Missie
"We kunnen WEL van elk kind een ster maken. We kunnen WEL elk kind laten stralen!"
Wij geloven in onze opdracht tot goed rentmeesterschap.
Visie
Op CBS Koning Willem-Alexander krijgen de kinderen boeiend en kwalitatief goed onderwijs van leerkrachten die er toe doen!
-We gaan respectvol met elkaar om
-Je veilig mogen voelen en gezien gezien worden is een belangrijke kernwaarde op de school
-Je leert om zelfstandig te worden en te zijn.
Hoe ziet ons onderwijs op CBS Koning Willem-Alexander eruit? De school heeft duidelijk en herkenbare kenmerken van het Dalton onderwijs.
Onderbouw:
Bij binnenkomst mogen de kinderen de klas ontdekken. Veilig voelen en nieuwsgierig zijn is een belangrijke voorwaarde voor het leren. De kinderen leren binnen thema’s zelfstandig keuzes te maken en hier gericht mee bezig te zijn. De leerkracht heeft helder welke doelen er gehaald moeten worden. Ze integreert het leerdoel in een thema en koppelt daar activiteiten aan. We bieden een breed onderwijsaanbod aan waar ruimte is voor: spel, kring/gespreksactiviteiten, voorbereidende lees/schrijfactiviteiten, onderzoek, voorbereidende reken/wiskundeactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten. Spelen, ontdekken en leren zijn belangrijke elementen in het aanbod van ons onderwijs.
Midden en Bovenbouw: Een optimaal pedagogisch klimaat is op CBS Koning Willem-Alexander belangrijk. Rekenen, Taal, Lezen krijgen veel aandacht op de school. De school is ruim opgezet met een groot leerplein en uitdagend ingerichte klaslokalen waar kinderen leren.
Digitaal werken
De school werkt met Snappet 4.0. Dit betekent dat onze kinderen van groep 4-8 werken op een eigen tablet. Hierop heeft de leerkracht opdrachten voor hen klaar staan. Kinderen werken gericht aan leerdoelen en daarnaast kan er goed aangesloten worden op het niveau van het kind.
Thematisch werken (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur)
Kennis van de wereld neemt een centrale plaats in met als basis ervaren, ontdekken en onderzoeken. We gebruiken hiervoor de methode Blink. Leerlingen werken aan een thema in een didactisch rijke omgeving door hen en de leerkracht ingericht en stellen leerdoelen vast. Leerlingen leren presenteren op diverse manieren. (21 e eeuws vaardigheden)
Christelijke identiteit
De Bijbel is voor ons de bron en het richtsnoer van waaruit we werken. Op onze school vertellen we Bijbelverhalen en zingen we er over. We ontmoeten elkaar in het gesprek. We zijn een Christelijke school met een open karakter. Elk mens is uniek en maakt zijn eigen ontwikkeling door. Wij stimuleren en begeleiden kinderen in hun ontwikkeling, zodat ze een basis hebben van waaruit ze verder kunnen groeien. We willen kinderen waarderen om wie ze zijn en we willen daarmee het zelfvertrouwen van de kinderen vergroten de verhalen ons en wat kunnen we er van leren. Thema's als vriendschap, eenzaamheid, troosten, vreugde etc. spreken we met elkaar.Iedereen mag er zijn, iedereen telt mee, er is ruimte om anders te zijn dan de groep. Ons beleid is er op gericht om onze identiteit vast te houden. Het is voor ons een belangrijk uitgangspunt. We verwachten van ouders dat ze onze identiteit respecteren.
Engels
In groep 1-8 elke week Engels en vanaf groep 7-8 intensief grammatica.
We leren onze leerlingen dat de wereld groter is dan de eigen plaats.
PBS (Bewust aanleren van positief gedrag)
Onze school is een PBS school.
Wat is Schoolwide Positive Behavior Support? Op onze school krijgen kinderen lessen in goed gedrag. We spreken uit wat we van kinderen verwachten. Het woord niet gebruiken we weinig. Leerlingen krijgen op onze school geen straf. Ze krijgen een consequentie. Kies je voor bepaald gedrag, dan kan dat een consequentie betekenen. Je kiest zelf. Kinderen worden eigenaar van hun gedrag, hun leren en wie ze willen zijn. Wat levert deze investering in pedagogisch klimaat op? De leerlingen hebben in groot tevredenheidsonderzoek voor nieuwe Schoolplan de school een 8.6 geven en hun leerkracht een 9,5. (Zie rapport op deze site)
Leerlingen voelen zich gezien en gekend. Zelfvertrouwen wordt versterkt en Pesten wordt door niemand getolereerd.