunt u vinden op onze website www.deopdracht.nl (het aanbrengen van een klacht bij de commissie, moet binnen 1 jaar na de eerste aanleiding voor de klacht geschieden)
Adressen en overige gegevens staan vermeld in de schoolkalender.