Kindcentrum de Mortel

Perweide 5 5071 AC Udenhout

Schoolfoto van Kindcentrum de Mortel

Het team

Toelichting van de school

Kindcentrum de Mortel heeft een betrokken en enthousiast team. Betrokken bij de leerlingen, bij elkaar en de ouders. De mix tussen leerkrachten met een aantal jaren onderwijservaring en de jonge (startende) leerkrachten zorgt voor een lerende organisatie, waarin iedereen zijn/haar kwaliteiten kan en mag etaleren. We leren van en met elkaar en weten op deze manier het beste uit onze leerlingen te halen. De leerkrachten komen wekelijks in leerteams bij elkaar om hun kennis te delen en te leren van elkaar.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van verlof of ziekte van leerkrachten kunnen we een beroep doen op de vervangingspool van Stichting Tangent. Ons uitgangspunt is dat de lessen voor de leerlingen altijd doorgaan. We merken echter ook dat er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. Het vinden van een geschikte vervanger is daardoor niet altijd vanzelfsprekend. Mocht er vanuit de vervangerspool geen invaller beschikbaar zijn, proberen we intern een aanpassing te doen waardoor er toch een leerkracht voor de groep beschikbaar is. Het kan voorkomen dat intern niemand beschikbaar is. In dat geval zullen we de groep waarvan de leerkracht afwezig is een dag verdelen over andere groepen. Heel sporadisch kan het voorkomen dat ook dit niet lukt, of wenselijk is. In dat geval sturen we de betreffende groep een dag naar huis. Hierover worden ouders altijd minimaal één dag van tevoren geïnformeerd. Voor meer informatie over ons vervangingsbeleid kunt u terecht bij de directie van de Mortel.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen in groep 1 en 2 gaan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 14.45 uur naar school. Op woensdag zijn zij vrij.
In de groepen 1 en 2 worden activiteiten uitgevoerd waarmee we sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische vaardigheden en cognitieve vaardigheden bevorderen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We splitsen de dag in twee delen: de ochtend en de middag. 's Ochtends staan de basisvakken (rekenen, lezen, taal, spelling) centraal. Hieraan besteden we per dag 3 1/2 uur.

's Middags werken we op een betekenisvolle en projectmatige manier. De wereldoriënterende culturele en creatieve vakgebieden zijn geïntegreerd in het projectwerk. Hierdoor vergroten we de betrokkenheid en de leermotivatie van leerlingen. 

De in de tabel weergegeven tijden zijn een indicatie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs op onze locatie

Ons bestuur, stichting Tangent, werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband Plein 013. Dit is het samenwerkingsverband waarin de schoolbesturen afspraken maken over Passend onderwijs. De afspraken die in SWV Plein 013 worden gemaakt gelden voor alle aangesloten scholen, dus ook voor onze locatie. Daarnaast adviseert en ondersteunt SWV Plein 013 onze locatie bij het vormgeven van Passend onderwijs.

Wat is Passend onderwijs?

Heel veel kinderen op onze locatie leren en ontwikkelen op een manier zoals de ouders/verzorgers en wij als school van hen verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leraar kan een signaal geven dat het minder goed gaat op school. De leraar neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leraar bespreekt. Misschien is extra ondersteuning of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. En u als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner.

Partners in ondersteuning

Wanneer er meer ondersteuning nodig is zijn er zogenaamde partners die ons hierbij kunnen helpen. Zo heeft onze school op regelmatige basis een gesprek met een schoolmaatschappelijk werker en een sociaal-verpleegkundige van de GGD. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de expertise van onze ‘Begeleiders Passend Onderwijs’ (BPO). Dit zijn samenwerkers werkzaam bij ons bestuur, stichting Tangent, die zich bezighouden met het realiseren van thuisnabij Passend Onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen in de buurt. We betrekken daarnaast als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is ook jeugdhulpverlening. Natuurlijk wordt u daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een plan, in onderwijstermen een ‘arrangement’, dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. U als ouder(s)/verzorger(s) bent verplicht hieraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.

Wat kan onze locatie aan extra ondersteuning bieden?

