Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Leerlingen in groep 1 en 2 gaan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 14.45 uur naar school. Op woensdag zijn zij vrij.
In de groepen 1 en 2 worden activiteiten uitgevoerd waarmee we sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische vaardigheden en cognitieve vaardigheden bevorderen.
We splitsen de dag in twee delen: de ochtend en de middag. 's Ochtends staan de basisvakken (rekenen, lezen, taal, spelling) centraal. Hieraan besteden we per dag 3 1/2 uur.
's Middags werken we op een betekenisvolle en projectmatige manier. De wereldoriënterende culturele en creatieve vakgebieden zijn geïntegreerd in het projectwerk. Hierdoor vergroten we de betrokkenheid en de leermotivatie van leerlingen.
De in de tabel weergegeven tijden zijn een indicatie.
Passend onderwijs op onze locatie
Ons bestuur, stichting Mondiaen, werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband Plein 013. In dit samenwerkingsverband maken schoolbesturen afspraken over Passend onderwijs. Daarnaast adviseert en ondersteunt Plein 013 onze locatie bij het vormgeven van Passend onderwijs.
Wat is Passend onderwijs?
Heel veel kinderen op onze locatie leren en ontwikkelen zich op een manier zoals van hen kan worden verwacht, zonder veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind uitdaging of is er sprake van een beperking of gedragsprobleem. De leerkracht kan een signaal geven dat het minder goed gaat op school of u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leerkracht bespreekt. Misschien is extra ondersteuning of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. U als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner.
Partners in ondersteuning
Wanneer er meer ondersteuning nodig is, zijn er zogenaamde partners die ons hierbij kunnen helpen. Zo heeft onze school op regelmatige basis een gesprek met een schoolmaatschappelijk werker en een verpleegkundige van de GGD. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de expertise van onze ‘Begeleiders Passend Onderwijs’ (BPO). Dit zijn medewerkers van stichting Mondiaen die zich bezighouden met het realiseren van thuisnabij passend onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen. Als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is, betrekken we daarnaast ook jeugdhulpverlening. Natuurlijk wordt u daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een plan, in onderwijstermen een ‘arrangement’, dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. U als ouder(s)/verzorger(s) bent verplicht hieraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.
Wat kan onze locatie aan extra ondersteuning bieden?
Wat onze locatie kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, wat is geactualiseerd in juni 2024. Daarnaast is hierin te lezen wat de ambities zijn voor de komende jaren. Het ondersteuningsprofiel van onze locatie is te vinden op de website www.bsdemortel.nl
Naar een andere school
Het uitgangspunt op onze locatie is dat leerlingen zo veel mogelijk onderwijs nabij huis kunnen volgen. Voor sommige kinderen kunnen we echter, ondanks al de extra hulp, niet de ondersteuning bieden die het kind nodig heeft. Dan moeten we besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. We doen dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houden daarbij zoveel mogelijk rekening met de wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband Plein 013 heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de ‘Wet op Passend Onderwijs’. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool óf dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO). De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden. De scholen voor (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs zijn onderverdeeld in vier clusters:
- Cluster 1 Onderwijs aan visueel gehandicapte leerlingen: slechtziende en blinde kinderen.
- Cluster 2 Onderwijs aan auditief en/of communicatief beperkte leerlingen: dove, slechthorende en ernstig spraak-taalgestoorde kinderen.
- Cluster 3 Onderwijs aan geestelijk en lichamelijk gehandicapte leerlingen: mytyl/tytyl, Langdurig Zieke en Zeer Moeilijk Lerende Kinderen.
- Cluster 4 Onderwijs aan leerlingen met ernstige gedragsproblemen dan wel psychiatrische problemen, Langdurig Zieke Kinderen (anders dan een lichamelijke beperking) en Pedologisch Instituut-scholen.
Toelaatbaarheidsverklaring
Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de locatie een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal (basis) onderwijs en is wettelijk verplicht.
Ondersteuning door het samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband helpt de locatie bij deze stappen. De Begeleider Passend Onderwijs kan de locatie ondersteunen bij het opstellen van arrangementen en bij het vinden van een passende school. Daarnaast kunnen wij hulp inschakelen van de onderwijsadviescommissie van samenwerkingsverband Plein 013. Deze kan ouders/verzorgers en de school onpartijdig adviseren. U kunt hier meer over lezen op de website van het samenwerkingsverband: www.plein013.nl
Aanmelden door ouders
Zodra het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring heeft afgegeven en de locatie, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden.
Ouder- en jeugdsteunpunt
Voor passend onderwijs is een goede samenwerking tussen leerling, ouder(s)/verzorger(s) en school heel belangrijk. Het helpt jou als ouder/verzorger en/of leerling als je duidelijke informatie hebt en weet bij wie je terecht kunt met vragen. Het ouder- en jeugdsteunpunt helpt daarbij. plein013.nl/ouders/ouder-en-jeugdsteunpunt
Kinderen die nog geen Nederlands spreken
Leerlingen van 4 of 5 jaar die nog geen Nederlands spreken gaan naar de ‘gewone’ kleutergroep waar ook alle Nederlands sprekende kinderen zitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen op deze leeftijd heel gemakkelijk taal van elkaar overnemen, vandaar dat er voor deze ‘onderdompelingstactiek’ gekozen is. Voor oudere leerlingen die nog geen Nederlands spreken is de taalschool bedoeld. Op de taalschool krijgen leerlingen in een aparte klas les en zijn dagelijks bezig met taalactiviteiten. Als u graag wilt dat uw kind geplaatst wordt in de taalschool kunt u de basisschool vragen of uw kind toelaatbaar is.
Hoogbegaafd: De Talentklas
De Talentklas is een voltijds voorziening voor hoogbegaafde leerlingen van 8 jaar en ouder die in een reguliere setting onvoldoende uitdaging of ondersteuning ondervinden om hun talenten te benutten. De Talentklas is gericht op leerlingen die veel baat hebben bij een leeromgeving die prikkelt, uitdaagt en ruimte geeft voor eigen niveau en tempo. De Talentklas is gesitueerd in een basisschool vallend onder het SWV plein 013. Voor deelname aan de Talentklas is een TLV noodzakelijk.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Op onze school wordt onderwijs gegeven aan hoogbegaafde kinderen, kinderen met dyslexie, dove kinderen, kinderen met een motorische beperking en kinderen met gedragsproblemen. Daarbij wordt gekeken naar het welbevinden en de mogelijkheden die het kind heeft. Veelal gebeurt dit in de groep, maar soms moeten we extra ondersteuning inzetten buiten de klas in de vorm van bijvoorbeeld RT. Dit vindt altijd plaats in overleg met ouders.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóór- en vroegschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is de betrokkenheid van ouders zeer belangrijk.