We stellen ouders op de hoogte van het schoolnieuws via Social Schools. Via deze app kunnen ouders "meekijken" in de klassen. Er worden regelmatig updates met foto's geplaatst door de groepsleerkrachten. Nieuws vanuit de directie wordt via deze app gegeven. Ook het huiswerk, de vakanties en margedagen worden in deze app in de agenda geplaatst.
Daarnaast houden we 10-minutengesprekken om de vorderingen en het emotioneel welbevinden van de leerlingen te bespreken. Deze worden drie maal per jaar gehouden. Van deze gesprekken is één gesprek facultatief en één gesprek een ouder-kind gesprek, waarbij de leerling samen met zijn ouder(s) naar school komt. Inschrijving voor de gesprekken verloopt eveneens via Social Schools.
Elk jaar organiseren we een of meerdere inloopmomenten. Op deze momenten kunnen ouders/verzorgers samen met hun kind een kijkje nemen in de klas. Hierdoor krijgt de ouder een beeld van waar in de klas aan gewerkt wordt en kan het kind laten zien waar hij/zij trots op is. De inloopmomenten worden gecommuniceerd via Social Schools.
Daarnaast organiseren we een informatieve ouderavond met een thema, meestal wordt hiervoor een gastspreker uitgenodigd.
Ook nodigen we ieder jaar de ouders uit om de presentatie bij te wonen van het schoolproject.
We hebben een eigen website die actueel gehouden wordt: hdecock.vcpong.nl
Tot slot is er altijd de mogelijkheid om telefonisch contact te hebben of een bezoek aan school te brengen. U mag te allen tijde onaangekondigd de leerkracht iets vragen of meedelen. Wanneer het onderwerp van gesprek wat meer tijd vraagt zal hij/zij u verzoeken om op een later afgesproken tijdstip terug te komen. De groepsleerkrachten zijn voor en na schooltijd bereikbaar op school.
Wat is het beleid rondom de informatieverstrekking aan (gescheiden) ouders?
Alle ouders hebben recht op informatie over hun kind. Kinderen hebben recht op ouders, die samen een gesprek met de groepsleerkracht voeren over zijn of haar ontwikkeling. Dit geldt ook voor kinderen van ouders die gescheiden zijn. We gaan er van uit dat ouders elkaar op de hoogte houden. Dit is zelfs een verplichting voor de ouder die belast is met het ouderlijk gezag. Hij of zij moet de andere ouder op de hoogte houden van gewichtige aangelegenheden die het kind betreffen ( artikel 1: 377 b Burgerlijk Wetboek). Gegevens over de schoolloopbaan van het kind moeten dus door de met het gezag belaste ouder doorgegeven worden. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Om er als school voor te zorgen dat beide ouders voorzien worden van informatie over hun kind bestaat de mogelijkheid voor extra informatievoorziening. In een dergelijk geval kan de betreffende ouder het beste aan het begin van het schooljaar, of zo snel mogelijk na een scheidingsuitspraak, contact opnemen met de school om afspraken te maken over de informatieverstrekking. De schriftelijke informatie kan dan toegestuurd worden.
Daar waar het gaat om rapportgesprekken of gesprekken die voortvloeien uit speciale zorg voor het kind, gaan we er vanuit dat er één gesprek plaats vindt met de beide ouders samen: het gaat om het kind. Op deze manier is er een waarborg dat dezelfde informatie op dezelfde manier gegeven wordt. Zo voorkomen we misverstanden. Hiervan kan alleen incidenteel, bij zwaarwegende omstandigheden van afgeweken worden om objectiviteit van informatie te kunnen waarborgen. De gesprekken op school zullen dan gevoerd worden in het bijzijn van een lid van de directie om zo te voorkomen dat de groepsleerkracht in het conflict van de ouders betrokken wordt. Tijdstip van het gesprek is dan ook altijd kort na afloop van de lessen. Informatie die door de school gegeven moet worden betreft belangrijke feiten en omstandigheden die betrekking hebben op het kind of zijn verzorging en opvoeding. Het gaat dan om informatie over schoolvorderingen en eventueel sociaal-pedagogische ontwikkelingen op school.
Alleen als de vader het kind niet heeft erkend, heeft hij geen enkel recht op wat voor informatie dan ook (wel staat dan de weg van artikel 8 EVRM open). Een verzoek om informatie kan ook geweigerd worden. Bijvoorbeeld als de rechter dit heeft gezegd. En ook als de informatie in het belang van het kind ook niet aan de ouder die met het gezag is belast, gegeven zou worden. Daar waar de school gegevens over het kind door moet geven aan derden, voor bijvoorbeeld het aanvragen van nader onderzoek in het belang van de schoolloopbaan van het kind, wordt aan ouders toestemming gevraagd. De verzorgende ouder wordt belast met het verkrijgen van toestemming van de niet-verzorgende ouder voor de bemoeienis van een derde. Mocht wederzijdse toestemming uitblijven, dan stuurt de school beide ouders een brief. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen aan school, als er bijvoorbeeld sprake is van wijzigingen betreffende gezag, omgangsregeling, informatie-verstrekking of adresgegevens. Zij moeten de school hiervan dus uit zichzelf op de hoogte stellen. Verlofaanvragen kunnen worden gedaan door de ouder bij wie het kind in huis woont. Ouders bij wie het kind niet in huis woont, kunnen alleen een verlofaanvraag indienen met schriftelijke toestemming van de andere ouder. In geval van co-ouderschap houdt dit in dat de ouders alleen verlof kunnen aanvragen voor de dagen dat het kind bij de betreffende ouder in huis woont. Voor de andere dagen kan alleen verlof aangevraagd worden met schriftelijke toestemming van de andere ouder. Ouders die geen ouderlijk gezag hebben kunnen geen verlof aanvragen.