Kindcentrum de Mortel

Perweide 5 5071 AC Udenhout

Schoolfoto van Kindcentrum de Mortel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doordat de schoolgids van De Mortel die nu voor u ligt gemaakt is via de site van Vensters PO worden gegevens m.b.t. de eindtoets automatisch gegenereerd. 

Informatie over resultaten en opbrengsten kunt u opvragen bij de directie van De Mortel.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om tegemoet te komen aan de verschillende ondersteuningsbehoeften van de leerlingen worden zij in eerste instantie geclusterd op basis van hun instructie-en verwerkingsbehoefte en worden coöperatieve werkvormen ingezet om te voorzien in de verschillende leerstijlen van de leerlingen. De leerkracht maakt hiervan een overzicht en op basis daarvan zijn weekplanning. Leerlingen worden getoetst met methode gebonden toetsen en met de methodeonafhankelijke toetsen. Hiervoor gebruiken we de IEP. De leerlingen worden zoveel mogelijk in de klas ondersteund. Voor de OPP leerlingen geldt dat zij instructie krijgen buiten de groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het VO - Het schooladvies en de doorstroomtoets

We geven de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen ontvangen hun (voorlopig) schooladvies tussen 10 en 31 januari. In de eerste twee weken van februari maken alle leerlingen van groep 8 een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze tot dat moment op de basisschool hebben geleerd.

Helder is dat leerlingen zich blijven ontwikkelen, ook na de afnamen van de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Krijgt de leerling een hoger advies vanuit de toets dan het (voorlopig) schooladvies? Dan geven we een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kunnen we besluiten het advies niet te verhogen. Dit zullen we dan motiveren. Bij een lagere score op de toets hoeft het schooladvies niet te worden bijgesteld. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Scholen bepalen zelf welke doorstroomtoets zij gebruiken, mits de toets is toegelaten door de minister. De school kiest voor één toets aanbieder, zodat alle leerlingen van de locatie dezelfde toets maken. Op de Mortel hebben we gekozen voor de IEP.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Mortel werkt volgens de methodiek van "de Vreedzame school".

We werken aan verbondenheid gebaseerd op respect, verantwoordelijkheid en veiligheid van ieder. Het team van de Mortel streeft naar een optimaal schoolklimaat; veilig, positief en sociaal. Op basis van de visie van de Vreedzame School hebben wij een grondwet geformuleerd.

Hierin staat:                                                                                                                                           

Wij zijn een Vreedzame School die werkt aan een cultuur van verbondenheid. We willen dat elk kind en elke volwassene zich veilig en gerespecteerd voelt. Voor iedereen moet school leuk zijn. Daar nemen we allemaal -groot en klein - onze verantwoordelijkheid voor. Dit doen wij samen met de leerlingen en ouders. Actief burgerschap krijgt op die manier vorm, want de school wordt gezien als een mini-gemeenschap: een oefenplaats voor democratisch burgerschap. De leerlingen krijgen een stem en participeren actief in de gemeenschap van de school en van de klas. De leerlingen, leerkrachten én ouders voelen zich met elkaar verbonden, creëren samen een positieve sociale omgeving, waarin conflicten worden voorkomen en samen opgelost. Alle leerlingen kennen de 'Praat het uit Routine'. Bovendien worden leerling-mediatoren dagelijks ingezet. Op deze wijze worden de leerlingen verantwoordelijk voor het schoolklimaat en worden ze goed voorbereid op hun latere maatschappelijke rol. Respect en verbondenheid is onze basis. Daarom spreken we over een Respect protocol. Daar willen we aandacht aan geven vanuit het besef, dat dit de kans op disrespectvol gedrag verkleint. Verderop in het protocol geven we ook aandacht aan wat we doen, wanneer de verbondenheid en daarmee de veiligheid in gevaar komt. Pesten is daarvan één van de voorbeelden. Om dit te bereiken maakt De Mortel gebruik van de uitgangspunten van De Vreedzame School. Het team is zich bewust dat het in stand houden van een sociaal en veilig klimaat een dagelijkse bezigheid is: een werkwoord voor iedereen, inclusief het ondersteunend personeel en het management. Daarmee geven we aan dat we elkaar allemaal nodig hebben om dit veilige klimaat zowel op klassen als op teamniveau in stand te houden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbondenheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Let op: dit inspectierapport betreft Achthoeven (onderdeel van fusieschool De Mortel). Doordat de schoolgids van De Mortel die nu voor u ligt gemaakt is via de site van Vensters PO worden veel gegevens automatisch gegenereerd. De gegevens van De Mussenacker kunnen hierin niet worden verwerkt. Informatie over inspectierapporten kunt u opvragen bij de directie van De Mortel.

Terug naar boven