De Springschans

Eendracht 8 1423 ET Uithoorn

  • Schoolfoto van De Springschans
  • Schoolfoto van De Springschans
  • Schoolfoto van De Springschans

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Springschans streven we naar een cito-eindtoets score die boven het landelijk gemiddelde ligt. Gedurende de 8 jaar dat kinderen bij ons op school zitten volgen wij hun resultaten met een leerlingvolgsysteem. Indien nodig bieden wij extra ondersteuning of meer uitdaging, om te zorgen dat elke leerling naar zijn of haar vermogen kan presteren.

Voor de CITO Eindtoets wordt niet geoefend. We proberen de door de omgeving gecreëerde druk niet nog verder op te voeren. We zijn ons bewust van het feit dat het een momentopname is en dat de CITO Eindtoets alleen cognitieve zaken toetst, terwijl de basisschool veel meer vaardigheden en andere elementaire zaken bij kinderen probeert aan te leren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar wordt er een analyse gemaakt van de tussenresultaten. Deze analyse wordt vergeleken met de gestelde ambities en besproken in het team. Daarna gaan de leerkrachten binnen de leerteams verder met de vormgeving. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het geven van een schooladvies gaan wij zeer zorgvuldig te werk. Wij baseren het schooladvies op de resultaten van de leerling en op hoe wij de leerling op school zien functioneren. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar inzet, doorzettingsvermogen, werkhouding en huiswerkattitude.

Wij volgen onze leerlingen in het voortgezet onderwijs. Uit de gegevens die we hiermee verzamelen blijkt dat onze adviezen in verreweg de meeste gevallen passend zijn. De leerlingen zitten na drie jaar nog in hun instroomniveau of hoger. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen op De Springschans leren wie ze zijn, wat zij belangrijk vinden en wie zij willen zijn. Leerlingen durven keuzes te maken en durven te doen. Iedere leerling geven we een stem en is betrokken bij zijn of haar ontwikkeling. Alle leerlingen krijgen gelijke kansen op De Springschans.

We leren leerlingen respect te hebben voor hun medemens en omgeving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Durf jezelf te zijn!
  • Vertrouwen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Al jaren heeft De Springschans een zogenaamd basisarrangement. Dit houdt in dat de inspectie tevreden is met de prestaties van De Springschans en kan volstaan met toezicht "op afstand". Tijdens het laatste inspectiebezoek maakte De Springschans deel uit van een experiment van de onderwijsinspectie. De school kon op elk getoetst onderdeel slechts een 2 of een 3 scoren (niet goed genoeg of wel goed genoeg), waar normaal ook een 1 of een 4 ook mogelijk is. Er was voor de inspecteur geen enkele keer een reden om toch een 1 te scoren. Wel een aantal keren een 4 omdat de inspecteur van mening was dat op het betreffende onderdeel sprake was van zeer hoge kwaliteit. Met name de 4 voor het pedagogisch klimaat deed en doet ons goed. Het experiment met "uitsluitend" de scores 2 en 3 kan wellicht een wat vertekend beeld geven van de werkelijkheid. Een regulier uitgevoerde score zou vrijwel zeker vaker de score 4 opleveren. De aanwijzingen van de inspectie zoals weergegeven in het verslag zijn inmiddels opgevolgd.

Terug naar boven