Christelijke Basisschool Koning Willem-Alexander
Oude Tilsterweg 2 9981 JT Uithuizen
- Basisonderwijs
- Protestants-christelijk
- 112 leerlingen
Het team
Toelichting van de school
Op CBS Koning Willem - Alexander werkt een betrokken team. Het team is een mooie mix van jonge leerkrachten en leerkrachten met ervaring. De verschillende teamleden volgen regelmatig een training, cursus of opleiding.
Functies en opleidingen medewerkers schooljaar 2024-2025
Bouwien Pauw (rekencoordinator en orthopedagoog)
Stephan Loonstra (ICT-coordinator)
Elles Huisman (Jonge Kind specialist en Rots en Water coach gericht op het Jonge Kind)
Vakleerkrachten op deze school
- Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Hoe wordt vervanging geregeld?
Als een leerkracht ziek wordt of afwezig is voor bijvoorbeeld het volgen van een cursus, is in de meeste gevallen vervanging beschikbaar. We doen als het enigszins kan een beroep op invallers die onze school kennen. De overdracht is goed georganiseerd. Invallers kunnen op een goede manier verder gaan met waar de vaste leerkracht was gebleven. Het kan voorkomen dat er geen vervanging is en dat we de vervanging ook intern niet op kunnen lossen, in dat geval zijn we genoodzaakt om een groep leerlingen naar huis te sturen. De ouder(s) / verzorger(s) ontvangen daarover voor 07:30 uur een bericht via Social Schools. Uiteraard zorgen we er voor dat kinderen het minimaal aantal verplichte uren op jaarbasis les krijgen.
Medewerkers op deze school (instellingsniveau)
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onze visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk niet te scheiden zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor de groep, voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: plezier, veiligheid, respect, zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
-De leerlingen betrekken bij het onderwijs
-Onderwijs op maat geven: differentiëren
-Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
-Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
-Kinderen zelfstandig (samen) laten werken en leren (coöperatief)
-Eigenaarschap en zelf verantwoordelijk zijn voor wat je doet, zegt en leert
-Eigenaarschap en zelfverantwoording zijn met elkaar verwevenHoe is de organisatie in de klas?
Klassenmanagement, instructie, leren en begeleiding zijn gericht op leren met begrip en op zelfsturing (eigenaarschap), daaraan voorafgaand vindt de fase van begeleide inoefenen plaats. De leerlingen zitten in groepjes (2, 3 of 4 tallen). We noemen dit een coöperatieve setting. Overleg, elkaar helpen, samenwerken is hierin goed realiseerbaar. Leerlingen ontvangen diverse instructies b.v. groepsinstructie en daarnaast ook instructie in sub-groepjes of individueel. Het komt soms voor dat het voor een leerling beter is om apart te zitten of om af en toe aan te sluiten bij een groepje. Dit is afhankelijk van de onderwijs en begeleidingsbehoefte van de leerling. In onze nieuwe school krijgen we nieuw meubilair. Als men kijkt naar het meubilair dan is zichtbaar dat er gekozen is op basis van flexibiliteit. Settings kunnen eenvoudig worden gemaakt.
Klasindeling
- Combinatiegroepen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Toelichting van de school
In groep 1 en 2 spelen de leerlingen in hoeken. Zij leren daar verschillende vaardigheden en kennis. Er is aandacht voor taal en rekenen. Iedere dag krijgen de leerlingen van groep 1 en 2 bewegingsonderwijs in het speellokaal. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan godsdienst en spelen de leerlingen buiten.
Leerjaar 3 t/m 8
Extra mogelijkheden op deze school
- Bibliotheek
- Speellokaal
Extra ondersteuning van de leerlingen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
CBS Koning Willem - Alexander beschikt over een ondersteuningsprofiel. In dit ondersteuningsprofiel is alle informatie over de mogelijkheden tot extra ondersteuning op school te lezen.
Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?
- Taal en rekenen Specialisten: 2
- Sociaal-emotioneel Specialisten: 2
- Gedrag, werkhouding en taakaanpak Specialisten: 1
- Motorische en lichamelijke ontwikkeling Specialisten: 2
- Medisch handelen en persoonlijke verzorging Specialisten: 3
Kwaliteitszorg en schoolplan
Aanbod voor het jonge kind
Toelichting van de school
De school wil in de schoolplanperiode 2023-2027 het onderwijs aan het Jonge Kind onder de loep nemen.
Zie hiervoor het Schooljaarplan 2023-2024 op de website van de school.