C B S De Noordkaap

Willem de Merodelaan 1 9982 LK Uithuizermeeden

  • Samen actief bezig zijn met schoolontwikkeling.
  • Jonge kinderen ontwikkelen zich door te spelen en te leren in betekenisvolle situaties.
  • Op onze school laten we hersens kraken!
  • Spelen, ontwikkelen en van elkaar leren in de  (talige) huishoek.
  • Coöperatief leren
Denken, delen en uitwisselen en samen verder komen.

Het team

Toelichting van de school

De groepsverdeling vindt u op de website van de school.   

Professie en bekwaamheid
Onze school hecht veel belang aan een professionele cultuur, aan het samen leren en werken. Daarom werken we volgens principes van gedelegeerd leiderschap. Binnen de school zijn veel specialismen. Iedereen is verantwoordelijk voor een domein. Werkgroepen bereiden onderwerpen voor (uit schooljaarplan) en nemen het team mee in de ontwikkeling. Op deze wijze is geborgd dat de leraren betrokken zijn bij het ontwikkelen van het (onderwijskundig) beleid van de school. Onze school stelt alleen leraren aan die bevoegd zijn, en start per direct met de ontwikkeling van de bekwaamheid. De leraren houden hun eigen ontwikkeling bij in een portfolio (als belangrijk onderdeel van het bekwaamheidsdossier).   De directie is Register Directeur Onderwijs en staat geregistreerd in het Schoolleidersregister. Ze heeft een afgeronde Master in Educational Leadership en is gecertificeerd Auditor in Education. Jaarlijks schoolt ze zich op een bepaald thema. De intern begeleider heeft een afgeronde Master EN (Eductional Needs) en is gespecialiseerd coach Post-HBO. Veel leerkrachten op onze school hebben de verkorte Pabo gedaan. Ze zijn gediplomeerd en staan nu voor de klas. We noemen glimlachend naar elkaar dat er vlieguren moeten worden gemaakt en men zet zich bijzonder in. Werken in het onderwijs trok hen sterk aan. Hiervoor hadden ze een andere studie afgerond de één is logopedist, de ander orthopedagoog, sociaaljuridische dienstverlening, economie, dramadocent/kunstenares, Masters op diverse gebieden zijn afgerond. Ineens is zo’n club samen en met elkaar bouwen we aan CBS De Noordkaap. We hebben veel aan elkaars kennis en expertise. Samen willen we elke dag beter worden. We willen hier een mooie en goede school creëren voor uw kinderen. Kinderen zijn kostbare geschenken. Leraren volgen trainingen en cursussen om hun kennis up to date te houden als team en daarnaast volgen ze individuele scholing.

Groepsverantwoordelijkheid schooljaar 2023-2024
Groep 1 met instroom: Madelein ten Harkel en Amee Vlam
Groep 2: Sita de Wal
Groep 3/4A: Marloes Wieringa (vervangt Marieke Braaksma totdat zij hersteld is.)
Groep 4B/5: Yardena Greve
Groep 6: Manon Kroneman
Groep 7: Anouk Wierema
Groep 8: Anneke Dijkstra                              .

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of afwezigheid van een leerkracht doen we ons uiterste best om een vervanger te regelen. Soms is het mogelijk om deze vervanging intern op te lossen. Wanneer dit niet lukt wordt er contact gezocht met bureau 'Slim' personeelsbemiddeling voor een invaller. In enkele gevallen kan het voorkomen dat deze beide opties niet leiden tot het vinden van vervanging. Dan wordt overwogen om een onderwijsassistent voor de groep te zetten of de leerlingen van de betreffende groep te verdelen over andere groepen. Alleen in uiterste gevallen wordt een groep naar huis gestuurd, ouders ontvangen daar bericht van.



Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze visie op onderwijs en lesgeven

Het lesgeven is de kern van ons werk.
We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk niet te scheiden zijn.
Van belang daarbij is: oog hebben voor de groep, voor het individu (het kind), een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet.

