Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Een rijke leeromgeving vinden wij belangrijk. In de groepen zijn de materialen afgestemd op de cruciale leerdoelen die op dat moment centraal staan. In de school hebben we een bibliotheek waar de kinderen keuze hebben uit een grote hoeveelheid boeken en waar ze lekker kunnen lezen.
Het jonge kind heeft veel fantasie en leert voornamelijk door te doen, te ontdekken en door te spelen. Samenwerken en samen werken zijn twee pijlers die terug te zien zijn in ons onderwijs. Samenwerken is werken met een maatje en samen werken is dat kinderen van en met elkaar leren.
Bij ons in de onderbouw werken wij vanuit thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. De kringen, het lesaanbod en overige activiteiten worden afgestemd op de leef- en belevingswereld van onze kinderen. Hierin vinden we het belangrijk dat we dit samen met de kinderen ontwerpen, ontwikkelen en uitbouwen.
Daarnaast werken wij vanuit doelen en stellen we per activiteit af waarop we de focus leggen. Het hebben van hoge verwachtingen en het volgen van de ontwikkeling van het kind staat hoog in het vaandel. Wij registreren per onderwijsmaand hoe het gaat met onze kinderen, hiervoor gebruiken we het systeem van Mijn Leerlijn. Op deze manier kunnen wij de ontwikkeling van de kinderen volgen. Daarnaast heeft elk kind een eigen doelenmap, het streven is dat de kinderen onder begeleiding, één keer per week in deze map werken. De kinderen kiezen zelf uit wat zij willen leren en krijgen inzicht in wat zij al kunnen en wat zij soms nog lastig vinden.
Bij groep drie staat er geen onderwijstijd bij taal vermeld, omdat dit vakgebied gekoppeld is aan lezen. Taal/lezen/spelling wordt geïntegreerd aangeboden.
De tijden die niet ingevuld zijn richten we onszelf onder andere op het herhalen van doelen die extra aandacht behoeven. De doelen die herhaling nodig hebben worden middels verschillende werkvormen aangeboden, onder andere bewegend leren en tijdens het zelfstandig werken.
Ouders mogen kiezen of ze hun kind aanmelden voor de Humanistische Vormingslessen. Deze worden gegeven door een vakdocent tijdens school en zijn kosteloos. Levensbeschouwing wordt hierin meegenomen.
Burgerschapsvorming is een onderdeel van onze IPC lessen.
Door de kleinschaligheid van onze school hebben we oog voor het kind: 'eerst het kind, dan de leerling'.
Het team kent de kinderen, onze kleinschaligheid is onze grote kracht. Lijntjes tussen kinderen, ouders/verzorger en het team zijn kort. Wanneer er zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind, dan bespreekt de leraar deze zorgen eerst met de intern begeleider. Zij maken gezamenlijke afspraken om de zorgen aan te pakken, ouders/verzorgers worden altijd meegenomen in dit proces.
Er is regelmatig overleg tussen directie en intern begeleider. Van hieruit wordt besproken of een kind in het ondersteuningsteam besproken wordt. Naast directie en intern begeleider kunnen ook een psycholoog of orthopedagoog en schoolmaatschappelijk werker of onderwijsondersteuner aansluiten om samen te kijken wat passend is en eventueel afspraken te maken over de begeleiding van een kind die vervolgens door leraar, ouders/verzorgers en intern begeleider verder worden uitgewerkt.
In onze school zit een kinderoefentherapie praktijk. De expertise van deze therapeuten wordt regelmatig in de groepen ingezet.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zijn een inclusieve school. Dit betekent dat alle kinderen welkom zijn bij ons op school, mits wij kunnen voldoen aan de behoeften van het kind om in ontwikkeling te komen en te blijven.
Onze ambitie voor de komende jaren is om alle kinderen te kunnen voorzien in hun behoeften, zodat zij een mooie ontwikkeling doormaken.
Hiervoor is niet alleen de leraar verantwoordelijk, dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.We hebben veel extra ondersteuning in de school, de ondersteuning vindt zoveel mogelijk in de groep plaats.
Naast onze intensieve samenwerking met Kanteel, werken we ook samen met basisschool 't Mulderke.
IKC Uden Zuid In ons gebouw werken we nauw samen met drie verschillende partners, namelijk;
- Basisschool ’t Mulderke
- Basisschool de Cirkel
- Kinderopvang Kanteel
We vinden het belangrijk dat alle kinderen in ons gebouw volop tot ontwikkeling komen en blijven. We hebben een aantal richtinggevende uitspraken opgesteld waar we ons allemaal aan houden, om zo iedere dag het beste voor alle kinderen te doen.
Richtinggevende uitspraken
Het kind is onze leidraad en ieder kind is onze opdracht
We doen het samen: we kunnen op elkaar rekenen en geven commitment aan onze opdracht.
We zijn verbonden met en verantwoordelijk voor alle kinderen ·
We inspireren elkaar
Elk jaar stellen we onszelf een doel waar we gezamenlijk aan werken. Voor schooljaar 2023 – 2024 is dit het volgende doel:
Zorgen dat we als mini-gemeenschap (IKC) de connectie houden met elkaar. De activiteiten die we samen ontwikkelen zijn erop gericht om dit te realiseren. Verschillen mogen er zijn. Dit doel krijgt vorm door verschillende activiteiten die we gezamenlijk uitvoeren:
- Warme overdracht van peuter naar kleuter
- 4x per jaar een gezamenlijke kindcentrumraad
- Samen oefenen voor sportactiviteiten in de gemeente Maashorst
- Kicks! na school
- Kunstkar na school
- Waar het kan nodigen we elkaar uit bij de afsluiting van IPC