Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Met de vakleerkracht expressie hebben we expertise in school om, naast het creatief leren denken en werken dat belangrijk is bij de vorming van de 21ste -eeuwse vaardigheden, kinderen tijdens de lessen te leren om buiten hun kaders te kijken, hun gedachten over bepaalde thema’s en onderwerpen te verwoorden en te verbeelden. Elkaar en elkaars werkt te respecteren en te laten ervaren dat anders zijn en denken heel waardevol kan zijn. De werkwijze van onderzoeken, creëren, reflecteren, presenteren, individueel en samenwerken hanteren we bij alle stamgroepen.
De vakleerracht gymnastiek is de expert in het aanleren en monitoren van motorische vaardigheden van de kinderen.
Op het startnest werken we met een ritmisch weekplan.
De kerndoelen zijn geformuleerd voor grotere leergebieden, zoals: de talen, rekenen/wiskunde, oriëntatie op jezelf en wereld, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs. In ons geval zijn deze uitgewerkt volgens de opvattingen van het Jenaplanconcept. Hierbij onderscheiden we vier basisactiviteiten: werk, gesprek, spel en vieren. Deze vier basisactiviteiten wisselen elkaar af binnen een ritmisch weekplan. De afwisseling zorgt voor voldoende evenwicht in de mentale en lichamelijke activiteit.
Gesprek Werk Veel gesprekken vinden plaats in de kring. Binnen de groep kunnen er vele momenten aanleiding zijn voor een gesprek. Gesprekken ontstaan spontaan naar aanleiding van door kinderen ingebrachte ervaringen, maar ook gepland doordat de leerkracht een gespreksthema inbrengt in de groep. Voorbeelden van kringgesprekken zijn: de kleine kring (in de onderbouw), de afsprakenkring, de filosofiekring en de lees- en verslagkring. Binnen het ritmisch weekplan neemt de basisactiviteit “werk” een belangrijke plaats in. Hierbij staat de wereldoriëntatie centraal, deze wordt in projectvorm gegeven. Alle leer- en vormings-gebieden staan in dienst hiervan. Daarnaast zijn er werkmomenten waarin instructie wordt gegeven en momenten van zelfstandig werken. Vooral tijdens de ochtenden wordt er vanuit de lesmethoden gewerkt aan taal-, lees-, en rekenonderwijs. Spel Vieren Door te spelen ontwikkelen kinderen zich motorisch en leren ze zich te bewegen in de ruimte om zich heen. Voor de creatieve en sociale ontwikkeling is het spel van groot belang. Naarmate kinderen ouder worden verandert de manier waarop gespeeld wordt maar blijft een belangrijke bron van leren. Binnen de leergemeenschap die ‘t Startnest vormt, neemt het vieren een belangrijke plaats in. Vieringen kunnen de gehele school betreffen zoals een kerstmusical, een weekopening of weeksluiting. Vieringen zijn er ook in de groep of op individueel niveau, bijvoorbeeld een verjaardag of een kind dat een zwemdiploma heeft gehaald.