Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepering van leerlingen vindt plaats op basis van leeftijd via het leerstofjaarklassen-systeem. De leerinhouden worden veelal door de leerkracht aangeboden, rekening houdend met de leef- en belevingswereld van de kinderen. De basisvaardigheden worden aangeleerd met behulp van het Activerende Directe Instructie-model (ADI-model). Daarbij verhoogt goed klassenmanagement, coöperatieve werkvormen en de invoering van zelfstandig (ver)werken de efficiëntie van de lessen.
Hiernaast wordt er ook groepsdoorbrekend gewerkt. In de onderbouw (groep 1/2a en 1/2b) gebeurt dit thematisch met het oog op de totale ontwikkeling. Er wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt op welk niveau de instructie wordt aangeboden. Ook in de groepen 3, 4 en 5 (middenbouw) en 6, 7 en 8 (bovenbouw) wordt groepsdoorbrekend gewerkt tussen de leerkrachten en de onderwijsondersteuner bv. tijdens de workshops.
Dagelijks wordt gestart vanuit een kring waarin de taal en/of rekenactiviteiten worden aangeboden. Binnen deze kringactiviteiten wordt er ook aandacht besteed aan wereldoriëntatie.
Beweging is van zeer groot belang in de ontwikkeling van jonge kinderen. Vandaar dat er iedere dag minimaal een bewegingsmoment is. Dit moment kan bestaan uit bewegingslessen, maar ook buitenspelen of kleuterdans maken hier onderdeel van uit.
De aangegeven uren geven een indicatie van de leertijd. Wanneer blijkt dat een bepaald vakgebied extra aandacht behoeft, wordt er leertijd toegevoegd en wordt een weloverwogen keuze gemaakt waar deze lestijd in mindering wordt gebracht.
Onder kunstzinnige en creatieve vorming valt onder andere de deelname aan 'Toon je talent', maar ook de lessen handvaardigheid, tekenen en muziekonderwijs.
Wereldoriëntatie bestaat uit geschiedenis, aardrijkskunde, natuuronderwijs en verkeer. Ook burgerschap maakt onderdeel uit van het wo-onderwijs. De kinderen krijgen tijdens het wo-onderwijs (middels de methode Blink) kennis en vaardigheden aangeboden en worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen met een nieuwsgierige en open houding.
Voor meer informatie ga naar: https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html en https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html
Het knooppunt rondom de zorg is ingericht en werkt naar behoren. Op vraag sluiten de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk en/of iemand van het sociale team van de gemeente Meerssen aan bij het overleg. Bij dit overleg zijn verder de ouder(s) betrokken, de leerkracht en de interne begeleider van de school.
De specialisten aanwezig op school (taal/lezen, rekenen, hoogbegaafdheid, gedrag en jonge kind) krijgen meer ruimte om op basis van collegiale consultatie andere collega's te helpen bij specifieke zorgvraagstukken of het opstellen/ontwikkelen van beleid. Hierdoor zal op meerdere gebieden de zorgketen gesloten worden.
Niveaus van Zorg
- Niveau 1: Algemene preventieve zorg in de groep
- Niveau 2: Extra zorg in de groep
- Niveau 3: Speciale zorg op zorgniveau door interne deskundigen en in de vorm van consultatie door externe deskundigen
- Niveau 4: Speciale zorg in de vorm van coaching/begeleiding
- Niveau 5: Plaatsing SBO/SO
Met het oog op de leesbaarheid is de samenvatting van het SOP bijgevoegd. Het uitgebreide SOP is te vinden op de schoolwebsite of via www.scholenopdekaart.nl
Peuterspeelzaal Pinkeltje is vier ochtenden per week geopend in ons schoolgebouw (maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 8.45 tot 12.30 uur).Deze peuterspeelzaal maakt deel uit van stichting Spelenderwijs (www.spelenderwijs.nl). De gehanteerde thema's sluiten aan bij de thema's zoals deze worden toegepast in groep 1 en 2. Daarbij is er een warme overdracht van leerlingen wanneer deze doorstromen van de peuterspeelzaal naar het basisonderwijs. De leerkrachten (1/2 en IB-er) van onze school hebben regelmatig overleg met de leidsters van de peuterspeelzaal. Vanaf schooljaar 2018-2019 hebben wij een gezamenlijke visie samen met de Peuterspeelzaal voor VVE vastgesteld. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:
1. VVE gezamenlijke visie.
De medewerkers van de peuteropvang en de teamleden van groep 1/2 hebben een gezamenlijke visie vastgesteld met als uitgangspunt dat VVE een goed educatief aanbod voor alle kinderen is.
2. Doorgaande lijnen vroegtijdige onderkenning en begeleiding van kinderen.
Dat betekent dat de doorgaande lijnen van het kindvolgsysteem van de peuteropvang en het leerlingvolgsysteem van de school in kaart worden gebracht en op hoofdlijnen worden afspraken gemaakt hoe de doorgaande lijn gerealiseerd wordt.
3. Ouderbetrokkenheid.
Er is een procedure voor de intake van kinderen o.a. met een VVE-indicatie, waarbij de ouderbetrokkenheid op de agenda van de intake staat. De warme overdracht is in een protocol vastgelegd.