Basisschool Martinus

Kerklaan 12 7391 AN Twello

  • Schoolfoto van Basisschool Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool Martinus

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen worden halfjaarlijks geanalyseerd en zijn samen met de overige data richtinggevend bij het evalueren en opstellen van groeps- en handelingsplannen.
Daarnaast hebben wij data van de methodeafhankelijke toetsen, het dagelijkse werk en de observaties. Met die gegevens bepalen we het dagelijkse onderwijsaanbod. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan de ouders van groep 7 en 8 wordt informatie verstrekt over het vervolgonderwijs. Dit gebeurt tijdens de informatieavond, maar ook stuurt de school informatie uit het VO toe aan ouders. Bovendien bezoeken we in groep 8 2 scholen van het voortgezet onderwijs. 
De scholen voor het voortgezet onderwijs houden open dagen die u, ook als uw kind in groep 7 zit, kunt bezoeken om u samen met uw kind te oriënteren op de verschillende mogelijkheden.  Aan het einde van groep 7 krijgt uw kind een gesprek over een mogelijke denkrichting van het VO niveau. Belangrijke overwegingen hierbij zijn werkhouding, studieplezier, leerprestaties, zelfstandigheid en inzicht.  
Na het voorlopig schooladvies in november in groep 8, volgt het definitieve schooladvies tijdens de definitieve adviesgesprekken in het voorjaar. Het schooladvies geeft een niveau van voortgezet onderwijs aan, niet een bepaalde school.  
Na het definitieve schooladvies melden ouders hun kind aan bij een school voor voortgezet onderwijs. De school zorgt ervoor dat alle relevante gegevens naar de school voor voortgezet onderwijs verzonden worden.
De doorstroomtoets wordt in februari afgenomen. Mocht de uitslag van de eindtoets veel afwijken van het schooladvies dan kan dat aanleiding zijn tot nieuw overleg tussen school en ouders. Een schooladvies mag alléén naar een hoger onderwijsniveau worden bijgesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

Respect voor elkaar en de omgeving /Samen verantwoordelijk/ Veiligheid

Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar
  • Samen verantwoordelijk
  • Veilige omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 24 oktober 2017 heeft de inspectie volgens het nieuwe onderzoekskader een verificatieonderzoek gedaan op de volgende onderdelen:

Aanbod van het onderwijs
Didactisch handelen van de leerkracht
Resultaten van ons onderwijs
De kwaliteitszorg: is er sprake van een cyclisch proces op school en binnen het bestuur?
De kwaliteitscultuur: is er binnen de school en binnen het bestuur sprake van een lerende organisatie?
Verantwoording en dialoog

Resultaat:

Een 'goed' oordeel op 'aanbod', 'kwaliteitszorg' en 'kwaliteitscultuur'
Een 'voldoende' oordeel op 'didactisch handelen', 'resultaten' en 'verantwoording en dialoog'

Terug naar boven