Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school geven we onderwijs aan leerlingen vanaf 4 jaar die vanwege hun beperkingen gespecialiseerde ondersteuning nodig hebben. Gemiddeld genomen verlaten onze leerlingen de school in het schooljaar waarin ze 12 jaar zijn geworden. Indien de leerling hierbij gebaat is wordt in overleg met het samenwerkingsverband afgeweken van deze leeftijd. Daarbij kijken we naar het ontwikkelingsperspectief van de leerling en wordt rekening gehouden met de wettelijke leeftijdsgrens van 14 jaar. Daar waar mogelijk stromen leerlingen eerder uit naar thuisnabij onderwijs.
Het onderwijs op onze school sluit aan bij de mogelijkheden en de ontwikkeling van de leerlingen. Ons aanbod is erg breed: van de gewone basisschoolleerstof tot leerstof voor zeer moeilijk lerende kinderen. U ziet dit terug in de onderverdeling in 7 leerroutes. Organisatorisch worden de leerlingen geplaats in een unit (een klein team). Een unit telt 25 tot 50 leerlingen. Het aantal is afhankelijk van de leerroute en/of de (onderwijs)ondersteuningsbehoefte van leerlingen. De leerlingen worden binnen de unit ingedeeld in vaste groepen. Binnen een duidelijke structuur werkt iedere leerling aan zijn eigen leerdoelen. Het aanbod dat hij nodig heeft wordt in de eigen groep of groepsdoorbroken georganiseerd.
In de onderbouw zitten leerlingen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. De kleutergroepen vormen samen unit A. Ze zijn zijn divers samengesteld; zowel jongste als oudste leerlingen van leerroute 2, 3, 4, 5, 6 en 7 vinden hun plaatsje in een groep. De leerlingen van 6/ 7 jaar die starten met aanvankelijk lezen en rekenen plaatsen we in de aanvangsgroepen. Deze groepen vormen de A+ unit. Unit A en unit A+ werken volgens de werkwijze van het jonge kind. Het onderwijs aan het jonge kind is thema gericht waarbij gewerkt wordt vanuit de CED-leerlijnen die horen bij de verschillende leerroutes.
De leerlingen in de onderbouw, middenbouw en bovenbouw volgen 940 uur les per jaar. De St.Maartenschool heeft de volgende uitstroombestemmingen:
Dagbesteding
Arbeidsmarkt
Vervolgonderwijs
Er wordt gewerkt vanuit de leerlijnen die gekoppeld zijn aan de standaarden van de verschillende leerroutes. De verdeling van onderwijstijd varieert daardoor per leerroute . We maken gebruik van de volgende leerlijnen:
- Planciusleerlijnen voor leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd tot 24 maanden.
- CED- leerlijnen voor het onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen voor leerroute 2, 3 en 4.
- CED- basisleerlijnen voor leerroute 5, 6 en 7.
De onderwijsdoelen zijn afgestemd op de mogelijkheden van de leerlingen. Vakken en onderwijstijden kunnen daardoor per leerroute verschillen. In de leerroute 4,5 en 6 wordt gebruik gemaakt van reguliere methodes. We registreren de vorderingen van onze leerlingen in ons leerlingvolgsysteem. In leerroute 4, 5 en 6 wordt ook gebruik gemaakt van methodegebonden toetsen en doorstroomtoetsen om de vaardigheidsgroei in kaart te brengen.
0Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We optimaliseren het leesonderwijs door meer collega's te scholen in de methode LOeS.
De collega's in leerroute 1-2 werken volgens de methode LACCS.
Er is een samenwerking met de afdeling peuterrevalidatie van de Sint Maartenskliniek. Dit zijn behandelgroepen voor kinderen onder 4 jaar die therapeutische ondersteuning nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.