Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw werken de groepen met thema's. Daarbinnen worden de vakken aangeboden, maar inhouden lopen vaak door elkaar. Soms is de gymles ook de rekenles. We werken met leerlijnen waarmee we bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Globaal houden we de uren aan zoals hierboven beschreven.
Dit overzicht is een globale afronding op uren. Op Het Prisma besteden we een groot deel van de beschikbare uren aan de kernvakken lezen, taal en rekenen. Gemiddeld per dag een uur per vak. Wel evalueren we halfjaarlijks n.a.v. de groepstoetsen van het Leerling Volg Systeem per groep of er meer of minder aanbod nodig is per vak. Dat kan dus per groep iets verschillen. Als uitgangspunt hebben we dat minstens 50% van de onderwijstijd besteed wordt aan deze vakken.
We zijn een school met een open en positief pedagogisch klimaat, waarin veiligheid belangrijk is. We dagen kinderen uit om zich te ontwikkelen in de groep. We zijn scherp op ons zorgbeleid. We werken planmatig aan goede kwaliteit. We bieden groepsinstructies, verlengde instructie en/of pre-teaching en extra instructie. Wij bieden ondersteuning door de leerkrachten en onderwijsassistenten. Dit betekent soms een planmatig traject met meer instructie, oefening of uitdaging en verdieping op diverse gebieden, bijvoorbeeld motoriek, lezen, rekenen, gedrag, leren leren (metacognitie) etc.. Dit gebeurt in een kleine groep of individueel.
Als planmatig werken niet genoeg is, omdat de ontwikkeling teveel versneld of achterblijft en de onderwijsbehoeften van het kind complex zijn, wordt een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) opgesteld. Dit geldt vooral voor leerlingen met een eigen leerlijn op één of meerdere gebieden. We worden bij het opstellen ondersteund door het Ondersteuningsteam van Noorderbasis. Het team bestaat uit orthopedagogen, schoolpsychologen en ambulante begeleiders. De geboden ondersteuning kan bestaan uit observaties en advies, maar ook begeleiding en diagnostiek kunnen zij op zich nemen. Ook voor de uitvoering van deze plannen is extra onderwijsassistentie beschikbaar. Om scherp voor ogen te houden wat een kind nodig heeft, brengen wij de onderwijsbehoeften jaarlijks opnieuw in kaart.
Succesvolle samenwerking met andere partijen: Om het kind optimale ondersteuning te bieden, werken wij samen met externe hulpverleners, zoals de fysiotherapeut, een logopediste, de dyslexiebehandelaar, het CJG en goede onderwijsadviesbureaus of psychologenpraktijken waar ouders extra diagnostiek voor hun kind aanvragen. Wij gaan vooraf graag in overleg over de kwaliteit van het bureau. Vanwege minder goede ervaringen accepteren wij niet alle verslagen van kleine adviesbureaus. Het belang van het kind staat immers in alles voorop!
Grens aan de zorg: In sommige gevallen zijn de onderwijsbehoeften zo complex dat wij niet in staat zijn om dit met extra ondersteuning binnen de school te bieden. Wij verwijzen dan naar een andere reguliere basisschool met meer expertise op dat gebied of naar een school voor Speciaal (basis)onderwijs. Dit geldt met name voor leerlingen die:
- Een complexe combinatie hebben van leerproblemen en sociaal-emotionele problematiek;
- Eén op één onderwijs nodig hebben of voortdurende zorg in een heel klein groepje;
- Externaliserende gedragsproblemen laten zien, waarbij de veiligheid van de groep niet gewaarborgd kan worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan ons nog meer specialiseren in een schoolbrede aanpak voor gedrag. Op deze manier kunnen we kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag nog beter helpen.
We streven ernaar dat alle kinderen van de school tenminste 1F niveau behalen voor de kernvakken. Daarvoor gaan we werken met sleepdoelen voor rekenen en spelling. Ons motto daarbij is: niemand blijft achter. We gaan dus niet zomaar doelen bijstellen, maar extra oefenen om de doelen te halen.
Het Prisma onderhoudt goede contacten met de peuterspeelzalen. Door overleg met de peuterspeelzaal voordat het kind op school komt, kunnen we goed aansluiten bij de beginsituatie van de leerling. Op school werken we met specifieke leerlijnen voor het jonge kind. Hierin leggen we de ontwikkeling van het kind vast. We werken met thema's en hoekenwerk. Dat betekent dat we in de hoeken werken met opdrachten en leerlijnen, met voldoende vrijheid voor eigen spel. Zo leren kinderen weer spelen. We zetten het speelse programma 'Spelezen' in ter voorbereiding op het leren lezen en 'met Sprongen Vooruit' voor een speelse aanpak van rekenvaardigheden.