Het onderwijs dat we bieden heeft zichtbare kenmerken van het Daltononderwijs in groep 1-8
Het Daltononderwijs is gebaseerd op drie principes:
• Zelfstandigheid en zelfstandig leren  
•Vrijheid in gebondenheid (dus ook verantwoordelijkheid nemen)
• Samenwerking (of wel: van elkaar en door elkaar leren)

Zelfstandigheid
Leerlingen leren om zelfstandig te denken en te handelen, ook als het gaat om het plannen en maken van hun eigen werk. Waar nodig instrueert, begeleidt en coacht de leerkracht hen daarbij totdat ze zelfstandigheid (die nodig is om goed te kunnen leren) voldoende ontwikkeld is. Leerlingen hebben op onze school een weektaak (groep 4 – 8)

Vrijheid in gebondenheid
De leerlingen krijgen bepaalde vrijheid. Bijvoorbeeld de vrijheid om te kiezen en de vrijheid om de dingen op hun eigen manier te doen. De vrijheid is niet onbegrensd en dat betekent dat we spreken van vrijheid in gebondenheid. Op onze school kunnen kinderen op verschillende plekken werken en elke zone heeft een kleur met een heldere gedragsverwachting (lees: werkhouding). Ze weten dat ze verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leren en dat ze verantwoording moeten afleggen. De leerkracht instrueert, begeleidt en coacht de leerling totdat de leerling goed in staat is deze verantwoordelijkheid te nemen.

Samenwerking
Het woord zegt het al, wat belangrijk is om goed samen te werken is dat je feedback kunt geven en kan ontvangen, dat je naar jezelf durft en wil kijken en naar anderen, dat je elkaar respectvol benadert. Stap voor stap leren we kinderen zich hierin te ontwikkelen Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
• De leerlingen betrekken bij het onderwijs  
• Onderwijs op maat geven: differentiëren (afstemming)
• Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)  
• Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen  
• Kinderen zelfstandig (samen) laten werken en leren (coöperatief)  
• Eigenaarschap en zelf verantwoordelijk zijn voor wat je doet, zegt en leert.  
• Eigenaarschap en zelfverantwoording zijn met elkaar verweven.

Hoe is de organisatie in de klas?
Klassenmanagement, instructie, leren en begeleiding zijn gericht op leren met begrip en op zelfsturing (eigenaarschap), daaraan voorafgaand vindt de fase van begeleide inoefenen plaats. De leerlingen zitten in groepjes (2, 3 of 4 tallen). We noemen dit een coöperatieve setting. Overleg, elkaar helpen, samenwerken is hierin goed realiseerbaar. Leerlingen ontvangen diverse instructies b.v. groepsinstructie en daarnaast ook instructie in sub- groepjes of individueel. Het komt soms voor dat het voor een leerling beter is om apart te zitten of om af en toe aan te sluiten bij een groepje. Dit is afhankelijk van de onderwijs en begeleidingsbehoefte van de leerling. Als men kijkt naar het meubilair dan is zichtbaar dat er gekozen is op basis van flexibiliteit. Settings (lees opstellingen) met meubilair kunnen eenvoudig worden gemaakt.

De school werkt met 3 zones.
Zone 1
Een zone in de klas dicht bij de leerkracht. De leerkracht loopt daar hulprondes en biedt hulp en ondersteuning

Zone 2
Elk groepslokaal heeft een vide (boven in het lokaal een zolder). De leerlingen kunnen naar de vide middels een trap. Dit is de zone waar leerlingen verder van de leerkracht werken. De leerkracht loopt daar geen hulprondes.
Zone 3
Zone 3 is het leerplein. Op het leerplein werken de leerlingen die stil (zachtjes) en geconcentreerd kunnen werken. De school heeft ook geen toiletten die uitkomen op het leerplein. Dit betekent dat er op het leerplein rust kan worden gegarandeerd. De school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. De lessen worden in het algemeen in de groep aangeboden aan de leerlingen en daar vindt afstemming plaats. We werken volgens het convergente differentiemodel. Dit betekent dat we een basisgroep hebben, een verdiepingsgroep (leerlingen die meer aan kunnen) en een groep intensief.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de lesmethode 'Onderbouwd'. Hierin worden thema's aangeboden waar ze in de groepen ongeveer 3 weken aan werken. Er wordt vanuit deze methode aandacht besteed aan de aspecten taalontwikkeling en woordenschat, rekenontwikkeling en motorische ontwikkeling. Wekelijks plannen de leerlingen hun eigen speel- en werkmomenten in.

