Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsverdeling
Omdat het leerlingaantal van de school kan wisselen, kan het voorkomen dat we leerlingen anders moeten verdelen over de groepen. Elke verdeling komt op zorgvuldige wijze tot stand. Alle mogelijke verdelingen worden met voor- en nadelen besproken in het (zorg)team.
Overwegingen bij het anders verdelen van de leerlingen:
- De leerkrachten observeren de kinderen in hun vriendschappen in de schoolse situatie; dit betreft het werken aan opdrachten én in de vrije situatie.
- Er wordt een sociogram opgesteld
- De leerling wordt geplaatst bij minimaal één medeleerling die zij genoemd hebben in het sociogram.
- Ouders worden op de hoogte gebracht van de keuzes van hun kind.
- De onderwijsbehoeften van de leerlingen worden in kaart gebracht.
- Er wordt gekeken naar de verdeling jongens en meisjes.
- Indien van het punt hierboven wordt afgeweken, zal de leerkracht dit toelichten in een persoonlijk gesprek met de ouders, zonder hierbij de privacy van andere leerlingen te schenden.
Het besluit rondom de verdeling van de groepen ligt bij school.
___________________________
Basisvakken
De basisvakken taal, lezen en rekenen worden vooral in de ochtend aangeboden, zowel de instructie als de verwerking.
Twee tot drie middagen per week werken de kinderen uit de groepen 3 t/m 8 in hun eigen groep of soms ook groepsdoorbrekend aan de wereldoriënterende vakken. Zij werken dan met verschillende groepjes leerlingen volgens de methodiek Blink.
We zijn een 'Natuurwijs'-school. Biologie en natuur krijgen bij ons speciale aandacht. Elk schooljaar trekken de kinderen drie keer een dag(deel) onder begeleiding van de leerkracht en een begeleider van 'Natuurwijs' het bos in of gaan de heide op. Daar mogen ze kijken, voelen, ruiken, luisteren en proeven. Het bos als klaslokaal! Deze buitendagen worden in de groep voorbereid.
Bij de gym- en bewegingslessen worden de leerkrachten ondersteund door een vakdocent sport en beweging.
De invulling onderwijstijd staat omschreven in bovenstaand overzicht.
Bij het bewegingsonderwijs zit ook de reistijd heen en terug naar de school opgenomen. De groepen drie tot en met acht gaan voor de sport- en bewegingslessen naar Jeugdland. Dit is een externe locatie in Ulvenhout. De groepen drie tot en met zes gaan met de bus, de groepen zeven en acht gaan op de fiets.
Doorontwikkeling van De Leerwinkel
- We evalueren de opzet van De Leerwinkel met als doel dit door te ontwikkelen. Dit betekent dat we goed nadenken over welke stappen er eerst in de klas gezet moeten worden; Hoe kunnen we dit slim en nog beter passend organiseren voor een kind die het nodig heeft.
- Samen met de intern begeleider en het team brengen we in kaart welke route het best past bij een leerling die iets extra's nodig heeft. Dit leggen we vast in een routekaart.
- We ondersteunen, begeleiden en coachen de leerlingen in de Leerwinkel met onderwijs op maat. Om het leerproces visueel te ondersteunen, gebruiken we de leerkuil. De leerkuil is zichtbaar in iedere groep.
- We versterken het werken vanuit Groei-Mindset.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op basis van onze schoolambities werken we in iedere klas met doelenplanners. Op dit moment voor het vak rekenen en later wordt dit uitgebreid naar de andere basisvakken. Leerlingen krijgen het onderwijsaanbod wat bij hen past. Maar vooral ook dat stapje extra om hen voldoende uit te blijven dagen. We leggen de lat op een passende hoogte.
Het team verdiept/professionaliseert zich in bewegend leren. We volgen scholing en passen dit stapsgewijs toe in het onderwijsprogramma.
Bij de leerreisgesprekken, waarbij leerlingen met hun ouders en leerkracht in gesprek gaan, staat het eigenaarschap van de leerling centraal. Voor versterking van dit eigenaarschap zoeken we daarbij de komende tijd naar een passend digitaal portfolio.
Op de Rosmolen is geen aanbod vroeg schoolse educatie.
De kinderopvang in Ulvenhout, Boeffies en Bengeltjes, biedt een aanbod voor de kinderen tot 4 jaar. Een 3+ groep behoort daar tot de mogelijkheden.