Oosterveldschool

Schoolstraat 4 7975 AC Uffelte

  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool
  • Schoolfoto van Oosterveldschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Procedure (ziekte)vervanging

Het kan voorkomen dat de leerkracht van uw kind(eren) één of meerdere dagen afwezig is in verband met ziekte, scholing of verlof. Voor de invalleerkracht ligt het programma klaar. Elke leerkracht houdt namelijk in zijn groepsmap bij welke lessen er gegeven zijn en wat de plannen zijn voor de komende periode. Zo kunnen wij er voor zorgen, dat het lesprogramma door kan blijven gaan. Vervangingen worden in de Vervangingsmanager gezet en zij gaan op zoek naar een geschikte invaller. Soms worden kinderen vrij gegeven als er geen vervanger is en we het niet onderling kunnen oplossen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Samenstelling van de groepen

De vaststelling van de groepsgrootte vindt plaats n.a.v. de toegekende leerkrachtplaatsen (formatie). De school maakt jaarlijks voor aanvang van het nieuwe schooljaar een groepsverdeling. Bij het samenstellen van de groepen spelen veel factoren een rol waarbij het welzijn van de leerlingen voorop staat. Komend schooljaar wordt er gewerkt met een kleutergroep, groep 3/4/, 5/6 en 7/8. De kleutergroep is een combinatie van de kinderen uit groep 1 en 2. Gedurende het schooljaar stromen nieuwe kleuters in.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spel
Spel is een natuurlijke behoefte van kinderen en een middel waarbij alle ontwikkelingsdomeinen bij jonge kinderen wordt bevorderd en waarbij de leerkracht een essentiële rol heeft. De doorgaande lijn van spel wordt vooral ingezet voor de kinderen tot en met 7 jaar, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen op emotionele, sociale en intellectuele gebieden. Vooral jonge kinderen leren spelenderwijs. Maar ook oudere kinderen hebben behoefte aan spel. Dat gebeurt regelmatig in de klas, maar ook buiten op het schoolplein. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling is spel een belangrijke werkvorm. In de Kanjertraining komen ook veel spelelementen voor, bijvoorbeeld rollenspellen om bepaalde situaties te duiden en te beleven.

Kinderen die nog geen 4 jaar zijn mogen een aantal dagdelen wennen bij de kleuters. De ouders maken daarvoor zelf een afspraak met de leerkracht van groep 1.  De peuterklas zit in ons gebouw en dus kunnen de kinderen die bij ons naar de peuterklas gaan komen regelmatig bij groep 1 en 2 spelen.  

De aanpak in de kleutergroep verschilt enigszins van die in de andere groepen. Voor 4-jarigen die instromen in groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Op het lesrooster worden verschillende leer- en vormingsgebieden onderscheiden. In de kleutergroep komen deze vormingsgebieden in samenhang aan de orde aan de hand van een bepaald thema. Spel is essentieel voor de algemene ontwikkeling en het specifieke leren van kinderen. Wie speelt in de poppenhoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met een lotto leert ook getallen of kleuren en wie op een vel papier golven tekent, is bezig met de motorische ontwikkeling die nodig is voor het schrijven. Er is veel aandacht voor taalvorming, de basis voor alle leergebieden. In de klas hangen dagritme kaarten en een planbord, zodat voor kleuters de dagindeling inzichtelijk wordt. Kleuters bewegen graag en veel. Ook daaraan komen we tegemoet door de kinderen dagelijks (indien het weer het toelaat) buiten te laten spelen met allerlei spelmateriaal. In school hebben we een apart speellokaal voor de kleuters. De school maakt verder gebruik van de gymzaal ‘de Vlasbarg'n" waar met de kinderen vanaf groep 3 gymles gedaan kan worden. De leerlijnen van SLO in ParnasSys worden gebruikt voor de doorgaande leerlijn. De registratie van de individuele ontwikkeling van de kinderen is digitaal te verwerken.