In de groepen 3 t/m 8 ligt de focus op de basisvakken rekenen, taal, lezen en spelling. Naast dit aanbod krijgen de leerlingen wereld oriënterende vakken aangeboden zoals: biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. Ook creatieve vakken staan op het lesrooster: muziek, creatieve vakken en techniek. Verder krijgen de leerlingen ook nog bewegingsonderwijs. In de groepen 1 en 2 is dit één les van 45 minuten in de week door een vakleerkracht en één les van 45 minuten door de groepsleerkracht. Voor de overige groepen zijn dit 2 lessen van 45 minuten per week.

Onderstaand vindt u een overzicht van de methodes die op onze school gebruikt worden.

Methodeoverzicht  

Godsdienst: Kind op maandag of Trefwoord 

Muziek: Moet je doen 

Schrijven: Pennenstreken 

Nederlandse taal: Onderbouwd - Veilig leren lezen KIM versie - Taal op Maat 

Technisch lezen: Atlantis - Veilig leren lezen KIM versie 

Begrijpend lezen: Atlantis 

Spelling: Spelling op maat 

Engels: Take it easy 

Rekenen: Onderbouwd - Getal en ruimte junior - Met sprongen vooruit 

Aardrijkskunde: Wijzer! Alles in 1 (groep 4) - Wijzer! Aardrijkskunde 

Geschiedenis: Wijzer! Alles in 1 (groep 4) - Wijzer! Geschiedenis 

Natuuronderwijs: Wijzer! Alles in 1 (groep 4) - Wijzer! Natuur en techniek 

Creatieve vakken: Onderbouwd Moet je doen (tekenen, handvaardigheid, drama en dans) 

Verkeer: Op voeten en fietsen - jeugdverkeerskrant 

Sociaal emotionele vorming: Kanjertraining 

Techniek: Wijzer! Alles in 1 (groep 4) - Wijzer! Natuur en techniek - Techniek torens 

Overige activiteiten in het schooljaar

Schoolzwemmen 5-8: elk schooljaar wordt opnieuw bekeken of het mogelijk is om de leerlingen één keer per week zwemles te geven onder gymtijd. Ze krijgen dan les van de vakleerkracht. 

Sportdag: Jaarlijks wordt de schoolsportdag gehouden voor de leerlingen van de basisscholen uit de vroegere gemeente Uithuizermeeden. De kinderen van de groepen 1 en 2 hebben een spellencircuit in en rondom school. De groepen 3/4 hebben een aantal sportactiviteiten in en om de sporthal, terwijl de groepen 5 t/m 8 zwem- en atletiekonderdelen afwerken in en om het zwembad.

Lijnbaltoernooi: bestemd voor de groepen 5/6 van alle scholen in Uithuizermeeden en Roodeschool. Dit toernooi is ieder jaar op een vrijdagochtend in februari.  

Schoolvoetbal: Voor het schoolvoetbaltoernooi proberen we zowel een meisjes- als een jongensteam samen te stellen. Het toernooi vindt plaats in de periode april/mei.  

Noordkaapdag: één keer per jaar is er een feestdag voor alle leerlingen van de school. Op die dag worden de verjaardagen van alle leerkrachten gevierd. Meestal staat een speciaal thema centraal.

Schoolreis: Ieder jaar gaan de kinderen van de groepen 1 t/m 7 op schoolreis. Per jaar wordt er bekeken door de leerkracht waar de reis naar toe gaat. Voor voldoende begeleiding wordt gezorgd. De kinderen van groep 8 gaan op kamp. 

Verkeersexamen: De leerlingen van groep 7 doen mee aan het landelijke verkeersexamen.  

De planning van deze activiteiten is opgenomen in de jaarkalender. De ouders ontvangen die aan de start van het nieuwe schooljaar.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school en het Sociaal Team Jeugd 

Binnen de gemeente Het Hogeland is het Sociaal Team Jeugd (STJ) werkzaam. Bij het STJ kunnen ouders/verzorgers terecht met vragen over opvoeden en opgroeien. Het STJ biedt informatie, advies en ondersteuning. Ook verwijst het STJ zo nodig naar (gespecialiseerde) hulpverlening. Binnen het STJ werken verschillende professionals op het gebied van Jeugdhulp samen, zoals Gedragswetenschappers, Casemanagers Jeugd, Maatschappelijk werk, Jongerenwerk, Jeugdgezondheidszorg/ GGD, VNN, Elker en MEE. 

