Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel legt het schoolbestuur ten minste eenmaal per 4 jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Leraren, schoolleiding en bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Expertise binnen en buiten de school
Op basis van het profiel inventariseert de school welke expertise ze nog moet ontwikkelen en wat dat betekent voor de (scholing en toerusting van) leraren. Leraren en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school. De school plaatst het profiel in de schoolgids en eventueel op de website van de school, zodat iedereen (ouders, leerlingen en andere partijen) kan zien welke ondersteuning de school biedt.
Dekkend aanbod binnen het samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband legt alle profielen bij elkaar om te beoordelen of het daarmee een dekkend aanbod kan realiseren. Doel is immers dat alle leerlingen een passende plek krijgen. Op basis van de schoolprofielen stelt het samenwerkingsverband de basisondersteuning vast. Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband kunnen bieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteuning voor meer en minder begaafde leerlingen en om het omgaan met gedragsproblemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Invoeren Talentgesprekken met leerlingen
Tijdens schooljaar 2023-2024 zullen met alle leerlingen talent/ambitiegesprekken worden gevoerd. Tevens zal de talentmuur tijdens schooljaar 2023-2024 worden geïmplementeerd.
- Hercertificering Trije Talige Skoalle
Het doel is dat It Twaspan tijdens schooljaar 2023-2024 opnieuw gecertificeerd zal gaan worden tot Trije Talige skoalle.
- Internationalisering
Tijdens schooljaar 2023-2024 zal actief contact worden gezocht met Buitenlandse scholen.
- Leerlingportfolio
Tijdens schooljaar 2023-2024 zijn we van plan een leerling portfolio in het leven te roepen.
- Close reading Bij het vak Begrijpend Lezen maken we op it Twaspan geen gebruik van een methode. We gebruiken de techniek van Close Reading. Om deze techniek goed onder de knie te krijgen zal het team van It Twaspan een training hiervoor krijgen van een medewerker van het Cedin.
· VVE thuis
Bij groep 1 en 2 zal het programma VVE thuis worden ingevoerd. Dit houdt in dat deze leerlingen vier keer per jaar een leesboekje én allerlei knutselmaterialen mee naar huis krijgen. Thuis zal het boekje aan het kind worden voorgelezen en zal er over worden gesproken. Naar aanleiding van het voorgelezen boekje kunnen allerlei knutselwerkjes worden gedaan.
· Implementatie Bouw!
Bouw! is het effectieve computergestuurde interventieprogramma dat speciaal is ontwikkeld om kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen, preventief (in groep 2 tot 4) extra hulp te geven.
- Formatief leren
Drie leerkrachten van it Twaspan hebben de opleiding Formatief leren afgerond. De opgedane kennis zal in het team worden besproken en daar waar nodig in het onderwijs op it Twaspan worden geïmplementeerd.Formatief leren is een cyclisch leerproces dat bestaat uit de volgende onderdelen: leerdoelen en succesfactoren bepalen, leeractiviteiten vormgeven, formatief toetsen en feedback geven, leerdoelen en leeractiviteiten aanpassen.
- Onderzoek naar nieuwe taalmethode Tijdens schooljaar 2023-2024 zal het team van it Twaspan op zoek gaan naar een nieuwe taalmethode welke tijdens schooljaar 2024-2025 geïmplementeerd zal worden.
- Bouwen aan ambitie
Ook tijdens schooljaar 2023-2024 zal het project bouwen aan ambitie worden gecontinueerd.
- Nieuwbouw school Twijzelerheide
De gemeente Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor het bouwen van een nieuw schoolgebouw in Twijzelerheide. In dit nieuwe gebouw zullen in de toekoms o.b.s. It Twaspan, c.b.s. De Reinbôge en p.s.z. it Boartershúske zitting nemen.
Voordat de peuter naar groep 1 van de basisschool gaat, worden zijn/haar prestaties besproken met de toeleverende Peuterspeelzaal.
De peuterleidster geeft informatie over de betreffende nieuwe leerling aan de groepsleerkracht van groep 1 en eventueel de intern begeleider.(warme overdracht) Op deze manier kan de groepsleerkracht bij binnenkomst meteen inspelen op de onderwijsbehoeften van de betreffende leerling.
Voordat de peuter definitief op it Twaspan komt, mag hij/zij voordat hij/zij definitief op school komt 5 dagdelen op shool komen. (Dit noemen we het zogenaamde "Proefdraaien)
Voordat de ingeschreven peuter 4 jaar wordt komt de groepsleerkracht van groep 1 thuis een bezoek brengen aan de ouders. Tijdens dit gesprek komen diverse opvoedingsvragen aan de orde.
Peuterinstuif
Een keer in de maand kunnen peuters die binnenkort vier jaar worden een middaqg "meedraaien" bij groep 1 en 2 van It Twaspan. Dit om even kennis te maken met het reilen en zeilen op de basisschool.