Voor kinderen die naar groep 3 gaan geldt altijd de ontwikkeling en niet de leeftijd. Kinderen die in oktober t/m december geboren zijn noemen we "herfstleerlingen". Deze leerlingen kunnen bijna 3 jaar in groep 1 en 2 zitten en voor de meeste kinderen is dat prima en wenselijk. Daarmee ontstaat een goede basis voor de rest van de schoolperiode. Het kan ook zijn dat de ontwikkeling sneller gaat en deze kinderen binnen 2 jaar doorstromen naar groep 3. We bekijken dit per kind en doen dit altijd samen met ouders en interne begeleider. Dit vraagt een goede afweging omdat deze kinderen dan met 11 jaar naar het VO gaan en dat is erg jong. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs is altijd in beweging. We leven in een tijd waarin veel verandert. Dat heeft consequenties voor ons onderwijs. Het betekent dat er ook nieuwe eisen en uitdagingen aan het onderwijs worden gesteld. In onze visie zijn welbevinden en betrokkenheid van kinderen de twee pijlers waarop ons onderwijs rust. Dat leidt tot onderwijs waarbij kinderen maximaal betrokken zijn, waarin kinderen zich voortdurend ontwikkelen en zich er goed bij voelen. Maar niet ieder kind ontwikkelt zich op dezelfde manier. Daarom bieden wij in ons onderwijs verschillende werkvormen aan. Daarmee sluiten we aan op de behoeften van het kind. Afwisseling van werkvormen bevordert bovendien de betrokkenheid van kinderen.
Didactische werkvormen: Klassikaal, in groepjes, met een maatje en individueel werken.De leerkracht geeft instructie aan de (hele) groep of een deel van de groep, waarbij de andere kinderen zelfstandig werken. Er zijn ook momenten dat kinderen vooral van elkaar leren. Dit noemen we coöperatief leren. We hanteren daarbinnen verschillende werkvormen. Dat gebeurt tijdens de vakgebieden met coöperatieve werkvormen. Kinderen werken dan in kleine groepjes aan een opdracht. Ze presenteren de resultaten aan de klas, zodat andere kinderen weer van hen leren. Kenmerkend voor coöperatief leren of samenwerkend leren is de noodzaak voor kinderen om bij het uitvoeren van een leertaak met elkaar samen te werken.
De klas wordt ingedeeld in kleine, heterogene groepen en kinderen in deze coöperatieve leergroepen moeten met elkaar discussiëren over de leerstof, elkaar uitleg en informatie geven, elkaar overhoren en elkaars zwakke kanten aanvullen. Interactie tussen kinderen onderling is belangrijk. Binnen coöperatief leren worden de kinderen uitgedaagd om zelf initiatief te nemen, elkaar te helpen en problemen samen op te lossen. De leerkracht doet hierbij zelf bewust een stapje terug. 
Bij al deze werkvormen is ICT een hulpmiddel. De leerkracht biedt visuele ondersteuning met de lessen op het digibord. De kinderen gebruiken diverse devices, zoals computer, laptop, Ipad en tablets voor Snappet.  

Snappet
Naast het werken met verschillende coöperatieve werkvormen werken de kinderen van groep 4 t/m 8 met tablets en laptops van Snappet, voor de vakgebieden Rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Door de verschillende vormen van feedback die de leerkracht van Snappet krijgt, in combinatie met de tijdswinst die Snappet oplevert, is de leerkracht in staat om (per leerling) fouten te analyseren en de kwaliteit van het onderwijs op die manier te verbeteren. Door de tijd die bespaard wordt, omdat bijvoorbeeld nakijken niet meer hoeft, heeft de leerkracht veel meer tijd om uitleg te geven aan de leerlingen. Snappet en de leerkracht verzorgen samen de feedback aan de leerlingen. Daarin staat geen van deze onderdelen op zichzelf: Snappet signaleert een eerste niveau en de leerkracht vult aan op basis van het totaalbeeld van de leerling dat alleen hij/zij kan hebben. De leerkracht combineert de informatie uit Snappet met alle omgevingsfactoren. Voor meer informatie: www.nl.snappet.org

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het schoolondersteuningsprofiel?Leerlingen hebben extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning.  Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.

