C B S De Noordkaap

Willem de Merodelaan 1 9982 LK Uithuizermeeden

  • Samen actief bezig zijn met schoolontwikkeling.
  • Jonge kinderen ontwikkelen zich door te spelen en te leren in betekenisvolle situaties.
  • Op onze school laten we hersens kraken!
  • Spelen, ontwikkelen en van elkaar leren in de  (talige) huishoek.
  • Coöperatief leren
Denken, delen en uitwisselen en samen verder komen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Elk kind mag zich op zijn/haar eigen wijze ontwikkelen. Deze ontwikkeling wordt door ons gevolgd, geobserveerd en getoetst. Dit noemen wij het leerlingvolgsysteem. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het kind zoals resultaten, gesprekken met IB’er en ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen en toetsgegevens van de verschillende jaren. De groepsleerkracht beheert de (digitale) mappen van zijn of haar groep. De kinderen krijgen twee keer per jaar een rapport, in januari en in juni. Het rapport is een weergave van de resultaten behaald op methodetoetsen, Citotoetsen (methode-onafhankelijk) en het dagelijks werk in de klas. Wij analyseren de toetsgegevens zorgvuldig en stellen ons onderwijs, indien nodig, steeds bij.

De interne ondersteuningsstructuur

De intern begeleider heeft regelmatig met de groepsleerkracht gesprekken over de kinderen. Op onze spreekavonden of op andere gewenste momenten krijgen ouders inzicht in deze gegevens. Als blijkt dat de ontwikkeling stagneert of er is een ontwikkelingsvoorsprong, dan zoekt de leerkracht naar mogelijkheden om extra hulp te bieden. De intern begeleider heeft daar een ondersteunende rol in, uiteraard in overleg met de ouders. Soms moeten wij meer deskundigheid in huis halen en dan vragen wij hulp van externe instanties. Dit gaat bijvoorbeeld om het observeren, diagnosticeren of begeleiden van een leerling. Hiervoor vragen wij vooraf toestemming aan de ouders.

Ondersteuning specifieke behoeften

Voor kinderen met een extra ondersteuningsvraag (die de school ontstijgt) hanteert VCPO NoordGroningen een zorgroute. Het Breed Onafhankelijk Ondersteunings Team (BOOT) heeft hierin een coördinerende en regisserende rol. Soms is het voor een kind beter om dezelfde groep nog een keer over te doen. Of een leerling doet drie jaar over twee opeenvolgende leerjaren. In beide gevallen kijken we naar de totale ontwikkeling van het kind, dus niet alleen naar leerproblemen, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeftijd, en de voordelen die een jaar extra kunnen bieden. Het doel is altijd om een sterke basis te leggen voor het leren van uw kind. Het komt ook voor dat een kind het leerproces versneld doorloopt. Dan kan een kind een groep overslaan of twee opeenvolgende leerjaren in één jaar doorlopen. Ook dan wordt naar de gehele ontwikkeling gekeken; een kind dat door de leerstof heen vliegt, kan sociaal-emotioneel nog niet aan een hogere groep toe zijn. Aangezien we voldoende verdiepingsmateriaal hebben, zal dit minder snel voorkomen. Een beslissing over verlengen of versnellen wordt altijd zorgvuldig afgewogen en overlegd met de ouders. Kinderen die voor 1 januari jarig zijn, gaan in principe door van groep 1 naar groep 2, in overleg met ouders wijken we hiervan af.

Leerlingenhulp en behandeling onder schooltijd

Binnen de VCPO-NG is de notitie "Hulp en behandeling door externen onder schooltijd" opgesteld. School geeft in principe vrij voor externe begeleiding zoals logopedie of dyslexiebehandeling. Wij moeten altijd de noodzaak van dit geoorloofd verzuim kunnen beargumenteren en nemen hierbij in overweging in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op zijn/haar reguliere onderwijsprogramma.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets en overgang naar het voortgezet onderwijs

Na acht jaar basisonderwijs gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Zij hebben daarbij de keuze uit vele scholen. Op de Noordkaap proberen wij u en uw kind zo goed mogelijk te helpen bij het maken van een keuze. Bij die keuze speelt de hele “schoolloopbaan” een belangrijke rol. Op basis van de plaatsingswijzer krijgt u een eenduidig schooladvies voor uw kind. De plaatsingswijzer is een systeem dat het mogelijk maakt op basis van essentiële toetsgegevens vanaf groep 6 een individueel advies voor uw kind op te stellen. In groep 8 maken de leerlingen een eindtoets. Deze eindtoets is sinds het schooljaar 2014-2015 verplicht. Scholen kunnen zelf kiezen welke (door het ministerie van OCW goedgekeurde) eindtoets ze afnemen. Op de Noordkaap hebben wij gekozen voor de IEP-eindtoets. Deze toets heeft een opbouw in verschillende moeilijkheidsgraden. De toets is kort en de kinderen werken in een eigen, prettig vormgegeven, boekje waar ze ook de antwoorden in schrijven. IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs en is ontwikkeld door Bureau ICE. Meer informatie over de IEP Eindtoets kunt u vinden op www.toets.nl/voorouders. Op een speciale ouderavond krijgen u en uw kind voorlichting over het voortgezet onderwijs en attenderen wij u ook op de open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs. In februari 2024 maken onze leerlingen de doorstroomtoets IEP. 

Op de website van de school vindt u het Schooljaarverslag.
U vindt hier ook de analyse van de eindtoets 2022-2023 en het schoolrapport. U vindt in het jaarverslag de schooladviezen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanaf het schooljaar 2022 - 2023 wordt de Kanjertraining ingezet op CBS De Noordkaap. Een uitgebreide beschrijving hiervan, en onze visie op sociale opbrengsten, is te lezen in paragraaf 3.2 van deze schoolgids.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school werkt zichtbaar aan kwaliteitsvebetering.

Terug naar boven