De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.
Om de sociale veiligheidsbeleving van de kinderen van OBS De Kajuit te monitoren, gebruiken we verschillende middelen.
Enquête Vensters
Vanuit PO-vensters en ´Scholen op de kaart´ kunnen enquêtes worden afgenomen bij de kinderen. Deze enquêtes geven een duidelijk beeld van het welbevinden van de kinderen.
Vreedzame School activiteiten
De Vreedzame School activiteiten en lessen die dagelijks plaatsvinden stellen het team van OBS De Kajuit in staat om dagelijks te monitoren hoe het gesteld is met het welbevinden van individuelen kinderen, maar ook met de groepsdynamiek en zelfs de dynamiek op school als geheel. Dit vindt plaats op allerlei manieren: opdrachten waarbij bijvoorbeeld wordt samengewerkt, kringgesprekken, samen filosoferen, zogenaamde ´energizers´, rollenspel, en nog veel meer. Zowel door te praten als door te observeren monitoren leerkrachten hoe het écht met de kinderen gaat.
´Zien´ en sociogram
OBS De Kajuit werkt met de ´Zien´ vragenlijsten. Deze digitale vragenlijsten die ingevuld worden door leerkrachten geven een compleet beeld van de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen, en laten zien wanneer er opvallendheden zijn waarmee rekening moet worden gehouden. Deze vragenlijsten worden met veel zorg ingevuld, en vervolgens door de leerkrachten altijd nabesproken met de Intern Begeleider en de Respectcoördinator.
Een sociogram is een schematische weergave van alle verhoudingen binnen de betreffende groep. Leerkrachten maken zo´n sociogram door aan alle kinderen bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen:
- Met wie speel je graag?
- Met wie speel je liever niet?
- Met wie wil je graag samenwerken?
- Met wie wil je liever niet samenwerken?
- Wie zie je als de leider van de groep?
Schematisch wordt vervolgens weergegeven hoe de lijnen in de klas precies lopen: wie kiest wie positief of negatief? Het geeft veel inzicht voor de keuzes die gemaakt worden om hier op de juiste manier mee om te gaan.
Kindgesprekken
Gedurende de start van het schooljaar voeren alle leerkrachten met ieder individueel kind een kindgesprek. Daarbij wordt alvast gekeken naar hoe kinderen zich voelen in de klas, en of er zaken zijn die zij zelf graag willen bespreken. De rest van het jaar komen kindgesprekken regelmatig terug. Dit kan op allerlei momenten zijn, de leerkracht voelt het als geen ander aan wanneer dit nodig is. Kindgesprekken mogen uiteraard ook plaatsvinden op initiatief van de kinderen zelf, of na overleg met ouders, IB, enzovoort.
Thermometers
De respectcoördinator op OBS De Kajuit zorgt ervoor dat in iedere groep op meerdere vrijdagen in de maand de thermometers worden ingevuld. Op dit blad waarop thermometers staan afgebeeld kunnen de kinderen binnen verschillende categorieën aangeven hoe zij zich voelen, en hoe zij zich voelen in de groep. Dit is een laagdrempelige manier om als leerkracht snel bepaalde ontwikkelingen te kunnen waarnemen, en daar vervolgens meteen iets mee te doen.
Gouden en zilveren weken
De periode na de zomervakantie en na de kerstvakantie heten de gouden en zilveren weken. Gedurende deze periode wordt er in alle klassen op OBS De Kajuit extra aandacht besteed aan de groepsdynamiek, bijvoorbeeld aan de hand van de lessen van de Vreedzame School. Het werken op deze manier geeft het team direct veel inzichten over het welbevinden van de kinderen op die momenten.