Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de prestaties van onze kinderen nauwgezet. Op een aantal vaste momenten in het jaar worden alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen.
Als school vinden we het heel belangrijk dat een kind zich prettig voelt op school. Daarom hebben we ook aandacht voor het sociaal-emotioneel functioneren van de kinderen. Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en verslagen van gesprekken met ouders. Drie à vier keer per jaar vindt er een groeps– en leerlingbespreking met de intern begeleider plaats om te kijken hoe het met de groep en het individuele kind gaat. In teamvergaderingen bespreken wij de trendanalyses van het leerlingvolgsysteem en de nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs. Het contact met ouders is van groot belang en de driehoek ‘ouder, kind, leerkracht/intern begeleider’ zorgt ervoor dat we samen naar de mogelijkheden van het kind kunnen kijken!
Als een kind start bij ons op de basisschool en al naar een voorschool of kinderdagverblijf is geweest voordat het kind 4 jaar is, vinden wij het wenselijk een overdracht te krijgen. Zo zullen wij er ook voor zorgen dat als het kind tussentijds of aan het eind van groep 8 de school verlaat, er een 'warme' overdracht plaats vindt waar mogelijk. Met een warme overdracht doelen wij op een mondelinge toelichting naast de papieren toelichting.
Begeleiding naar het voortgezet onderwijs
Als alles verloopt zoals we verwachten, zullen de kinderen na groep 8 hun schoolloopbaan vervolgen in het voortgezet onderwijs. Aan het eind van groep 7 zal de leerkracht een voorlopig schooladvies geven. In januari volgt dan het (pré) schooladvies. Deze adviezen zijn gebaseerd op observaties, de scores van het Cito-leerlingvolgsysteem, de data uit methode gebonden toetsen, de gegevens vanuit de NSCCT test en overleg met collega’s, IB’er en directeur. Nadat dit besproken is met de ouders geeft de school uiterlijk 24 maart het definitieve advies nadat de doorstroomtoets is gemaakt.
Eindtoets, vanaf heden de doorstroomtoets
In februari doen de kinderen van groep 8 mee aan de Doorstroomtoets (vervanging van de Eindtoets). De resultaten daarvan zijn in maart bekend. Als een kind de doorstroomtoets beter maakt dan verwacht, zullen wij als school het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat er wordt afgeweken van het resultaat van de toets. Soms maken kinderen de toets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen. In de loop van het schooljaar zal de school de kinderen en hun ouders op de hoogte houden van open dagen van alle middelbare scholen in de omgeving.
De ouders melden het eigen kind aan bij de voortgezet onderwijs school naar keuze. De aanmeldweek loopt van 17 t/m 31 maart 2025.
Als een kind zich ingeschreven heeft bij een school voor Voortgezet Onderwijs, volgt een afspraak tussen de leerkracht van groep 8 en de brugklascoördinator. Hiermee willen wij een bijdrage leveren aan een soepele overgang van Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.