Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vindingrijk werkt met een jaarklassensysteem. De leerlingen zitten in een vaste groep met vaste leerkrachten. We werken zoveel mogelijk met homogene groepen.
In groep 1-2 wordt via spelend leren vorm gegeven aan het onderwijs.
In de praktijk zie je:
- werken in verschillende hoeken: rekenhoek, taalhoek, motoriekhoek, themahoek, bouwhoek, verteltafel, puzzelhoek, computerhoek, huishoek, spelletjeshoek, creahoek, verfbord...
- grote kring: gezamenlijke activiteiten met de gehele groep, zoals liedjes zingen, verhalen lezen, spelletjes t.a.v. de sociaal-emotionele ontwikkeling, fruit eten, kiezen etc.
- kleine kring: activiteiten in kleine groepjes, waarbij 'leren' centraal staat. De kinderen gaan aan de slag met een ontwikkeldoel, de juf of meester helpt en begeleidt hen hierbij.
- bewegingsonderwijs en buiten spelen: aandacht voor de fijne en grove motoriek, aandacht voor de sociale vaardigheden, aandacht voor sport en spel...
De informatie over onderwijstijd is een richtlijn.
Burgerschapskunde is op basisschool Vindingrijk geen apart vak dat gegeven wordt. Burgerschapskunde wordt geïntegreerd aangeboden. Bijvoorbeeld tijdens wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek) en sociaal-emotionele activiteiten. Een onderdeel van burgerschapskunde is de vorming van de leerlingenraad
Op onze school staat het belang van het kind centraal. Soms is er extra ondersteuning nodig, zodat kinderen met extra zorg, een handicap of beperking in het reguliere onderwijs kunnen worden opgenomen. In de eerste plaats zullen wij kijken naar de ondersteuningsmogelijkheden die onze school aan het kind kan bieden. Indien de ondersteuning van onze school ontoereikend is, kan er een extra ondersteuningsarrangement aangevraagd worden bij het samenwerkingsverband. De extra ondersteuning moet grotendeels binnen de school en binnen de groep uitvoerbaar zijn.
Voor sommige doelgroepen hebben we speciale faciliteiten:
- een plusgroep (1 dagdeel per week) voor meer- en hoogbegaafden
- een onderwijsassistent die thuis is in TOS (taalontwikkelingsstoornis). Onze onderwijsassistent krijgt aan de zijlijn begeleiding van Kentalis.
Kindcentrum Vindingrijk werkt integraal samen.
In ons kindcentrum zijn onderwijs, peuteropvang, kinderdagopvang en buitenschoolse opvang gehuisvest.
De opvang werkt volgens een VVE-methode.