Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Binnen OBS De Kajuit willen we er vooral op inzetten dat onze leerlingen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces en een leergierige en onderzoekende houding ontwikkelen. Daarom zijn we in de groepen 1 t/m 4 een traject spelend leren gestart, waarin de leerlingen veel meer door spel in hoeken een breed aanbod krijgen en hun doelen spelenderwijs gaan bereiken. U kunt hier meer over lezen op onze website www.obs-dekajuit.nl, in het gedeelte ´onderwijs´.
Vanaf de tweede helft groep 4 tot en met groep 8 wordt daar vervolg aan gegeven tijdens de IPC lessen, waarin de verdere ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, probleemoplossend en kritische denken, sociale en culturele vaardigheden een grote plek heeft. IPC staat voor International Primary Curriculum, en is een onderwijsprogramma wat gericht is op vaardigheidsdoelen en kennisdoelen bereiken op een voor de kinderen betekenisvolle manier. Hierbij leren de kinderen over o.a. geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, kunst, techniek, enz. U kunt hier ook meer over lezen op onze website, in het gedeelte ´onderwijs´.
De leerkrachten houden rekening met verschillen op leergebied, door te hun lessen vorm te geven door middel van het EDI instructie model. Er wordt gestart met een korte basisinstructie waaraan in principe alle leerlingen deel nemen. Tijdens de begeleide inoefening draagt de leerkracht de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de opdrachten steeds meer over aan de leerlingen. Na controle van begrip gaan leerlingen al dan niet zelfstandig aan het werk op hun eigen niveau of krijgen verlengde instructie.
Sommige leerlingen hebben hulpmiddelen nodig om optimaal van de lessen te kunnen profiteren. Dit wordt door de leerkracht in overleg met de IB-er volgens een protocol vastgesteld en uitgevoerd. Ook zijn aan sommige groepen onderwijsassistenten verbonden, die onder verantwoordelijkheid van de leerkracht ondersteuning bieden aan individuele leerlingen of groepjes. Voorts heeft de school de beschikking over een tweetal onderwijsondersteuners op het gebied van bewegend leren en nieuwkomers. Op grond van de onderwijsbehoeften van leerlingen wordt bekeken op welke wijze deze ondersteuners het beste ingezet kunnen worden. Dit wordt op maat gedaan, onder verantwoordelijkheid van de desbetreffende leerkracht.
Het motto van OBS De Kajuit, ´Samen sterk in verschillen´, schijnt door in alles wat wij dagelijks doen op het gebied van extra ondersteuning voor leerlingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Kajuit wordt Levelwerk aangeboden voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit wordt komend jaar verder uitgebreid. Ook zal er, vanuit Stichting AURO gewerkt gaan worden met een plusklas. Ook wordt een nieuw signaleringssysteem geimplementeerd om meerbegaafdheid beter te kunnen herkennen.
Sinds een aantal jaar heeft de peuterspeelzaal van Solidoe een lokaal bij OBS De Kajuit in gebruik. Hierdoor is de communicatie kort en kunnen wij nog beter samenwerken. De kinderen leren in een vroeg stadium hoe het ´schoolse leren´ in elkaar zit, en met de professionals van Solidoe kan het team van OBS De Kajuit in een vroeg stadium afstemmen over de onderwijsbehoeften van kinderen.