Op school zijn de jeugdarts en jeugdverpleegkundige van de GGD voor ouders/verzorgers en de medewerkers van school het eerste aanspreekpunt. Ouders/verzorgers kunnen bij vragen of zorgen contact opnemen met de jeugdverpleegkundige van de school. Deze verpleegkundige is bereikbaar via school. Mocht u na contact met de jeugdverpleegkundige van mening zijn dat uw kind andere ondersteuning nodig heeft, dan kunt u zich aanmelden bij het STJ. 

U kunt het STJ bereiken op: telefoonnummer: 088-3458888 

mail: sociaalteamjeugd@hethogeland.nl 

Praktische informatie over het STJ kunt u vinden op de website: www.gemeentehethogeland.nl. onder het kopje “zorg en ondersteuning”. 

Passend onderwijs en Jeugdhulp 

Sinds 2014 is het passend onderwijs van kracht. Hierdoor hebben scholen de verantwoordelijkheid om alle kinderen een passende plek te bieden. Om dit te realiseren bieden scholen aan kinderen die dat nodig hebben, extra begeleiding op school. Het kan zijn dat kinderen buiten school hulp of ondersteuning nodig hebben. Hiervoor kunt u contact opnemen met het STJ. 

De gemeente is (sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015) verantwoordelijk voor het bieden van jeugdhulp, waar andere vormen van ondersteuning niet toereikend zijn. Deze hulp is niet gericht op het leren op school, maar op gezond en veilig opgroeien, groeien naar zelfstandigheid en voldoende zelfredzaamheid in de maatschappij. Om hulp thuis en op school goed op elkaar af te stemmen, werken de school en het STJ waar nodig samen. Om dit goed te kunnen doen, wisselen zij informatie uit. Dit vindt alleen met toestemming van ouders/verzorgers plaats. 

Zorg voor Jeugd Groningen 

Het systeem van Zorg voor Jeugd bevordert de samenwerking en afstemming tussen professionals die betrokken zijn bij een jongere. Dit kan de leerkracht van de school zijn of een betrokken hulpverlener. Door middel van het afgeven van een signaal in Zorg voor Jeugd worden betrokkenen vroegtijdig met elkaar in contact gebracht. Hierdoor kan afstemming tussen betrokkenen georganiseerd worden en optimaal worden samengewerkt. Als er een signaal in Zorg voor Jeugd wordt afgegeven, wordt dit altijd aan de ouders/verzorgers medegedeeld.

Meer informatie over Zorg voor Jeugd vindt u op: https://www.zorgvoorjeugd.nu/zorg-voor-jeugd/groningen/over-zorg-voor-jeugd/. 

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool 

Eerder ging uw kind naar het consultatiebureau. Hier werd de groei en ontwikkeling van uw kind gevolgd. Ook als uw kind naar school gaat, voert de jeugdgezondheidszorg van de GGD deze taak uit. Als uw kind 5 jaar oud is en in groep 7 wordt uw kind onderzocht. Hieronder kunt u lezen wat u van deze onderzoeken kan verwachten: 

Screening 5 jaar 

Als uw kind 5 jaar oud is ontvangt u een uitnodiging van de GGD voor een gezondheidsonderzoek bij het consultatiebureau. De GGD vindt het voor jonge kinderen belangrijk om ook de ouder(s)/verzorger(s) te spreken. De doktersassistent van de GDD voert het gezondheidsonderzoek uit. Het onderzoek bestaat uit: - Meten en wegen van uw kind - Controleren of uw kind goed kan zien en horen - Kijken hoe uw kind beweegt Daarnaast heeft u de mogelijkheid om andere vragen te stellen en/of om zorgen te bespreken. 