Wat onze locatie kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het ondersteuningsprofiel van de school. Het is geactualiseerd in december 2020. In dit profiel is te lezen wat onze locatie aan extra ondersteuning kan bieden en wat de ambities zijn voor de komende jaren. Het ondersteuningsprofiel van onze locatie is te vinden op onze website www.bsdemortel.nl

Naar een andere school

Het uitgangspunt op onze locatie is dat leerlingen zo veel mogelijk onderwijs nabij huis kunnen volgen. Voor sommige kinderen kunnen we echter, ondanks al de extra hulp, niet de ondersteuning bieden die het kind nodig heeft. Dan moeten we besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. We doen dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houden daarbij zoveel als mogelijk rekening met de wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband Plein 013 heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de ‘Wet op Passend Onderwijs’. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden óf dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO). De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden De scholen voor (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs zijn onderverdeeld in vier clusters:

Cluster 1 Onderwijs aan visueel gehandicapte leerlingen: slechtziende en blinde kinderen.

Cluster 2 Onderwijs aan auditief en/of communicatief beperkte leerlingen: doven, slechthorende en ernstig spraak-taalgestoorde kinderen.

Cluster 3 Onderwijs aan geestelijk en lichamelijk gehandicapte leerlingen: mytyl/tytyl, Langdurig Zieken en Zeer Moeilijk Lerende Kinderen.

Cluster 4 Onderwijs aan leerlingen met ernstige gedragsproblemen dan wel psychiatrische problemen, Langdurig Zieke Kinderen(anders dan een lichamelijke beperking) en Pedologisch Instituut-scholen.

Toelaatbaarheidsverklaring

Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de locatie een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal (basis) onderwijs en is wettelijk verplicht.

Ondersteuning door het samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband helpt de locatie bij deze stappen. De Begeleider Passend Onderwijs kan de locatie desgevraagd ondersteunen bij het opstellen van arrangementen en bij het vinden van een passende school. Daarnaast kunnen wij de hulp inschakelen van de onderwijsadviescommissie van samenwerkingsverband Plein 013, deze kan ouders/verzorgers en de school onpartijdig adviseren. U kunt hier meer over lezen op de website van het samenwerkingsverband: www.plein013.nl

Aanmelden door ouders

Zodra het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring heeft afgegeven en de locatie, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden.

Ouder- en jeugdsteunpunt

Voor passend onderwijs is een goede samenwerking tussen leerling, ouder(s)/verzorger(s) en school heel belangrijk. Het helpt jou als ouder/verzorger en/of leerling als je duidelijke informatie hebt en weet bij wie je terecht kunt met vragen. Het ouder- en jeugdsteunpunt helpt daarbij. plein013.nl/ouders/ouder-en-jeugdsteunpunt/

Kinderen die nog geen Nederlands spreken

Leerlingen van 4 of 5 jaar die nog geen  Nederlands spreken gaan naar de ‘gewone’ kleutergroep waar ook alle Nederlands sprekende kinderen zitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen op deze leeftijd heel gemakkelijk taal van elkaar overnemen, vandaar dat er voor deze ‘onderdompelingstactiek’ gekozen is. Voor oudere leerlingen die nog geen Nederlands spreken is de taalschool bedoeld. Op de taalschool krijgen de leerlingen in een aparte klas les. Zij zijn dagelijks bezig met taalactiviteiten. Als u graag wilt dat uw kind geplaatst wordt in de taalschool kunt u de basisschool vragen of uw kind toelaatbaar is.

Hoogbegaafd: De Talentklas

De Talentklas is een voltijds voorziening voor hoogbegaafde leerlingen van 8 jaar en ouder die in een reguliere setting onvoldoende uitdaging of ondersteuning ondervinden om hun talenten adequaat te benutten. De omgeving van de Talentklas is gericht op leerlingen die veel baat hebben bij een leeromgeving die prikkelt, uitdaagt en ruimte geeft voor eigen niveau en tempo. De Talentklas is gesitueerd in een basisschool vallend onder het SWV plein 013. Voor deelname aan de Talentklas is een TLV noodzakelijk.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Op onze school wordt onderwijs gegeven aan hoogbegaafde kinderen, kinderen met dyslexie, dove kinderen, kinderen met een motorische beperking en kinderen met gedragsproblemen. Daarbij wordt gekeken naar het welbevinden en de mogelijkheden die het kind heeft. Veelal gebeurt dit in de groep, maar soms moeten we extra ondersteuning inzetten buiten de klas in de vorm van RT of Plusklas. Dit vindt altijd plaats in overleg met ouders.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóór- en vroegschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is de betrokkenheid van ouders zeer belangrijk.

Terug naar boven