Overal waar gewerkt wordt zijn wel eens misverstanden en worden fouten gemaakt. Dat is op onze school niet anders. Bij eventuele klachten benadert u in eerste instantie de leerkracht. Vindt u echter onvoldoende of geen gehoor, dan kan de directeur de klacht behandelen. Bij ernstige problemen is het bestuur de volgende instantie bij wie u terecht kunt. Deze volgorde is ‘gebruikelijk’. U kunt echter –zo nodig – hoger op met niet op te lossen problemen. Een voorbeeld: mochten zich voor het kind zeer ingrijpende zaken hebben voorgedaan (ongewenste intimiteiten of seksuele intimidatie bijv.) dan is het mogelijk gebruik te maken van uw klachtrecht.
Onze school is aangesloten bij de door de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs ingestelde klachtencommissie, die is ondergebracht bij de stichting GCBO, een samenwerkingsverband van geschillencommissies in het bijzonder onderwijs. GCBO doet de administratieve afwikkeling van een klacht, en ook kunt u daar met uw vragen terecht bij een mogelijke klacht. U kunt uw klacht indienen door een brief of een mail te sturen naar GCBO. Bij het in behandeling nemen van uw klacht gebruikt GCBO een vragenformulier, dat is te downloaden op de site van GCBO. Dit dient ter ondersteuning van de door u zelf opgestelde klachtbrief, en die kunt u dus gelijk meesturen.
Dit zijn de contactgegevens van GCBO:
Bezoekadres:
Gebouw Tauro
Koninginnegracht 19
2514 AB Den Haag
Postadres:
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur)
info@gcbo.nl; http://www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl/
Bij ernstige problemen kan er ook voor gekozen worden om contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
- psychisch en fysiek geweld
- discriminatie en radicalisering
De vertrouwensinspecteurs zijn op werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief). CNS zet alles in het werk om klachten te voorkomen en/of te behandelen. De scholen dienen veilige en uitdagende leerplekken te zijn, waar de kinderen graag komen en aan wie u de kinderen kunt toevertrouwen.