Basisschool de Triangel

Kasteelstraat 22 6235 BP Ulestraten

  • Schoolfoto van Basisschool de Triangel
  • Schoolfoto van Basisschool de Triangel
  • Schoolfoto van Basisschool de Triangel
  • Schoolfoto van Basisschool de Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze schoolresultaten laten zien dat 99,6 % van de leerlingen (over drie schooljaren) het 1F-niveau behalen. Voor scholen met een vergelijkbare populatie ligt dit op 96 %. Elk jaar brengen we o.a. de opbrengsten van de schoolverlaters in beeld om te bepalen of er nog verdere aanpassingen  in de onderwijspraktijk nodig zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij willen graag de ontwikkeling die leerlingen doormaken volgen. Een onderdeel hiervan gebeurt door het afnemen van toetsen. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

De tussenresultaten worden gemeten middels methode onafhankelijke toetsen (Cito-toetsen). Daarnaast vinden er na een thema, methodegebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in de planning van de groep, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dat leerlingen bepaalde instructies niet hoeven te volgen vanwege de goede resultaten. Het betreft dan herhaalde instructie. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de meerbegaafde leerlingen.

Cito-toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. Deze toetsen laten zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de leerkracht waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Hier speelt de leerkracht op in. Deze resultaten worden tevens besproken met de interne begeleider. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot nader onderzoek en extra inzet van specialisme. Ouders worden hierbij betrokken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de totstandkoming van het (voorlopig) schooladvies volgen wij het volgende tijdspad:

  1. Juni groep 7: eerste voorlopig advies
  2. November groep 8: voorlopig advies
  3. Vóór 1 maart groep 8: definitief advies
  4. N.a.v. de resultaten van de DIA-eindtoets kan het advies heroverwogen worden 

Het (voorlopig)advies wordt gebaseerd op een veelheid van diverse data. We baseren het advies op basis van de volgende gegevens:

  • Cito-LOVS  (begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, DMT en spelling (in volgorde van belangrijkheid))
  • Sociaal leerlingvolgsysteem (Viseon)
  • Methodegebonden toetsen.
  • Mogelijke diagnoses.
  • Observaties leerkracht en leerlingenkenmerken (bv. zelfstandigheid, taakaanpak) 

Ouders kunnen bezwaar indienen mochten ze het niet met het (voorlopig) advies eens zijn.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De resultaten van de school zijn van dien aard dat ze een zgn. 'basisarrangement' heeft. Een school krijgt een basisarrangement als de onderwijsinspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school. De onderwijsinspectie kent dat toe na een bezoek aan de school (minstens 1x per 4 jaar) en jaarlijks na het bekijken van de eindtoetsgegevens en alle resultaten op de tussentijdse toetsen.

Terug naar boven