Screening groep 7 

De kinderen worden in groep 7 opnieuw gemeten en gewogen. Dit onderzoek vindt plaats op school. De ouders zijn hierbij niet aanwezig. Er wordt dan ook klassikaal voorlichting gegeven over voeding en bewegen. De onderzoeken vinden alleen plaats als ouders/verzorgers hiervoor toestemming geven. Als tijdens één van de onderzoeken blijkt dat er nog vragen zijn bij jeugdarts of jeugdverpleegkundige, krijgt u hiervan bericht. Samen met u wordt bekeken wat er moet gebeuren. 

Voorafgaand aan de gezondheidsonderzoeken vraagt de GGD u om een digitale vragenlijst in te vullen over de gezondheid en het welzijn van uw kind. Dat geldt zowel voor de 5-jarigen als voor de kinderen in groep 7. De jeugdgezondheidszorg biedt naast de standaard onderzoeken het volgende extra: - De ondersteuningsroute De jeugdverpleegkundige is het aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten voor alle vragen over opvoeden, opgroeien en ontwikkeling. Zij kan, in één of meerdere gesprekken de vraag beantwoorden of het probleem oplossen, maar ook, evt. in samenwerking met leerkrachten, zo nodig doorverwijzen naar huisarts, jeugdarts of sociaal team jeugd. Voor een doorverwijzing is altijd toestemming van de ouder(s)/verzorger(s) nodig.

De Groeigids App  

De App kunt u downloaden via: https://groeigids.nl/. Via de Groeigids App vindt u betrouwbare informatie over gezondheid, opvoeding en ouderschap. Daarnaast kunt u belangrijke en leuke momenten van uw kind vastleggen vanaf de zwangerschap tot het 18e jaar. U kunt alle gegevens printen als boekje. Zo heeft u een tastbare herinnering voor later. Via de Groeigids Ouderchat kun u ook vragen stellen aan een jeugdverpleegkundige op maandag tot en met vrijdag van 18:00- 22:00. In het weekend zijn zij bereikbaar van 8:30 – 22:00.

Onderzoek naar stem-, spraak- en/of taalproblemen 

De logopediste van de GGD kan kinderen van groep 1 en 2 screenen op stem-, spraak- en/of taalproblemen. Dit kan op verzoek van de leerkracht of de ouders. Ouders moeten altijd van te voren toestemming geven en de uitslag van het onderzoek wordt met hen besproken. 

Aandacht voor gezondheid op school 

Uit de vragenlijsten die ouders/verzorgers invullen voor het gezondheidsonderzoek haalt de GGD allerlei informatie. Deze informatie bespreekt de verpleegkundige of arts met de school. Zij kunnen vervolgens thema’s kiezen die extra aandacht nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn: voeding en beweging, gebitsverzorging en pesten. Bij de projecten die hieruit voortkomen, worden ouders en school nauw betrokken. 

Meer informatie 

Voor meer informatie over gezondheid, opgroeien en opvoeden kunt u contact opnemen met De Telefonische Advisering van de GGD tel: 050-3674991, zij kunnen u desgewenst ook doorverbinden met de jeugdverpleegkundige van de school van uw kind. 

Verwijsroute dyslexie 

Mocht u bij uw kind dyslexie vermoeden, dan is het goed om te weten welke stappen u moet nemen om in aanmerking te komen voor hulp. De school is de eerste aangewezen plek om kinderen met lees- en spellingsproblemen en (mogelijke) dyslexie te signaleren en te begeleiden. Pas als de extra ondersteuning van de school onvoldoende uithaalt, kan de school een leerling doorverwijzen voor onderzoek naar dyslexie en bij vaststelling naar dyslexiehulp. Dit gebeurt in overleg met de ouders en verzorgers. De ouders kunnen kiezen bij welke aanbieder hun kind de behandeling volgt. Een voorwaarde hierbij is dat de aanbieder een contract heeft met het Regionaal Inkoopbureau Groninger Gemeenten (RIGG). Op de site van de RIGG kunt u de lijst met gecontracteerde aanbieders vinden. Voor meer informatie, zie: www.rigg.nl.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities op het gebied van begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zijn te vinden in ons Schoolondersteuningsprofiel, te vinden op de website van school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een kinderopvangorganisatie en tevens peuterspeelzaal die ook gehuisvest zijn in de school.

Terug naar boven