Doelstelling visie zorgstructuur.

De Oosterveldschool  is een basisschool voor regulier onderwijs en maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (SWV) 2203 afdeling Meppel. Door het signaleren en diagnosticeren van problemen in de ontwikkeling van individuele leerlingen op sociaal, emotioneel en cognitief gebied kunnen wij hen extra zorg geven die moet leiden tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling, gerelateerd aan de mogelijkheden van de betreffende leerling. Er wordt naar gestreefd om de zorg aan leerlingen zo lang mogelijk in het reguliere basisonderwijs te laten plaatsvinden. We doen een beroep op het SWV wanneer de onderwijsbehoefte van een leerling extra deskundigheid vraagt. De ambulant begeleider komt op school om te observeren en eventueel om met de leerling te werken. Het SWV heeft een dekkend onderwijsaanbod voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Dat betekent dat, wanneer het reguliere onderwijs op de Oosterveldschool niet de juiste plek is voor de leerling, er binnen het SWV altijd een school is waar een leerling passend onderwijs kan krijgen.

De leerlingen zijn ingedeeld in ‘jaargroepen’. De instructie wordt o.a. gegeven volgens het directe instructiemodel. Dit garandeert voldoende instructie die bepalend is voor voldoende vorderingen. De gebruikte methoden zijn hierop afgestemd door toepassing van gedifferentieerde en activerende instructie. Tevens is het mogelijk om leerlingen de stof van een jaargroep lager en/of hoger te laten volgen en kan er worden overgegaan op een individuele leerlijn. Er wordt gewerkt met didactische groepsoverzichten, maar zonder groepsplan.  Planning subgroepen wordt verwerkt in dagschema’s van de groepsmap.

ZORGROUTE BINNEN ONZE SCHOOL

Elk kind is anders en vraagt voor zijn of haar eigen onderwijsbehoefte een persoonlijke benadering. Wij treffen voorzieningen voor kinderen, die moeilijkheden ondervinden om hun leer- en ontwikkelingsproces goed te laten verlopen. Met deze voorzieningen willen wij er voor zorgen dat ieder kind een doorgaande ontwikkeling doormaakt die recht doet aan deze leerling. We hebben hoge verwachtingen t.a.v. prestaties en gedrag van leerlingen en proberen daarover steeds positieve en reële feedback te geven. Dat betekent dat onze speciale zorg zich niet alleen richt op de kinderen die moeite hebben het reguliere programma te doorlopen, ook kinderen die meer aankunnen en andere uitdagingen nodig hebben, hebben recht op specifieke ondersteuning. 

De leerkracht.

De leerkracht is de eerst aangewezen persoon om de zorgbehoefte van een kind te signaleren en te bespreken. Dit doet hij/zij op basis van observaties en toetsanalyses, die zich zowel op de sociaal-emotionele als op de cognitieve ontwikkeling richten. Leerkrachten analyseren in ieder geval twee keer per jaar de toets- en observatiegegevens van de school, de groep en de individuele leerling. Daarin nemen we mee de stimulerende en belemmerende factoren zodat we aan kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeftes van de kinderen. We gebruiken hiervoor een nieuw analyse instrument: Leeruniek. De terugkoppeling van de resultaten en analyses doen we met het hele team.  De analyses zijn op school, groeps-en leerlingniveau.

Op iedere school is een Interne Begeleider werkzaam.

