Oosterveldschool

Schoolstraat 4 7975 AC Uffelte

  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school


We scoorden op de eindtoets 186,5  en daarmee zaten we onder het landelijke gemiddelde van 200.  Twee kinderen hebben wel de eindtoets gemaakt maar zijn uit de eindscore gehaald.

We hanteren als norm dat we 95% voor 1F en 1S halen en dat hebben we met 96,1% prima gehaald. De norm voor 1S en 2F is gesteld op 60,2% en dan halen we de norm niet. Dit schooljaar halen  we 16,7% 1S score.

Over een gemiddelde van 3 jaar is  de score 56,9% en dat zit net onder het landelijk gemiddelde. We zitten wel boven de signaleringswaardes van 85% 1F en 47,3% 2F/1S.

De beoordeling vindt dit jaar niet plaats. In 2022-2023 gaat de beoordeling weer plaatsvinden maar dan met een correctie op de signaleringswaarde, deze wordt dan 80%. In 2023-2024 vindt er nogmaals een correctie plaats en dan wordt de signaleringswaarde 82%. Vervolgens wordt het dan weer 85%.

We hebben met name ingestoken op taal en begrijpend lezen, omdat we zagen dat dit tijdens het thuisonderwijs onvoldoende aan bod was gekomen. Na de Lock down hebben we extra ingezet, met de NPO gelden, op het lezen en begrijpend lezen.  Mooi dat de kinderen dit goed hebben opgepakt. We zagen dat rekenen onvoldoende groei liet zien en we hebben daarom rekenen op ons verbeterbord gezet. Gezamenlijk hebben we rekenen geïntensifieerd en met name automatiseren ingepland. Dit heeft geresulteerd in vaste afspraken in een kwaliteitskaart.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen en registratie
Alle vak- en vormingsgebieden worden met regelmaat getoetst. We maken hier onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen.
Methodegebonden toetsen zijn toetsen die (vaak) aan het eind van een hoofdstuk/blok worden afgenomen om te meten of het kind de recent aangeboden stof beheerst. De registratie hiervan vindt plaats in ParnasSys, een webbased administratieprogramma. Aan de hand van deze toetsuitslagen wordt herhaling- of verrijkingsstof aangeboden.

Niet-methodegebonden toetsen zijn onafhankelijke toetsen, die meten of kinderen zich ontwikkelen  conform het landelijk gemiddelde van kinderen op die leeftijd. Wij maken hierbij gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem. De gegevens hiervan worden ook in ParnasSys verwerkt. De ouders kunnen via het ouderportaal van ParnasSys kennis nemen van de resultaten van de kinderen van het leerlingvolgsysteem Cito. Tijdens de oudergesprekken worden deze toetsgegevens met de ouders besproken.

Het Cito leerlingvolgsysteem
Het Cito leerlingvolgsysteem gebruiken we voor registratie en analyse en om te reflecteren op ons eigen beleid. De volgende toetsen worden gebruikt binnen het Cito leerlingvolgsysteem:
Groep 1 t/m 3   CPS beginnende geletterdheid
Groep 3 t/m 8   DMT (drie minuten toets voor tempo/ technisch lezen) en/of AVI, Rekenen en Wiskunde, Spelling en Begrijpend Lezen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben te maken met een groep 8 die de laatste jaren van de basisschool anders hebben doorlopen dan we gewend zijn. Voor het stellen van het advies hebben we als school gekeken waar de kansen van de leerlingen liggen. Naast de gegevens van ons LOVS hebben we gekeken naar leerling kenmerken, de gehele schoolloopbaan en de wensen van kind en ouders.

We hebben n.a.v. de eindtoets bij 1 kind het advies bijgesteld. 

We kijken als school ook naar de uitstroom van de kinderen na 3 jaar in het voortgezet onderwijs. Hebben we de kinderen goed verwezen of is er sprake van een doorstroom boven of onder het advies. Dan kijken we nu naar de kinderen die in 2018-2019 uitstroomden, 11 leerlingen. We zien dat het schooladvies passender is dan het advies van de eindtoets. Alleen bij VMBOt/HAVO is een advies naar boven bijgesteld  (2 van de 3) en dat heeft te maken met het dakpanadvies. We geven een gecombineerd advies van VMBOt/HAVO en als het dan HAVO wordt is dat een uitstroom dat naar boven is bijgesteld. Advies is ook om gecombineerde adviezen te geven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig.
Aan het leefklimaat (pedagogisch klimaat) wordt middels de Kanjertraining gewerkt. De methode heeft een duidelijk visie op sociale competentie. Ons team is geschoold om deze training te mogen geven en nieuwe leerkrachten krijgen scholing.

Sociaal emotionele ontwikkeling

  • Het is belangrijk dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als een kind positiever denkt, heeft het meestal ook minder last van sociale stress. Met Kanjertraining leert een kind hoe het positief over zichzelf en anderen kan denken, hoe het conflicten kan voorkomen of op kan lossen. Kinderen krijgen vertrouwen in zichzelf en in anderen. We zijn van mening, dat elk kind in principe geneigd is het goede te doen, aardig te zijn voor anderen en lekker te werken. Lukt dit niet, dan is er wat aan de hand en is het tijd voor een gesprek. Daarin staat het kind centraal.
    Vijf basisregels van de ‘Kanjertraining’:
  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • We werken samen
  • We hebben plezier
  • We doen mee

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden/betrokkenheid
  • Samenwerken
  • Verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven