OBS De Kajuit

Eendracht 2 1423 ET Uithoorn

  • Schoolfoto van OBS De Kajuit
  • Schoolfoto van OBS De Kajuit
  • Schoolfoto van OBS De Kajuit
  • Schoolfoto van OBS De Kajuit
  • Schoolfoto van OBS De Kajuit

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De CITO Eindtoets wordt afgenomen bij de kinderen in groep 8. Op de vakgebieden taal, rekenen en studievaardigheden vergelijken we de resultaten van ons onderwijs met andere scholen in het land en vergelijken we onze schoolresultaten met eerdere jaren. De uitslag wordt weergegeven in een standaardscore. De standaardscore heeft een spreiding van 500 tot 550.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken met een toetskalender. Twee maal per jaar worden de methode-onafhankelijke toetsen van CITO afgenomen. Aan de hand van de resultaten hebben alle leerkrachten een groepsbespreking met de Intern Begeleider, waarin de ontwikkeling van de leerlingen wordt besproken. Daarna wordt een plan opgesteld voor de komende periode. Tijdens de volgende groepsbespreking worden de uitgevoerde plannen geëvalueerd en wordt gekeken of alle resultaten voldoen aan de verwachtingen die wij hebben van onze leerlingen. Deze OHGW-cyclus vormt de basis van onze manier van het bieden van passend onderwijs aan al onze leerlingen. Hiernaast maken wij gebruik van methode-gebonden toetsen. Deze toetsen geven de leerkrachten zicht op de ontwikkeling van de kinderen, op wat zij al kunnen en op welk gebied zij extra uitdaging of juist ondersteuning nodig hebben.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wilt u meer weten over de adviezen, neem dan gerust contact op met de school in de persoon van de Intern Begeleider of directeur. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naar onze mening kunnen kinderen zich pas echt ontwikkelen, als zij goed in vel zitten. Sommige kinderen hebben meer hulp nodig op cognitief gebied, anderen meer op sociaal-emotioneel of persoonlijk gebied. Aan al deze hulpvragen proberen wij te voldoen door oog te hebben voor ieder kind en een persoonlijke benadering te bieden. Wij zien dat kinderen groeien wanneer wij ze het vertrouwen geven dat zij dat kunnen. De kernwaarden voor de sociale opbrengsten sluiten één op één aan bij de aanpak vanuit de Vreedzame School. Daarnaast is het zo, dat wanneer kinderen binnen het ´Spelend leren´ en het werken met IPC uitgedaagd worden om vanuit hun eigen interesses op een betekenisvolle manier bezig te zijn, en daarbij op een gemotiveerde manier samen te werken met anderen. Wij geloven dat kinderen op deze manier het allerbeste uit zichzelf halen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positieve sociale norm
  • Gemeenschapszin
  • Mediatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het laatste inspectierapport van 24 april 2012 staat o.a. het volgende

Sinds het laatste onderzoek van de inspectie heeft de school haar kwaliteit weten te behouden en zich vooral op het gebied van de kwaliteitszorg goed weten te ontwikkelen;

De school heeft werk gemaakt van de doorgaande lijn zelfstandig werken en er zijn diverse verbeteringen in het leesonderwijs uitgevoerd;

De lijnen tussen de leraren, de remedial teacher en de intern begeleider zijn kort en de school kent dan ook een cultuur waarbij analyseren en observeren van leerlingen tot de dagelijkse praktijk behoort. De school heeft namelijk veel ervaring opgebouwd met de begeleiding van leerlingen met specifieke zorg.

De school is bezig met het verder verankeren van het taalaanbod in de onderbouw;

De school heeft een start gemaakt met handelingsgericht werken, waarmee de afstemming van het onderwijs op de leerbehoefte van de leerlingen kan worden versterkt.

Met de genoemde stappen geeft de school verdere invulling aan haar visie 'samen sterk in verschillen'.

Terug naar boven