De Berg

Hengstdal 2 6574 NA Ubbergen

Schoolfoto van De Berg

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren zijn, naast de onderdelen Nederlandse taal en rekenen, speerpunten bij ons op school. Burgerschap is voor ons zo verweven met de sociaal emotionele ontwikkeling dat dit voor ons vanzelfsprekend ook een speerpunt is. 
Vanwege de specifieke problematiek van de leerlingen bij onderwijs entrea lindenhout besteden we veel aandacht aan hoe leerlingen met elkaar omgaan en proberen wij ze voor te bereiden op een passende plek in onze democratische samenleving waar mensen met verschillende culturen, levensstijlen en religies naast en met elkaar leven (pluriform). Dit betekent dat we op school onder andere aandacht hebben voor normen en waarden, diversiteit, democratie en natuurlijk een veilig schoolklimaat.

Wij meten de sociale opbrengsten met de SCOL, om ook deze ontwikkeling bij leerlingen nauwgezet te kunnen volgen en doelgericht en in stappen vorm te geven. We ondersteunen ons personeel voortdurend in het ontwikkelen van hun vaardigheden om onze leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te kunnen bieden.

Om het belang van een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling te ondersteunen hebben wij de certificaten 'Welbevinden' en 'Relaties & Seksualiteit' van de Gezonde School

We zetten als school veiligheid als onderwerp centraal. In alle klassen gebruiken we de methode 'Leren en Leven' en alle medewerkers werken volgens de RADAR-methode. Meer informatie over ons veiligheidsbeleid is op te vragen bij de school. We werken elk jaar tijdens de Week van de Lentekriebels met de methode 'kriebels in je buik', zijn getraind in het signaleren rondom relaties en seksualiteit en de visie op dit gebied maakt onderdeel uit van ons schoolbeleid. Mocht u hierover meer informatie willen hebben, neem dan contact op met de school.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en veiligheid
  • leren leren
  • sociaal en emotioneel

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

De overgang van een leerling naar het voortgezet onderwijs bereiden we zorgvuldig voor. In het ontwikkelingsperspectiefplan van een leerling kunnen ouders het verwachte uitstroomniveau van hun kind volgen. We nemen daarin, naast de CITO-scores, ook het gedrag en de resultaten van het werk in de klas steeds mee. 
Met een informatieavond voor ouders van leerlingen in groep 7 en 8 geven we uitleg over het traject richting voortgezet onderwijs. In november van groep 8 krijgen ouders het (voorlopig) advies voor hun kind, zodat zij zich kunnen oriënteren op een passende school. Over welke school passend is denken wij graag mee. In februari volgt nog een oudergesprek, in de meeste gevallen is het advies dan gelijk aan het advies dat in november is gegeven. 

Leerlingen stromen vaak uit naar een school in de buurt van hun woonplaats. Hierdoor hebben wij in de brede regio goed zicht op het schoolaanbod en de mogelijkheden die zij hebben om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Met deze kennis zoeken wij, samen met ouders, naar een passende school voor voortgezet (speciaal) onderwijs. 
Onze leerlingen stromen over het algemeen door naar VMBO (diverse deelvormen), HAVO of een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs. Meer informatie over de mogelijkheden voor voortgezet onderwijs in Nijmegen of omgeving, kunt u vinden in de gids die de gemeente jaarlijks rond december uitgeeft. Een overzicht van onze onderwijsresultaten kunt u vinden op onze website.

Soms stromen leerlingen ook tussentijds uit, eerder dan groep 8. Zij gaan dan naar het regulier basisonderwijs of het speciaal basisonderwijs. Wij willen uw kind en de nieuwe school tijdens de overgangsperiode waar nodig begeleiden.

Voor een goede overgang naar het voortgezet onderwijs, krijgen scholen informatie van ons en geven we graag een warme overdracht.
Elke keer als wij het ontwikkelingsperspectief evalueren bekijken wij ook of onze school nog de meest passende plek is of dat terugplaatsing naar het regulier onderwijs mogelijk is. 

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven