Wat is de klachtenregeling?
Als u klachten heeft over de gang van zaken op school, kunt u dit in eerste instantie bij de groepsleerkracht melden. Mocht u er met de groepsleerkracht niet uitkomen, dan kunt u een contact zoeken met de intern begeleider of de directeur van de school. In vrijwel alle gevallen is een gesprek voldoende om de eventuele problemen op te lossen.
Mocht een gesprek geen oplossing bieden voor de juiste afhandeling van uw klacht, dan kent de school een formele klachtenprocedure.
Het schoolbestuur is sinds 1998 verplicht om te zorgen voor een klachtenregeling betreffende machtsmisbuik op school. Hieronder vallen discriminatie/racisme, agressie/geweld, seksuele intimidatie en pesten. In de klachtenregeling zijn bepalingen opgenomen over contactpersonen, vertrouwenspersonen en klachtencommissie. Aan onze school zijn contactpersonen benoemd. De contactpersoon heeft als taak de klager door te verwijzen naar een vertrouwenspersoon. De namen van de contactpersonen staan op de website.
Onze school is voor de vertrouwenspersoon aangesloten bij de GGD Fryslân. De vertrouwenspersoon van GGD Fryslân draagt zorg voor de opvang van kinderen die worden lastiggevallen en handelt de klacht af volgens een vaste procedure. Het gaat om situaties tussen leerlingen onderling en tussen leerling/leerkracht of anderszins aan school verbonden personeel. De vertrouwenspersoon behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan school. Hierdoor kan het kind en/of ouder/verzorger vrijuit met haar spreken en een klacht voorleggen. De folder van GGD Fryslân “Vertrouwenspersoon voor ouders: is te downloaden via de website van GGD Fryslân, www.ggdfryslan.nl. Ook de meldingsregeling “Ongewenst gedrag binnen het onderwijs” is te downloaden via de website van GGD Fryslân. De vertrouwenspersoon voor onze school is mevrouw Marianne Kokshoorn.
Zij is te bereiken bij GGD Fryslân. Harlingertrekweg 58. Postbus 612, 8901 BK Leeuwarden. Telefoonnr. 088– 229 92 22. E-mail: m.kokshoorn@ggdfryslan.nl. De vertrouwenspersoon zal u bijstaan in een zorgvuldige behandeling van uw probleem en bij het eventueel indienen van een formele klacht.