De IB-er/kwaliteitsmedewerker;  

  • Coördineert de zorg op schoolniveau binnen het onderwijsteam;·        
  • Is deskundige op het gebied van de leerlingenzorg en –begeleiding;·        
  • Voert zorgwerkzaamheden op schoolniveau binnen het onderwijsteam uit;·        
  • Vertaalt en ontwikkelt beleid en richtlijnen naar onderwijsteamniveau (operationeel beleid); 

Toetsen en registratie

Alle vak- en vormingsgebieden worden met regelmaat getoetst. We maken hier onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn toetsen die (vaak) aan het eind van een hoofdstuk/blok worden afgenomen om te meten of het kind de recent aangeboden stof beheerst. Aan de hand van deze toetsuitslagen wordt herhaling- of verrijkingsstof aangeboden. Niet-methodegebonden toetsen zijn onafhankelijke toetsen, die meten of kinderen zich ontwikkelen  conform het landelijk gemiddelde van kinderen op die leeftijd. Wij maken hierbij gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem. De gegevens hiervan worden ook in ParnasSys verwerkt. De ouders kunnen via het ouderportaal van ParnasSys kennis nemen van de resultaten van de kinderen van het leerlingvolgsysteem Cito. Tijdens de oudergesprekken worden deze toetsgegevens ook met de ouders besproken.   

Meer- en hoogbegaafdheid.

Wij vinden het belangrijk dat er ook voor (meer) begaafde leerlingen een passend en gestructureerd onderwijsaanbod wordt gerealiseerd. We willen de begaafde leerling tijdig signaleren en passend onderwijs kunnen bieden. Onze aanpak zetten we in een kwaliteitskaart. Binnen Talent Westerveld is het mogelijk om deel te nemen aan de plusklas. 

Het Cito leerlingvolgsysteem gebruiken we voor registratie en analyse en om te reflecteren op ons eigen beleid. De volgende toetsen worden gebruikt binnen het Cito leerlingvolgsysteem:

  • Groep 1 t/m 3   CPS beginnende geletterdheid
  • Groep 3 t/m 8   DMT (drie minuten toets voor tempo/ technisch lezen) en/of AVI,   Rekenen en Wiskunde,  Spelling en  Begrijpend Lezen 

Overgangscriteria

We streven er naar kinderen in acht jaar de basisschool te laten doorlopen. In een enkel geval kan een kind meer tijd nodig hebben en zal het negen jaar over de basisschool doen. De leerkracht zal hierover tijdig met de ouders en IB-er overleggen. De directeur bepaalt uiteindelijk of er sprake zal zijn van verlenging of doublure. Bij de kleuters spreken we niet over een doublure maar over een kleuterverlenging.  In onze overwegingen een leerling te laten verlengen/ doubleren spelen de volgende criteria een belangrijke rol:·        

  1. de verwachte gevolgen op sociaal-emotionele gebied.        
  2. de verwachte groei op cognitief gebied.  (leerprestaties)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan als team in 2023-2024 scholing volgen voor rekenen. We hebben veel extra materiaal aangeschaft. "Met Sprongen Vooruit" van het Julie Menne Instituut heeft al een impuls gegeven aan ons onderwijs. We willen nu middels gerichte scholing, methodes en middelen afstemmen en onze kennis vergroten. Zo komen tot een doorgaande lijn die we in een kwaliteitskaart vastleggen. De scholing geeft ook ondersteuning in de klas middels observaties en feedback.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie ( VVE). We werken samen met de kinderopvangorganisatie Stichting Kaka.  De kinderopvang en de peuters zitten bij ons in hetzelfde gebouw. Peuters kennen de school en ze gaan regelmatig kijken en spelen bij de kleuters. Dit maakt de overgang naar de basisschool voor de kinderen makkelijk. 

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal op op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool.  Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor-als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Onze school biedt vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in onze school. We wisselen de voortgang van kinderen met elkaar uit (na toestemming ouders) en waar het nodig geacht wordt sluit de IB-er van de opvang aan bij het ZAT overleg van de school. 

Terug naar boven